خبرگزاری کار ایران

در همایش «حقوق متهم» مطرح شد؛

خلا روانشناسی اجتماعی در تبیین قوانین کیفری

asdasd
کد خبر : ۱۶۹۶۱۲

هیچ چیز جرم نیست و جرم فرد تصنعی است و علت آن به تشکیل اجتماع بازمیگردد. اینکه چه امری به جامعه لطمه می زند نسبی بوده و فقط سلب حیات مطلق است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از اصفهان؛ پدر علم حقوق جزایی ایران با اعلام اینکه بدترین مقرره در عالم حقوق، مقرره کیفری است اظهار داشت: ما قیم جامعه نیستیم و باید قواعد محدود کننده ی آزادی را از دل جامعه بدست آورد.

همایش بررسی «حقوق متهم» در سالن همایش میردادماد دانشکده حقوق دانشگاه آزاد نجف آباد با حضور جمع کثیری از اساتید برجسته حقوق و دانشجویان این رشته برگزار شد.

دکتر سید علی آزمایش در این همایش آشنایی با جامعه و مطالعه روانشناسی اجتماعی را از ملزومات کار حقوقدان ها دانست و گفت: انعکاس قواعد اخلاق اجتماعی در قانونگذاری به ویژه قانون گذاری کیفری یعنی تضمین این ارزش به وسیله ی ضمانت اجرای کیفری، میزان خشونت مردم و افراد را بالا می برد، یعنی تعصب را افزایش می دهد و هرچه میزان این تعصب افزایش پیدا کند محدوده ی حقوق و آزادی های فردی مضیق تر می شود.

وی معتقد است: «هیچ چیز جرم نیست و جرم فرد تصنعی است و علت آن به تشکیل اجتماع بازمیگردد. اینکه چه امری به جامعه لطمه می زند نسبی بوده و فقط سلب حیات مطلق است.

استاد بازنشسته حقوق دانشگاه تهران تصریح کرد: در زندگی اجتماعی هیچ وقت قانون گذار نمی تواند سلب حیات از دیگری را آزاد کند غیر از آن نسبی و متحول است. مقداری از آزادی ها از بین می رود، تضییق حاصل می شود و این مقدار هم در طول زمان کم و زیاد می شود.

وی با بیان اینکه باید حقوق را مجموعه قوانین محدودکننده آزادی تعریف کرد گفت: در این شرایط آزادی در حد ضرورت باید محدود شود. بدترین مقرره در عالم حقوق، مقرره ی کیفری است. چون با آزادی مبارزه می کند؛ اگر قواعد اخلاقی هم بیش از حد ضرورت اجتماعی، ضمانت اجرای کیفری پیدا کنند دو برابر به آزادی های فردی لطمه خورده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز