خبرگزاری کار ایران

همزمان با هفته اصفهان انجام می‌شود؛

رونمایی از مجموعه تصاویر هزاران نسخه خطی تهیه شده از ماورالنهر و شامات

asdasd
کد خبر : ۱۶۱۱۴۴

برای اولین بار در کشور از مجموعه تصاویر هزاران نسخه خطی تهیه شده از ماورالنهر و شامات با همکاری وزارت امور خارجه و نهاد کتابخانه های استان در هفته اصفهان رو نمایی می شود.

مشاور عالی شهردار اصفهان گفت: در قرون ۱۸ و ۱۹ میلادی دولت‌های استعماری مصمم بودند میراثتاریخی کشورهای مشرق زمین به ویژه مسلمانان را به تاراج ببرند به طوری که با زینت بخشیدن به موزه‌های خود، بابی تازه را در مطالعات شرق‌شناسی و اسلام‌شناسی بنیان نهادند.
به گزارش خبرگزاری ایلنا از اصفهان؛ مهدی جمالی‌نژاد اظهار داشت: آتش سوزی کتابخانه‌هایی در افغانستان و عراق، تاراج نمودن موزه‌ها و مراکز آثار تمدنی در بغداد و قاهره به عنوان منابع دانایی دنیای اسلام، نشانه‌هایی از تلاش‌های برنامه ریزی شده برای نابودی آثار فرهنگی مسلمانان است.
جمالی‌نژاد با بیان اینکه آثار مهمی در کتابخانه‌های منطقه شامات در سوریه نگهداری می‌شود، تصریح کرد: با توجه به تحولات دوسال اخیر در سوریه و بیم از سرایت این جریان شوم به منطقه شامات مقرر شد تمهیداتی اندیشیده شود تا برخی از آثار و منابع مهم موجود در این منطقه شناسایی شده و با تهیه تصویر و نسخه پشتیبان از آن علاوه بر حفظ و نگهداری، زمینه آغاز نشاط و تحرک علمی برای مطالعه و پژوهش این متون فراهم شود.
وی اظهار داشت: همچنین مجموعه کامل نسخه‌های خطی مهم‌ترین کتابخانه انستیتوی دستخط‌های آکادمی علوم در تاجیکستان به صورت کامل در اختیار کشور قرار گرفت و اینک نسخه‌ای در اختیار داریم که مطالعات ایران‌شناسی، زبان فارسی، تصوف و عرفان و ماورالنهر‌شناسی را شامل می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز