خبرگزاری کار ایران

رئیس جهاد کشاورزی استان اصفهان خبر داد:

با وجود محدودیت‌ در تأمین اعتبارات؛ امسال ۸۵ درصد برنامه بخش کشاورزی استان به نتیجه رسید

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۴۱۵

از هفته دولت تا دهه فجر امسال ۱۸۱ طرح در جهاد کشاورزی استان اصفهان با هزینه ای بالغ بر ۶۶۲ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

ایلنا: رئیس جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه از سال گذشته تاکنون ۵۵۴ پروژه در جهاد کشاورزی استان افتتاح و بهره برداری رسیده است، افزود: هزینه‌های مربوط به این طرح‌ها شامل ۵۷۶ میلیارد ریال تسهیلات بانکی، ۱۹۹ میلیارد ریال اعتبارات دولتی، ۱۵۱ میلیارد ریال اعتبارات استانی و ۷۲۳ میلیارد ریال آورده‌های شخصی بوده که در مجموع با هزینه‌ای بالغ بر ۱۶۵۳ میلیارد ریال، ۴۵۴۷ نفر اشتغال‌زایی داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، قدرت ا… قاسمی تصریح کرد: از اواخر سال گذشته تاکنون به دلیل محدودیت در اعتبارات کشور و لایحه اصلاحی بودجه ۹۲ از سوی دولت، بخش کشاورزی استان سال گذشته توانست از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی ۱۳۲۶ میلیارد ریال با ۱۳ درصد بهره به طرح‌ها اختصاص دهد و اکنون نیز ۵۵ طرح از محل این اعتبارات استفاده کرده‌اند.

وی با بیان اینکه هزینه‌ای بالغ بر ۶۳۱ میلیارد ریال از تسهیلات تلفیقی با بهره ۷ درصد در این طرح‌ها در نظر گرفته‌شده و ۷۱۳ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش به کشاورزان اختصاص یافت، اضافه کرد: مبلغ ۱۷۱ میلیارد ریال از محل خط اعتباری ایجادشده در مکانیزاسیون استان در نظر گرفته‌شد که ۲۵ درصد از این اعتبار با وجود محدودیت زمان طی ۳ ماه گذشته جذب شد و امیدواریم با جذب بخش دیگری از این اعتبارات تا پایان سال، کشاورزان با خرید ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی از آن‌ها بهره‌مند شوند.

قاسمی؛ با بیان اینکه اکنون باید در سومین سال از برنامه پنجم توسعه ۱۸ میلیون و ۲۹۳ هزار تن محصول تولید می‌شد، تصریح کرد: به دلیل تنگناهای بخش کشاورزی استان طی چند سال گذشته درحال حاضر ۱۵ میلیون و ۶۸۴ هزار تن از این میزان محقق شده به گونه‌ای که اکنون در تولیدات باغی ۱۲۲ درصد، در دام و طیور ۹۴ درصد، محصولات زراعی ۷۹ درصد و در سایر فعالیت‌ها ۹۱ درصد از اهداف تحقق یافته است.

وی با تاکید بر اینکه در سال جاری نیز ۵ میلیون و ۷۹۱ هزار تن محصول کشاورزی که ۸۸.۴ درصد از کل برنامه بوده محقق شد، بیان داشت: با وجود تنگنا‌ها و محدودیت‌ کشور از نظر تأمین اعتبارات توانستیم ۸۵ درصد برنامه را به نتیجه برسانیم.

وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی به عنوان یکی از بخش‌های اقتصادی وظیفه تأمین امنیت غذایی و اشتغال‌زایی جامعه را دارد، اظهار داشت: هر منطقه کشور به لحاظ شرایط آب و هوایی ویژگی خاص داشته و اصفهان نیز به عنوان پهناور‌ترین استان کشور با وجود محدودیت‌های آبی و اقلیمی و سطح محدود زمین‌های کشاورزی به واسطه کشاورزان سخت‌کوش و دانش فنی بالا سهم بسزایی در کشاورزی کشور دارد.

رئیس جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه طبق برنامه پنجم توسعه کشور، در سند توسعه بخش کشاورزی اصفهان ۲۰ هدف کمی شامل ۱۰ هدف در بخش تولیدات کشاورزی و ۱۰ هدف در سایر زمینه‌ها برنامه‌ریزی شده است، تاکید کرد: در این برنامه پیش بینی شده میانگین رشد کشاورزی استان ۶.۱۱ درصد، تولیدات دامی ۷.۶۶ درصد، تولیدات زراعی ۴.۷ درصد و تولیدات باغی ۱۹.۴۴ درصد باشد.

وی با یادآوری اینکه برای رسیدن به این اهداف باید ۲۴۱ اقدام اجرایی صورت گیرد، افزود: در این راستا۱۱۰ اقدام در بخش باغی و زراعی، ۳۶ اقدام در بخش دام، طیور و آبزیان، ۱۵ اقدام در بخش امور زیربنایی آب و خاک، ۱۳ اقدام در بخش مکانیزاسیون و ۱۲ اقدام ترویجی برنامه ریزی شده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان اصفهان با یادآوری اینکه پیش از دولت نهم و دهم برنامه‌ای برای بخش کشاورزی تدوین و مقرر شد طی ۱۰ سال با ظرفیت‌های موجود به سطحی از تولید برای رفع نیاز کشور دست یابد، اظهار داشت: اکنون ظرفیت‌های کشور در بخش آب، زمین و… مشخص و خاص است و اگر بر طبق رشد جمعیت تولید نداشته باشیم در آینده دچار مشکل خواهیم شد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر برنامه جهادکشاورزی تولید در شرایط تنش و کمبود است به گونه‌ای که باید با وجود محدودیت سطح اراضی و آبی کشور با بالا بردن بهره وری سطح تولیدات خود را افزایش دهد، تصریح کرد: باید متناسب با امکانات و شرایط موجود کار کشاورزی را دنبال کرد.

قاسمی، تصریح کرد: به دلیل محدودیت منابع آبی شرق اصفهان شاید طی ۲ سال آینده نتوانیم به میزان مقادیر سالیان گذشته آب کشاورزان را تامین کنیم که این اتفاق اصلاح الگوی کشت در این منطقه را ضرورت می‌بخشد.

وی با اشاره به اینکه ۸ شهرستان اصفهان تحت تاثیر آب حوضه زاینده رود هستند، اظهار داشت: شرق اصفهان به دلیل نداشتن صنعت و مشاغل خدماتی بیش از بقیه وابسته به کشاورزی است.

وی با بیان اینکه بیشترین سطح اراضی اصفهان نیز در شرق اصفهان است، یادآور شد: در گذشته نیمی از گندم اصفهان در این منطقه تولید می‌شد به گونه‌ای که ۳۷ هزار بهره بردار شرق اصفهان از محل کشاورزی امرار معاش می‌کنند.

رئیس جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به محدودیت منابع آبی حوضه زاینده رود و به دنبال آن افزایش نیاز آب شرب به دلیل بالا رفتن جمعیت، تاکید کرد: در نخستین سفر استانی رئیس جمهور به خوزستان مقرر شد طرح‌های تامین آب از جمله انتقال آب کارون به زاینده رود فقط به مصرف شرب برسد.

وی با تاکید بر اینکه جهاد کشاورزی مسئول تامین آب کشاورزی نیست، یادآور شد: تامین نهاده‌ها، ترویج دانش فنی و سایر امور، برنامه ریزی الگوی کشت، مناسب سازی امکانات تولید و… بر عهده جهادکشاورزی استان است.

قاسمی تصریح کرد: باید از اکنون در بخش شرق اصفهان تجدید نظر کرده و با اصلاح الگوی کشت آن‌ها نسبت به سال‌های گذشته با میزان آب کمتر بیشترین تولید را داشته باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز