خبرگزاری کار ایران

مجید صادق زاده، در ششمین نشست نگارگری در اصفهان مطرح کرد:

خوشنویسان نیازمند آشنایی با تذهیب

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۷۷۶

ششمین نشست تخصصی نگارگری و تذهیب با عنوان همنشینی تذهیب و خوشنویسی ۲۵ دی ماه در خانه هنرمندان اصفهان با حضور استاد مجید صادق زاده برگزار شد.

ایلنا: صادق زاده بیان چگونگی ارتباط میان دو هنر خوشنویسی و تذهیب را بسیار مشکل دانست و گفت: هنرمندان این دو رشته هنری در حین اینکه دارای استقلال هستند دارای اشتراک نیز می باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، وی افزود: گاه در تبادل میان جامعه خوشنویسی و تذهیب اصطلاحاتی مطرح می شود که مناسب این دو رشته نیست، پس بهتر است برای بررسی ارتباط این دو رشته به آسیب شناسی آن بپردازیم و نقاط قوت و ضعف هر یک را مطرح نماییم. چنانچه آسیب شناسی این دو رشته انجام شود همنشینی آن دو را آسان می نماید.

صادق زاده، تأکید کرد: بیان جملاتی مانند این که تذهیب خیلی مهم نیست و اول خط وجود داشته است درست نیست، زیرا هنر خوشنویسی و خط نیز حاصل تصویر می باشد. در ذهن انسان نخستین(غارنشین) در آغاز مفاهیم شکل گرفت سپس مفاهیم تبدیل به تصاویر ساده شد. بعد تصاویر به علائم و علائم به نگارش و نگارش به نوعی از خط تبدیل شد و خط به خوشنویسی بدل شد و پس از آن تنوع در خوشنویسی پدید آمد و این تنوع خوشنویسی کاربردهای متفاوت را ایجاد کرد تا اینکه امروزه از نگاه گرافیک مدرن خوشنویسی نیز تصویری شده است.

صادق زاده، با اشاره به اینکه تشخص و شأنیت رشته ها در جدال با یکدیگر نیست بلکه در همنشینی با یکدیگر است خاطرنشان کرد: اینکه در ارتباط دو رشته هنری بخواهیم یکی را بر دیگری ترجیح دهیم جزء مسائل آسیب شناسی همنشینی دو رشته محسوب می شود.

وی تصریح کرد: در ارتباط و همنشینی دو هنر مسائلی از قبیل میزان آشنایی هنرمند دو رشته، شناخت ابزار و عیار هر رشته، توجه به شأن و اصول معنوی دو رشته دارای اهمیت می باشد.

سخنران این برنامه گفت: تناسب از نظر سایز و ابعاد، ریتم، رنگ و جنس و فام آن، کاربرد و استفاده آثار، تکنیک های اجرایی، تنوع خط و تذهیب، فضای اثر، مفهوم متن، ماندگاری اثر از جمله مواردی هستند که می توانند در دو هنر تذهیب و خوشنویسی موثر و مهم باشد.

صادق زاده، کاربرد خط و خوشنویسی در دیگر هنرها را قابل توجه دانست و افزود: خط در هنرهای دیگری مانند قلمزنی و کاشیکاری، کتاب و کتاب آرایی و گرافیک و… کاربرد دارد.

وی با اشاره به کاربرد و همنشینی دو هنر تذهیب و خوشنویسی تصریح کرد: گاه کاربرد این دو هنر در کنار یکدیگر سبب ایجاد یک ابداع می شود و چنانچه در همنشینی این دو هنر خطاط و تذهیب کار یک نفر باشد اثر قابل توجه ی به وجود می آید. چنانچه در همنشینی این دو رشته که ظاهرا رشته های آرامی هستند درست عمل نشود فاجعه پیش می آید.

صادق زاده؛ در ادامه از مواردی که در خوشنویسی برای همنشینی با تذهیب موثر است سئوالاتی را مطرح کرد و گفت: در هنر خوشنویسی باید پرسید که ذات خوشنویسی رشد فردی هنرمند است یا رشد گروهی؟ نوع ارتباط مرید و مراد در خوشنویسی حرفه ای به چه شکل است؟ آیا خوشنویسان تفاوت خوشنویسی کتابت و تابلو را می دانند؟ آیا شیوه های خوشنویسی بریکدیگر برتری دارد؟ خوشنویسان از مکاتب نقاشی سنتی و بین الملل آگاهی دارند یا نه؟

وی تاکید کرد: به نظر من تذهیب کار نیازمند دانستن تفاوت نقاشی سنتی و بین الملل است و خوشنویسان نیز نیازمند آشنایی با تذهیب، چنانچه تذهیب کار اصطلاحات خوشنویسی و کاربرد آن را بداند در انجام حرفه ای تر کارش موثر خواهد بود.

صادق زاده، به بیان مواردی که به صورت غیرمستقیم در هنر تاثیرگذار است پرداخت و بیان داشت: تهیه کننده یا سفارش دهنده اثر، زمان خلق اثر، آثارگروهی، اقتصاد هنر، پروژه های بین المللی، آرامش خاطرهنرمند، نقش ادارات و جشنواره ها، کمبود ابزارسنتی، اندیشه های مثبت و منفی در مذاهب از جمله مواردی است که همواره در خلق آثار هنری به صورت غیر مستقیم موثر بوده اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز