خبرگزاری کار ایران

شبنم قلی خانی:

جشنواره " حسنات " خلاء بزرگی از سینمای ایران را پر کرده است / جنبه های منفی جامعه بزرگ نمایی می شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۴۹۱

قراردادن فیلم های برگزیده ی جشنواره ی ملی فیلم کوتاه حسنات در سبد فرهنگی خانواده ها نیز می تواند به میزان قابل توجهی در شناخت و گسترده کردن این جشنواره نقش داشته باشد.

ایلنا: شبنم قلی خانی از جمله هنرمندان جوان و موفق کشورمان است که علاوه بر دستاورد های فراوان درعرصه بازیگری در بخش تئاتر وتلویزیون، چند سالی است که در بخش فیلم مستند نیزحائز رتبه شده است. وی در سال ۲۰۰۵ نخستین اثر خود به نام " حقیقت یک دست‌فروش " را که یک فیلم مستند بود، کارگردانی‌کرد؛ وی دارای مدرک کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر است و در حال حاضر دوران کارگردانی فیلم سینمایی را در استرالیا می گذراند.

به گزارش خبرنگار " ایلنا " از اصفهان، وی که کارگردانی ۱۱ فیلم کوتاه و مستند و انیمیشن را در پرونده خود دارد با اشاره به برگزاری چهارمین جشنواره فیلم " حسنات " در اصفهان گفت: امروزه احسان و نیکوکاری می تواند در ساده ترین روابط اجتماعی خلاصه شود برای مثال احترام گذاشتن انسان ها در اماکن عمومی و در حالتی که از کنار هم عبور می کنند می تواند نوعی احسان و عشق به همنوع باشد و یا در هنگام رانندگی در خیابان ها رعایت حقوق دیگران می تواند نیکوکاری نسبت به همنوع تلقی شود و این در حالی است که در ایران بسیاری از مردم از انجام این گونه رفتارهای ساده نیز خودداری کرده و با بی توجهی نسبت به یکدیگر از کنار هم عبور می کنند و روز به روز از همنوعان خود فاصله می گیرند.

وی تصریح کرد: با بسیج شدن عموم مردم جامعه و ایجاد شناخت عمقی و آموزش های پایه می توان ارزش اجتماعی احسان و نیکوکاری را در جامعه ترویج کرد، البته در این زمینه هنر نیز می تواند نقش بسزایی داشته باشد چرا که مردم ایران هنر دوست و خوش ذوق هستند و به راحتی می توان با استفاده از این ابزار فرهنگ سازی خوبی در رابطه با ترویج ارزش ها و هنجارها در جامعه انجام داد.

" شبنم قلی خانی " ادامه داد: هنرمند باید مضامین انسان دوستانه را بشناسد تا بتواند آن را در آثار خود نیز پیاده کند و جامعه را نسبت به این مضامین هوشیار کند. چنانچه هنرمندان شناختی از مضامین انسان دوستانه نداشته باشد ممکن است باکج فهمی خود افکار عموم جامعه را نیز به بیراهه بکشاند.

وی اظهار داشت: متاسفانه تولیدات سینمایی و تلویزیونی کشور با توجه به استقبال و تمایل عموم مردم جامعه در خصوص تماشای آثاری با این مضامین در شأن فرهنگ و ارزش های کشور ایران نیست. آنچه در حال حاضر در سینمای ایران مشاهده می شود بیشتر بزرگ کردن جنبه های منفی جامعه است و کمتر به نمادها، ارزش ها و جنبه های مثبت موجود در جامعه ایران پرداخته شده است.

وی بیان داشت: البته بسیاری از فیلم های ساخته شده که منفی نیز هستند نیز جنبه های مثبتی دارند که باید این جنبه های مثبت شناسایی و مورد آموزش به خانواده ها قرار گیرد. در فیلم های هالیوودی سعی شده است که تمام جنبه های مثبت بیشتر مورد توجه قرار گیرد و خوبی های جامعه بیشتر از بدی ها در آثار هنری دیده شود.

این هنرمند سینما و تلویزیون ادامه داد: می توان گفت فعالیت جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات با توجه به موضوعی بودن آن در مدت زمان کوتاهی که در حال برگزاری است توانسته به میزان قابل توجهی خلاء سینمای ایران را به لحاظ هدفمند کردن تولیدات و ارایه سوژه به فیلم سازان پر کند.

وی تصریح کرد: در واقع جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان موضوعی را مد نظر قرار داده که چنانچه بیشتر تقویت شود و مورد توجه قرار گیرد می تواند به خوبی با فیلم هایی که در حال حاضر توسط شبکه های ماهواره ای مختلف پخش می شود، رقابت کند و اهداف منفی آنها را که با رنگ و لعابی زیبا به خوراک فرهنگی مردم ایران تبدیل کرده اند خنثی کند و به جای آن مضامین انسان دوستانه را در افکار عموم مردم جامعه جایگزین کند.

هنرمند سینمای کشور بیان داشت: تبلیغات گسترده و وسیع در خصوص برگزاری این جشنواره و همچنین بین المللی شدن آن می تواند به میزان قابل توجهی در تداوم آن نقش داشته باشد.

وی گفت: البته باید در نظر داشته باشیم که مردم ایران هنوز به خوبی با فیلم کوتاه و مستند آشنایی ندارند و باید در راستای فرهنگ سازی توجه به اینگونه تولیدات سینمایی نیز توجه بیشتری شود. راه اندازی شبکه مستند طی یکسال گذشته اتفاق خوبی است که می توان بخوبی از آن برای نمایش دادن فیلم کوتاه و مستند بهره جست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز