خبرگزاری کار ایران

مدیر کل اوقاف و امور خیریه اصفهان در نشست با اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد:

ضرورت احیا و ترویج سنت حسنه وقف در جامعه

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۶۹۸

اشاعه سنت وقف در جامعه باعثماندگاری فرهنگ و دین می شود و برکات زیادی به همراه دارد.

ایلنا: مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان حرکت در مسیر احیای وقف و بهره برداری بهینه از موقوفات را مورد تاکید قرار داد و گفت: تلاش مسئولان برای تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی و گردشگری ضروریست.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از اصفهان؛ حجت الاسلام صادقی به اهمیت فرهنگ وقف در دین اسلام و جامعه اشاره و بر لزوم احیا و نهادینه شدن این فرهنگ در جامعه تاکید کرد و افزود: در بسیاری از ادیان الهی از سنت وقف برای اشاعه، ترویج و ماندگاری فرهنگ و دین استفاده می‌کنند و این امر که باعثبرکات زیادی است باید در جامعه اسلامی ما نیز نهادینه شود.

وی همکاری و تعامل و اهتمام مدیران و مسئولان در جهت احیاء سنت حسنه وقف را خواستار شد و تصریح کرد: از ۱۴۷ بقعه موجود در شهرستان اصفهان، فقط ۳۰ بقعه درآمدزا بوده و بقیه آن‌ها نیاز به مساعدت دارند.

مدیر کل ا وقاف و امورخیریه استان به اهتمام مردم مومن، مسلمان و شیعه به سنت حسنه وقف در طول تاریخ اشاره کرد و گفت: این امر در دوران صفویه و سلجوقیه به اوج خود رسید ولی در زمان پهلوی اول رضا شاه با فروش موقوفاتی که علما را حمایت می‌کرد، فرهنگ وقف را از بین برد.

وی از توجه و اهتمام شورای اسلامی شهر اصفهان به سنت حسنه وقف قدردانی و مصداق واقف وقف را انفاق و صدقه دانست و افزود: اعضای این شورا که برای رفع مشکلات شهر و شهروندان تلاش می‌کنند به نوعی خود را وقف مردم کرده‌اند و این امر قابل تقدیر است.

حجت الاسلام صادقی به اهمیت فرهنگ وقف در قرآن اشاره کرد و گفت: واژه انقاق ۷۲ مرتبه در قرآن تکرار شده که این ا مر گویای اهمیت سنت حسنه است.

وی با بیان اینکه با موقوفه ماهانه، احداثو تکمیل مصلای اصفهان امکانپذیر نخواهد بود، تلاش‌ها و مساعدتهای شورای اسلامی شهر و شهرداری در این زمینه را قابل تقدیر دانست و تصریح کرد: برای تسریع در تکمیل و بهره برداری مصلی تدبیر و مساعدت شورای اسلامی شهر اصفهان ضروری‌ست.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان از ارتباط شهرداری اصفهان با موقوفات خبر داد و گفت: همکاری و تعامل مسئولان این اداره کل و شهرداری برای حفظ موقوفات مردم ضروری‌ست.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز به اهمیت سنت حسنه وقف در قرآن و اسلام و به ویژه فرهنگ اسلامی شیعیان اشاره کرد و گفت: اصفهان در دهه‌های گذشته در این زمینه پیشتاز بوده و همین امر باعثشده است امروز شاهد رشد خیریه‌ها و موسسات عام المنفعه و خیرخواهانه در اصفهان باشیم.

رضا امینی، با بیان اینکه انفاق، احسان و عمل صالح در قرآن بسیار توصیه شده، به نقش تاثیرگذار سنت حسنه وقف در بخشهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه اشاره کرد و افزود: به فرموده پیامبر گرامی اسلام(صلی ا… علیه و آله و سلم) بعد از مرگ پرونده انسان‌ها بسته می‌شود مگر در سه مورد صدقه جاریه، فرزند صالح و علمی که از نفع آن برای جامعه استفاده شود.

وی بیشترین حجم موقوفات در اصفهان را مربوط به دوره صفویه دانست و با بیان ا ینکه قرن دهم و یازدهم هجری به عنوان دوره شکوفایی و توسعه موقوفات شهر اصفهان نام گرفته است تصریح کرد: ۱۶۲ باب مسجد، ۴۸ باب مدرسه، ۱۰۸۲ باب کاروانسرا و ۲۷۳ باب گرمابه به عنوان وقف از آثار ماندگار مردم خیرخواه اصفهان بوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، استفاده از موقوفات در طول زمان را کمک موثری در جهت ارائه خدمات عمومی به جامعه دانست و گفت: پیش بینی راهکار‌ها و سازوکارهایی برای استفاده از موقوفات با توجه به نظر واقف در جهت خدمت به مردم و توسعه خدمات عمومی و توسعه و پیشرفت شهر ضروری‌ست.

در این نشست همچنین شهردار اصفهان به مصوبه شورای اسلامی شهر برای اختصاص یکصد متر تجاری رایگان به عنوان موقوفات هر مسجد در این کلانشهر اشاره کرد و گفت: اعضای این شورا سالانه میلیارد‌ها تومان اعتبار برای کمک در بخشهای توسعه، زمین و صدور پروانه و احداثو بازسازی به مساجد شهر اصفهان اختصاص می‌دهند.

سید مرتضی سقائیان‌نژاد به همکاری‌ها، تعاملات و مساعدتهای شورای اسلامی شهر و شهرداری اصفهان در جهت کمک به مساجد اشاره کرد و افزود: در برنامه اصفهان ۹۵ ردیفهای متعددی برای وقف و کمک به مساجد اختصاص یافته است.

وی از همکاری و مساعدت شورای اسلامی شهر و شهرداری اصفهان در خصوص احداثمصلی خبر داد و گفت: شهرداری اصفهان بر اساس قیمت گذاری سال ۸۸،۳۰۰ میلیارد ریال در بحثصدور پروانه ساخت مصلی، طلبکار بوده و تاکنون سکوت کرده است.

شهردار اصفهان به مسائل مورد اختلاف شهرداری و اداره کل اوقاف و امور خیریه در خصوص اراضی موقوفه هادی گل، برج جهان نما، باغ فدک، میدان امام علی(ع) و پایانه باقوشخانه اشاره کرد و تشکیل کمیته‌ای مشترک بین شهرداری و این اداره کل برای رفع این اختلافات را خواستار شد و آمادگی خود را برای تعامل و همکاری بیشتر با اداره کل اوقاف اعلام و اظهار امیدواری کرد: با تشکیل این کمیته مسائل فی مابین به صورت علمی و تخصصی مرتفع شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز