خبرگزاری کار ایران

رییس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد:

کنترل مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در فرایند صدور پروانه ساخت

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۱۹۸

ساختمان های در حال ساخت در فرایند صدور پروانه با الزام ارائه نقشه های سازه تایید شده، از نظر مقاومت در برابر زلزله کنترل می شوند.

ایلنا: رییس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه آیین نامه‌های زلزله ایران شهر‌ها را به زلزله خیزیهای کم، متوسط، زیاد و بسیار زیاد تقسیم بندی کرده است، افزود: همه شهر‌ها یک زلزله پایه دارند و با توجه به محل شهر عدد زلزله تشدید می‌شود.
به گزارش خبرگزاری ایلنا از اصفهان؛ عبدالرسول جانثاری با اشاره به اینکه شهر اصفهان دارای زلزله خیزی متوسط بوده است، تصریح کرد: اطراف اصفهان مانند شهرهای مبارکه، شهرضا، کاشان، کوهپایه، نایین و چادگان زلزله خیزی زیادی دارد.
جان نثاری با تاکید بر اینکه بعضی‌ها باور به زلزله خیزی اصفهان ندارند، خاطرنشان کرد: شاید زلزله اول امسال در نزدیکی حبیب آباد بعضی‌ها را از خواب بیدار کرد، البته برخی‌ وجود آثار تاریخی اصفهان را دلیلی بر عدم زلزله خیزی اصفهان می‌دانند. این در حالی است که شهر بم نیز دارای اثر تاریخی ارگ بم بود و صد‌ها سال زلزله را تجربه نکرده بود ولی متاسفانه زلزله تلخی را تجربه کرد.
وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته زلزله‌هایی با شدت زیاد اتفاق می‌افتد اما تعداد تلفات انسانی آن‌ها چند نفر است، اظهار داشت: اگر همین زلزله‌ها در ایران اتفاق بیفتد، متاسفانه چند ده هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند.
رییس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: واقیعت این است که زلزله نیست که انسان‌ها را از بین می‌برد بلکه ساختمان‌های بدی که ما انسان‌ها می‌سازیم مردم را نابود می‌کند، در شکل گیری ساختمان‌ها همه افراد مسئولند از سازندگان، مهندسان، شهرداری، نظام مهندسی و غیره. پس همه باید خود را در مقابل جان انسان‌ها مسئول بدانیم و اگر فردی دچار آسیب شود همه افراد در حد خود مسئول هستند.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ساختمان‌هایی که جدید ساخته می‌شوند در فرایند صدور پروانه با الزام ارائه نقشه‌های سازه تایید شده، کنترل می‌شوند که برای زلزله مقاوم باشند، اما مشکل جدی‌تر ساختمان‌هایی است که در سال‌های قبل ساخته شده و بایستی در مرور زمان مقاوم سازی شوند.
جان نثاری با تاکید بر اینکه مسئولان مقاوم سازی ساختمان‌های موجود را جدی بگیرند، افزود: برای کاهش تلفات ناشی از زلزله بایستی بخثمدیریت بحران و پدافند غیرعال توجه ویژه شود، در واقع باید با اقدامات پیشگیرانه در طراحی شهری و ساختمان‌ها تلفات احتمالی ناشی از زلزله را به حداقل برسانیم.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: متاسفانه بعضی از سازندگان مسکن برای تزئینات و پوشش ساختمان اهمیت ویژه قائل می‌شوند و به اسکلت ساختمان و سازه آن را خیلی اهمیت نمی‌دهند این مورد باید فرهنگ سازی شود.
جان نثاری خاطرنشان کرد: ارگان‌های مسئوول مانند نظام مهندسی ساختمان، شهرداری‌ها و استانداری باید با جدیت ارتقاء کیفیت ساخت و ساز‌ها را دنبال کنند و با جلوگیری از دخالت افراد فاقد صلاحیت در صنعت ساخت و ساز و اعمال نظارت دقیق و همه جانبه بر آن‌ها شاهد شکل گیری ساختمان‌هایی باشیم که مردم ما در آن‌ها احساس امنیت و آرامش کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز