خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل:

30 درصد تنوع زیستی کشور در استان اردبیل قابل مشاهده است

asdasd
کد خبر : ۵۹۴۷۶۲

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: 30 درصد تنوع زیستی کشور در استان اردبیل قابل مشاهده است.

به گزارش ایلنا، محمد خداپرست در همایش تالاب ها و دریاچه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه در بحث سیمای زیست محیطی استان دارای سه منطقه حفاظت شده و دو اثر طبیعی ملی هستیم، گفت: 17.5 درصد مساحت کل استان شکار ممنوع بوده و 30 درصد تنوع زیستی کشور در استان اردبیل قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه یک هزار و 200 گونه گیاهی در استان شناسایی شده است، افزود: همچنین در سطح استان اردبیل 64 تالاب وجود دارد که نئور، شورابیل و میل مغان مهمترین آنها هستند.

خداپرست از انجام مطالعه و اجرای مدیریت منابع چهارگانه حفاظت محیط زیست در آق داغ و سبلان خبر داد و خاطرنشان کرد: در خصوص شناسایی و مطالعه مناطق مستعد نیز چند منطقه مورد مطالعه قرار گرفته و درصدد هستیم آنها را ارتقا دهیم.

30 درصد تنوع زیستی کشور در استان اردبیل قابل مشاهده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از پیگیری برای ثبت تالاب میل مغان به عنوان تالاب بین المللی خبر داد و افزود: ایران دارای 35 تالاب بین المللی ثبت شده در کنوانسیون رامسر است.

وی وجود گونه مهاجم در تالاب ها، عدم مدیریت گردشگری مثل پسماند، از بین رفتن پوشش گیاهی در مراتع اطراف، ورود سموم و کودهای شیمیایی و غیره را از عوامل تهدید تالاب ها در استان اردبیل عنوان کرد و ادامه داد: مدیریت زیست بومی با مشارکت جوامع محلی، سرشماری پرندگان و شناسایی تالاب های با ارزش اکوسیستم بالا نیز از جمله اقدامات ما در خصوص حفاظت از تالاب های استان بوده است.

کیومرث سفیدی عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی نیز با اشاره به اثرات اکولوژیکی تالاب ها، گفت: مناطق مردابی، مانداب ها و سواحل جنوبی کشور جزو تالاب ها طبقه بندی شده اند.

وی با بیان اینکه تالاب ها را باید یک اکوسیستم فرض کنیم که این اکوسیستم تمام ویژگی های سیستمی را دارد، افزود: تالاب ها به لحاظ زیستی و بیولوژیکی مجموعه ای کاملا زنده هستند و می توانند طبیعی یا انسان ساخت باشند، ولی به لحاظ ارزش های تنوع زیستی، تالاب های طبیعی دارای ارزش بالایی هستند.

سفیدی حفظ مجموعه‌های زیستی از جمله تالاب‌ها را یکی از راهکارهای حفظ حیات عنوان کرد و گفت: متاسفانه برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی باعث آسیب دیدگی منبع تغذیه ای تالاب ها می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه در استان اردبیل تالاب های داخل خشکی وجود داشته ولی تالاب ساحلی وجود ندارد، اظهار امیدواری کرد: تالاب میل مغان به عنوان یک تالاب بین المللی به ثبت برسد.

وی ساخت و سازها در حریم تالاب ها، ورود فاضلاب شهری و پساب های کشاورزی را بسیار زننده دانست و خاطرنشان کرد:  باید به سمت پتانسیل موجود در سازمان های مردم نهاد برویم و مردم را نه تنها در اجرا، بلکه در تصمیم سازی ها و بحث های مدیریتی نیز پای کار بیاوریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز