خبرگزاری کار ایران

به دنبال پرداخت نشدن مطالبات صورت گرفت؛

تجمع اعتراضی مهندسان شرکت ایمن تقاطع در شورای شهر کرج

asdasd
کد خبر : ۵۸۶۲۰۳

مهندسان مشاور ایمن تقاطع به دنبال درخواست مطالبات و به امید احقاق حق خود طی دو روز در شورای شهر کرج، تجمع و اعتراض خود را به رئیس شورا ارایه کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهندسین مشاور شرکت ایمن تقاطع به دنبال عدم مطالبات 11 ماه گذشته طی دو مرحله تجمع اعتراضی در ساختمان شورای شهر حاضر شدند و با مطرح کردن دغدغه‌های خود، رئیس شورای شهر کرج را از عدم پرداخت حق و حقوق پروژه‌های شهرداری، مطلع و با درخواست مساعدت و همکاری در حل مشکلاتشان را مطرح کردند.

یکسال زحمت بدون حقوق
ایرج عنایتی، مدیر داخلی شرکت ایمن تقاطع در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: در سال گذشته با شهرداری کرج، قرارداد مشاور معابر شهرستان کرج را منعقد کردیم.

وی با اشاره به علت تجمع اعتراضی خود و مهندسین همکار، گفت: از اول خرداد تا آخر اردیبهشت سال 97 با شهرداری قرارداد رسمی منعقد شد اما متاسفانه تاکنون هیچ مبلغی از طرف شهرداری دریافت نکردیم.

مدیر داخلی این شرکت ایمن تقاطع، خاطرنشان کرد: از بهمن سال گذشته تاکنون، شرکت مذکور، کلا از شهرداری کرج، 190 میلیون تومان طی سه نوبت دریافت کرده است. این شرکت با داشتن 40 نیروی رسمی، مشغول به فعالیت بود و پیش از این شهرداری، دستمزد آنها را پرداخت می کرد. لذا برای اجرای کار، 8 نفر، نیروی اجرایی، به پرسنل اضافه شد.

عنایتی با عنوان اینکه مدتی است به دنبال این موضوع هستیم که حقوق 11 ماه گذشته را دریافت کنیم، تصریح کرد: به دنبال قرارداد جدید تاکنون هیچ پرداختی از طرف شهرداری نداشتیم و از طرف دیگر شهرداری به دنبال فسق قرارداد برآمده که بر پروژه های خود نظارت کند.

 وی با تاکید اینکه اعتراض مهندسین در شورای شهر کرج به دلیل عدم پاسخگویی شهرداری مبنی بر پرداخت مطالبات حقوقی است، اذعان داشت: کار کردن با شرایط بدون حقوق و دستمزد، باعث شده مشکلات عمده ای در زندگی مهندسان این شرکت، به وجود آید.

عنایتی به بیکاری پرسنل این شرکت اشاره کرد و گفت: مشکلات اقتصادی باعث شده مهندسین این شرکت با داشتن سابقه و تحصیلات بالا به عنوان راننده و مسافرکش کار کنند تا بتوانند حداقل هزینه زندگی خود و خانواده را بدست آورند در حالیکه دستمزد 11 ماه از زحمات‌شان را شهرداری کرج، پرداخت نمی کند.

وی گفت: اینکه بعد از حدود یکسال، بدون حقوق، پروژه را از ما گرفتند و این مسئولیت مهم را خود شهرداری بر عهده گرفته است، نظارت بر پروژه کارفرما را زیر سوال خواهد برد.

مدیر داخلی شرکت مهندسی با عنوان اینکه 40 مهندس که امروز در شورا جمع شدند، جزو مهندسین فنی کرج بوده و همگی جزو بهترینهای استان محسوب می شوند، ادامه داد: مدیرعامل این شرکت تا کنون نتوانسته در این زمینه، مطالبات پرسنل شرکت خود را از شهرداری اخذ کند و به عنوان صاحب شرکت از مهندسین خود حمایت می کند ولی به واقع تا کنون نتوانسته شهرداری را متقاعد به پرداخت حقوق ما کند و در نهایت ما مجبور شدیم خودمان به دنبال حق و حقوقمان باشیم.

عنایتی با اشاره با اینکه طی یکسال گذشته در کل سطح کرج، 143 قرارداد، انجام شده است، خاطرنشان کرد: 60 شرکت پیمانکاری مختلف، این پروژه ها را انجام داده است اما ما 40 مهندس، توانستیم با توجه به تجربه و استعداد کافی، انجام این پروژه ها را بر عهده بگیریم به گونه ای که تمام پروژه ها، طراحی و صورت وضعیت ها، صورت جلسات و دستور کارها رسیدگی و در نهایت نطارت پروژه ها را هم انجام دادیم.

تمام این فعالیت ها با زحمات و تلاش شبانه روزی پرسنلی که اینجا جمع شدند، انجام شده ولی متاسفانه تاکنون به حق و حقوق خود نرسیدیم.

کلانشهر کرج به شهر ورشکسته تبدیل شده

به دنبال اعتراض و تجمع مهندسین معترض، رئیس شورای شهر کرج با پذیرش این 40 نفر در دفتر خود، صحبت ها و درد دل این قشر تحصیلکرده کرج را که 11 ماه حقوق و دستمزد خود را از شهرداری کرج دریافت نکردند، شنید و قول مساعد به آنها داد.

وی در این جلسه با ارایه گزارشی کوتاه از شهرداری و شورای گذشته، گفت: با شروع به کار شهردار، هزار و 3 میلیارد تومان در شهرداری مرکزی، بدهی قطعی داریم که از این مبلغ حدود 500 میلیارد، بدهی به بانک شهر است که ماهانه بالای 12 میلیارد سود بر آن اضافه می شود و مابقی آن هم بدهی پیمانکارانی است که صورت وضعیت شان تا تاریخ اول مهر ماه گذشته، رسمیت پیدا کرده است و تحویل قسمت های مالی شده است. 

وی با اشاره به گزارش کمیسیون تلفیق بودجه شهرداری کرج، گفت: به اجبار بودجه شهرداری را از 2 هزار و 300 میلیارد به هزار و 918 میلیارد رساندیم و این بخشی از کاهش بودجه در حوزه های خدماتی و جاری شهرداری است و این تغییر به دلیل آن است که پیش بینی بودجه سال 96، محقق نشد.

نبیونی ادامه داد: به طور میانگین حدود 50 میلیارد تومان، فقط باید حقوق و مزایای پرسنل را پرداخت کنیم و طبق آخرین آمار، 5 هزار و 63 نفر مستقیم از شهرداری و بالای 7 هزار و 500 نفر هم در قالب شرکت های تابعه، حقوق دریافت می کنند.

نبیونی با اشاره به اینکه 800 میلیارد تومان حقوق و مزایای پرسنل پرداخت می شود، تصریح کرد: این روند 10 سال در شهرداری، اتفاق افتاده و شهرداری کرج را زمین گیر کرده است و درحال حاضر کلانشهر کرج به عنوان شهر ورشکسته تبدیل شده است و بجای اینکه مدیریت شهری به فکر تامین منابع باشد به فکر حل و فصل مراجعین معترض هستند.

وی با یادآوری تذکر وزیر کشور مبنی بر عدم افزایش نیرو، گفت: شهرداری موظف است نسبت به تعدیل نیرو، اقدام کند و با نیروی انسانی بازنشسته، خداحافظی شود و بخش نیروی انسانی مدیریت شود و امیدواریم بتوانیم تا آخر بهمن ماه، حقوق و مزایای شرکت های تابعه را پرداخت نماییم. البته شرکت‌هایی که نیروهای کارگری داشتند، تا پایان آذر ماه معوقه های خود را دریافت کردند و طی دستور شهردار مستقیم به حساب پرسنل، واریز شد و با پیمانکارانی که در پرداخت حقوق، تعلل می کردند، برخورد شد و امید می رود در ارتباط با پرداخت مطالبات شرکت مهندسین مشاور هم، تا چند روز آینده بخشی از مطالبات، پرداخت و تا پایان ماه، بقیه حقوق مرتفع و تا پایان قرارداد، کار ادامه داشته باشد.

صرفه جویی اقتصادی بدون دستمزد

یکی از مهندسین معترض شرکت ایمن تقاطع، گفت: پروژه های عمرانی که در سطح شهر شهرداری های کلانشهر تعریف و اجرا می شود، شامل پروژه های بزرگ شهری و پروژه های جاری و کوچکی است که اهمیت هر کدام از آنها تقریبا در یک سطح بوده چرا که اثرات پروژه های بزرگ در آینده مشخص خواهد شد و اثرات پروژه های کوچک توسط عموم در حال حاضر قابل لمس خواهد بود. آنچه که بسیار حائز اهمیت است کیفیت و قیمت تمام شده کار است.

وی افزود: تجربه کارفرمایان نشان داده است که کارهایی مانند اجرای امانی کار (کارفرما خودش پیمانکار باشد) یا نظارت مستقیم بر کار (کارفرما به عنوان دستگاه نظارت باشد نه نظارت عالیه) باعث می شود ضمن اینکه کار با چالش های زیادی روبرو شود، هزینه تمام شده آن بسیار بالاتر رفته و زمان اجرای کار نیز بسیار طولانی تر شود. بر اساس این فرضیه، سازمان مدیریت و برنامه ریزی در شرایط عمومی پیمان در تعاریف ارکان اصلی اجرا، کارفرما، مشاور و پیمانکار را به عنوان ارکان اصلی کار معرفی نموده است لذا در قوانین جاری دستگاه نظارت جزء موارد اصلی کار بوده به طوریکه که برخی از ذیحسابی ها بدون مهر مشاور سندها را تایید نمی کنند.

یکی دیگر از مهندسان معترض، یادآور شد: ما به اندازه خودمان تلاش کرده و به شهر و مملکتمان خدمت کردیم.  

وی تصریح کرد: برای روشن شدن موضوع این شرکت، میزان صرفه جویی در بودجه در کارهای طراحی و رسیدگی شده خود را در گزارشی به شهرداری و شورا ارائه می کنیم تا ذهنیت نسبت به موضوع مشاور کاملاً روشن شود. فکر نمی کنم یک شرکت باشد که با یک قرارداد 2 میلیارد تومانى و با 50 نفر نیرو طی یک سال خون جگر خوردن و با اسناد و مدارک 45 میلیارد تومانی، پیدا شود که در بیت المال صرفه جویى کرده باشد و دستمزدی مثل ما دریافت کرده باشد.

حذف شرکت های مشاور درست نیست

نبیونی در ارتباط با اعتراض 40 نفر از مهندسان شرکت ایمن تقاطع به خبرنگار ایلنا، گفت: علاوه بر تجمع امروز، دیروز هم جمعی از مهندسان شرکتی که به عنوان مشاور در حوزه فنی و عمرانی شهرداری، قرارداد نظارت بر عملکرد پیمانکاران آسفالت در محوطه شورا حاضر شدند.

رئیس شورای شهر کرج، ادامه داد: ضمن شنیدن صحبت های آنان، مقرر شد کار پیگیری شود و مطالباتی که به تاخیر افتاده و نتوانستند حقوق و مزایای مهندسین را پرداخت کنند از دیروز پیگیری کرده و مجدد امروز حضور پیدا کردند و اظهارات خودشان را مطرح نمودند.

وی اذعان داشت: امیدواریم در اسرع وقت شهردار و همکاران شهرداری کرج، بتوانند مطالبات این شرکت را پرداخت کند. 

نبیونی در خصوص قرارداد منعقد شده این شرکت، خاطرنشان کرد: این قرارداد در پایان سال گذشته، منعقد ولی ابلاغ قرارداد در برج 6 انجام شده و تایید صورت وضعیت به ماههای پایانی رسیده و این عزیزان نگرانند، ماههای پایانی نتوانند مطالبات خود را دریافت کنند.

وی با ابراز امیدواری از سرعت پرداخت مطالبات مهندسان ناظر، گفت: همچنین ادامه کار این شرکت در ماههای پایانی، جزو دغدغه های این افراد بود که امیدواریم بتوانند بعد از دریافت حق و حقوق 11 ماه گذشته، انجام وظیفه کنند و در قالب نظارت بر امور آسفالت به کار خود ادامه دهند.

نبیونی در ارتباط با صحت حذف شرکت های مشاور، بیان نمود: حذف شرکتهای مشاور مطرح نیست بلکه شهرداری به دنبال این است در اموری که پرسنل خود شهرداری می توانند انجام وظیفه کنند، حداکثر استفاده برای انضباط مالی و اقتصادی و اداری داشته باشند.

وی افزود: در مواردی که حوزه های تخصصی، ضرورت دارد با استفاده از مشاورین ناظر، کارفرما و مشاورین و پیمانکاران، شرط اساسی است که بر اساس قانون و عدل، شهرداری موظف است از مشاورین متخصص در حوزه های مختلف استفاده کند لذا بحث حذف اصلا مطرح نیست بلکه ساماندهی و استفاده بهینه از نظر کمی و کیفی، بهترین شرایط برای مهندسین شرکت مذکور ایجاد شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز