خبرگزاری کار ایران

رکورد تولید دانه سویا در 25 سال اخیر در استان اردبیل شکسته شد

asdasd
کد خبر : ۵۸۵۵۱۶

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: امسال رکورد تولید دانه سویا در 25 سال اخیر در استان اردبیل شکسته شد.

به گزارش ایلنا، عدیل سروی در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود:در سال‌جاری نزدیک به 16 هزار و 500 هکتار از اراضی حاصلخیز شهرستان‌های شمالی استان با سه هزار و 315 بهره بردار کشاورزی به زیر کشت دانه روغنی سویا رفت و  عملیات برداشت این محصول  از نیمه دوم آبانماه شروع و تا آخر آذرماه با موفقیت به پایان رسید.

سروی  افزود: در سال زراعی 96-95 از کل خرید تضمینی دانه سویا که بالغ بر85 هزارتن بوده، استان اردبیل با کسب مقام اول تولید در سال 96 با تولید 53 درصد کل سویای کشوری را به خود اختصاص داده است.

این مقام مسئول گفت: از مجموع 45 هزار و 421  تن دانه سویای تولیدی استان در شهرستان‌های پارس آباد و بیله سوار مقدار42 هزار و 953 تن توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی استان به قیمت تضمینی خریداری و به کارخانجات روغنی کشی ارسال گردید و مقدار 2 هزار و 468 تن دانه سویای بذری توسط شرکت‌های خصوصی تولید کننده بذر جهت تاًمین نیاز بذر سال آینده زارعین خریداری شده است وامیدواریم کل نیاز بذری استان از این محل تامین شود.

وی افزود : بهای محصول خریداری شده بالغ بر 990 میلیارد ریال بوده است که با تمهیدات اندیشیده شده از طرف وزارت متبوع تقریباً 70 درصد بهای دانه سویای خریداری شده به کشاورزان در اندک زمان پرداخت شده و مابقی درحال تامین اعتبار پرداخت است.

سروی اضافه کرد: به‌رغم مشکلات فنی که درتامین بذر در زمان کاشت وجود داشت و شرایط نامساعد جوی از لحاظ بارندگی در زمان رشد و نمو و در زمان برداشت پیش آمد، عملکرد مزارع 2 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و رضایت بخش بوده است .

وی در خصوص بیمه این زراعت نیز افزود: امسال در مجموع نزدیک 557 هکتاراز این زراعت تحت پوشش بیمه قرار گرفت که امیدواریم با گسترش فرهنگ بیمه در بین تولیدکنندگان روز بروز شاهد افزایش سطح تحت پوشش بیمه محصول سویا و دیگر زراعت‌ها در استان باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز