خبرگزاری کار ایران

فاطمه گودرزی به ایلنا خبر داد:

جاجیم البرز در میراث‌فرهنگی به رسمیت شناخته شد

asdasd
کد خبر : ۵۸۴۸۰۷

جاجیم البرز در میراث فرهنگی به رسمیت شناخته شد و برای آن گواهی مهارت صادر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فاطمه گودرزی، مبتکر جاجیم البرز، گفت: این هنر در میراث‌فرهنگی به رسمیت شناخته شده و برای آن گواهی مهارتی صادر می شود.

این هنرمند خلاق با قدردانی از اساتید اداره میراث‌فرهنگی خاطرنشان کرد: انتخاب شایسته این هنر بومی استان البرز قابل توجه است.امیدوارم جاجیم البرز در آینده نزدیک در میراث‌فرهنگی کشور ثبت شود لذا باید در شناخت آن تلاش کرد چراکه حفظ و گسترش این هنر می‌تواند در اشتغالزایی و اقتصاد خانواده موثر باشد. 

این مربی از ویژگی این هنر نسبت به جاجیم‌های استان‌های دیگر گفت: کاربرد جاجیم البرز متنوع است و بافت در سایز کوچک مانند انواع دست‌بند با طرح و نقش زیبا یا بافت در سایز بزرگ مانند کیف یا روکش و وسایلی چون صندلی ماشین می‌تواند استفاده شود.

گودرزی ادامه داد: جاجیم البرز روی تخته‌ای به طول 40 و عرض 20 چله‌کشی می‌شود و تا اندازه‌های بزرگتر می‌توان بافت‌های بزرگتری از آن را تولید کرد ولی جاجیم استان‌های دیگر معمولا بیرون  از خانه و به طول 50 و عرض 30 بافته می‌شود.

این بانوی هنرمند البرزی گفت: کاربرد جاجیم به سبک قدیم کم بود و تنها برای بستن رختخواب یا روکش کرسی استفاده می‌شد که علی‌رغم زندگی جدید، این هنر رو به فراموشی بود.

طراح و مبتکر جاجیم البرز با اشاره به سابقه این هنر اظهار داشت: جاجیم البرز به روش قدیم تاریخ مشخصی ندارد و قدمتش در روستا به بیش از  700 سال می‌رسد اما احیای روش جدید جاجیم با کاربری جدید از سال 93 در استان البرز آغاز و تا کنون ادامه دارد.

گودرزی که از دوران کودکی این هنر را آموخته و از 15 سالگی طراحی این هنر را شروع کرده و تا کنون بیش از 150 هنرجوی جاجیم بافی داشته، درباره درآمد این هنر گفت: این هنر می‌تواند به‌عنوان یکی از مشاغل خانگی بانوان هم دیده شود که درآمدزایی خوبی هم خواهد داشت و معمولا بعد از فراگیری این هنر، آموزش و تولید، منبع درآمد خوبی برای بانوان خانه‌دار محسوب می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز