خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز عنوان کرد:

تولید سالانه یک میلیون و هشتصد هزار تن محصولات کشاورزی در البرز/ سهم ۱.۸ درصدی استان در تولیدات زراعی و باغی کشور

asdasd
کد خبر : ۵۸۴۶۴۲

رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز با اشاره به تولید سالانه یک میلیون و هشتصد هزار تن محصولات کشاورزی در این استان از سهم 1.8 درصدی البرز در تولید محصولات زراعی و باغی کشور خبر داد.

به گزارش ایلنا از کرج، سید مجید موسوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز پیش از ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: استان البرز با وسعت ۵۲۸۴ کیلومتر مربع حدود ۰,۳۱ درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است.

وی اراضی قابل کشت استان را ۶۵ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: اراضی زیرکشت محصولات زراعی استان ۳۸۲۴۱ هکتارو اراضی باغی  ۲۴۱۴۱ هکتار می باشد که سالانه ۹۱۰ هزار تن انواع محصولات زراعی شامل: گندم ، جو ، کلزا ، ذرت علوفه ای ، یونجه و انواع سبزی و صیفی- و سالانه ۵۲۱ هزار تن انواع محصولات باغی از جمله هلو ، شلیل ، انواع آلو ، سیب ، آلبالو ، گیلاس ، گردو و محصولات گلخانه‌ای در این اراضی تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به تولید حدود ۱,۸ درصد از محصولات زراعی و باغی کشور در استان به توانمندی ها و ویژگی‌های کشاورزی  پرداخت و افزود: کسب اولین رتبه متوسط عملکرد محصول گندم، جو ، کلزا و دومین رتبه متوسط عملکرد پنبه از تلاش‌های  کشاورزان خستگی ناپذیر در این منطقه است.

موسوی خاطرنشان‌کرد: سالانه حدود ۴۵۳ هزار تن انواع محصولات دامی شامل شیر ، گوشت قرمز ، مرغ، تخم مرغ ، ماهی و عسل برای تامین نیازهای مشتریان تهران و البرز تولید می‌شود که در مجموع تولیدات سالانه استان بالغ بر یک میلیون و هشتصد هزار تن است.

وی افزود: تولید بیش از ۹۰ هزار تن تخم مرغ (چهارمین تولید کننده تخم مرغ در کشور)، نهمین تولید کننده شیر خام کشور و استقرار بزرگترین واحدهای گاو شیری در استان، وجود پتانسیل ذخیره‌سازی محصولات کشاورزی جهت تنظیم بازار با ظرفیت ۶ سردخانه (۳۵ هزار تن در استان )، استقرار ۱۳۵ هکتار نهالستان با تولید بیش از ۱۴ میلیون نهال در سال ، وجود ۲۱۳ هکتار گلخانه سبزی و صیفی و گیاهان زینتی، استقرار بیش از ۶۰ واحد فعال صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی از  دیگر ظرفیت ها  در حوزه کشاورزی استان البرز است.

این مقام مسئول بیان داشت: با توجه به تنوع شرایط اقلیمی، وجود اراضی مستعد کشاورزی و راه‌های ارتباطی مناسب زمینی و هوایی، استقرار مراکز علمی و آموزشی و تحقیقاتی ملی کشاورزی و دامپروری، بهره‌مندی از کشاورزان و بهره برداران با آگاهی فنی و تخصص بالا ، وجود تشکل های تخصصی ، فراهم بودن بستر آگرو توریسم ، وجود صادر کنندگان با سابقه و استقرار مزارع متعدد مرغ مادر از دیگر مزیت های استان البرز در زمینه کشاورزی است .

وی در پایان با اشاره به برنامه های  سازمان جهاد استان افزود: توجه به برنامه های افزایش بهره وری خصوصا در حوزه آب کشاورزی ، توجه به اشتغال فراگیر و توسعه پایدار روستایی در بخش کشاورزی ، توسعه کشت گیاهان داروئی و گلخانه ای ، توسعه امر مکانیزاسیون ، توجه به تولید محصولات سالم با استفاده انواع مبارزات بیولوژیک و غیر شیمیایی توسعه باغات با انواع گونه های پر بازده و مقاوم به خشکی خصوصا اراضی شیبدار از جمله فعالیت‌های اجرایی، ترویجی و سیاست‌گذاری است‌‌که امیدواریم با همت مسئولان و کشاورزان عزیز تحقق یابد .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز