خبرگزاری کار ایران

استاد برجسته دانشگاه مطرح کرد:

فرهنگ به حاشیه رفته است/ عصبی شدن جامعه ایرانی

asdasd
کد خبر : ۵۸۳۵۸۶

انسان‌‌‌شناس و استاد برجسته دانشگاه معتقد است که در دوران معاصر از زمان مشروطیت تاکنون به تدریج فرهنگ به حاشیه رانده شده است.

به گزارش ایلنا، نعمت ‌الله فاضلی در نشست ماهیانه فرهنگی و اجتماعی شب یزد که به همت خانه فرهنگ صدوقی با عنوان یزد و مسئله شهر در ایران معاصر سخن می‌گفت، اظهار داشت: در ایران معاصر با بحران کاستی فرهنگ و حاشیه راندن انسان مواجه شده‌ایم.

وی به بحران آموزش عالی در ایران و نوع نگاه و عقلانیت ابزاری در آن اشاره کرد و گفت: مسئله یاددهی از نهاد دانشگاه رخت بسته و گفتمان مهندسی بر آن حاکم شده است.

وی تاکید کرد که بعد از انقلاب اسلامی بحران مهندسی تشدیدتر شده است و به طور ملموس کاستی فرهنگ در شهر احساس می‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: اشیاء و ابزارها در جامعه کنونی ما غلبه کرده است و چیزهایی که قابل اندازه‌گیری هستند، مهم و ارزشمند شده‌اند.

به گفته فاضلی نیاز به خلاقیت، شکوفایی، تاریخ، میراث، نمادها، نشانه‌ها، فلسفه و آگاهی از موارد اصلی که است که باید در مسائل شهر به آن توجه و پرداخته شود.

این انسان‌شناس و استاد برجسته دانشگاه اضافه کرد: متاسفانه دید کنونی ما شده است که پل بسازیم، ساختمان بسازیم و مسائل جامعه‌‌شناختی کنونی را بی‌‌‌محل بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه جامعه به تدریج معنا را از دست داده است، تصریح کرد: نیازمند جدی به ارتباطات و گفت‌وگو هستیم. ایرانی‌ها عصبی نیستند بلکه جامعه عصبی شده است، جایی که تولید سیستماتیک تبعیض را مشاهده می‌کنند.

فاضلی در ادامه به کهن شهر یزد اشاره و خاطرنشان کرد: یزد روحیات خاصی دارد که آن را در نتیجه زیست تاریخی و نظام معنایی بدست آورده است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در عین حال تاکید کرد که فرهنگ یزد هم نسبت به برخی تخریب‌‌ها و عدم توجه متولیان به برخی مسائل مهم جامعه‌شناختی رو به تضعیف است.

وی برای نمونه به رشد آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و ابراز داشت: درست است که در یزد آمار آسیب‌‌‌‌‌های اجتماعی در مقایسه با دیگر استان‌ها پایین است اما ضریب رشد آن در حال افزایش است.

وی راه حل این معضلات را نقد زندگی جمعی و بهره‌‌گیری از فیلسوفان و جامعه‌شناسان عنوان کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز