خبرگزاری کار ایران

به دنبال تخریب محله کبابیان همدان مطرح شد؛

موسوی : شهرداری پاسخگو باشد / خانه‌های تاریخی محله در انتظار هتل بودند نه پارکینگ

asdasd
کد خبر : ۵۸۲۱۶۵

با اقدام ناگهانی شهرداری همدان٬ محله کبابیان و خانه‌های تاریخی آن که در انتظار تبدیل به هتل تاریخی و گردشگری بود٬ تخریب شد تا به پارکینگ طبقاتی تبدیل شود.

به گزارش ایلنا،جلیل موسوی مشاور بازآفرینی محلات شهر همدان با ابراز تأسف از این اقدام شهرداری بیان کرد: در شهر همدان به مراکز محلات اصطلاحا چمن گفته می‌شود و چمن کبابیان در حقیقت یکی از سالم‌ترین چمن‌های بازمانده شهر بود و در این راستا طی کمیسیون ماده ۵ شهر همدان در سال ۹۳ طرح بازآفرینی منطقه کبابیان تصویب شده و به صورت قانون درآمد.

وی افزود: این پروژه ملی در آن سال به عنوان نخستین پروژه و پایلوت محلات ایران کلید خورد تا برای سایر شهرهای ایران نیز الگو شود اما با گذشت حدود ۴سال از تصویب این پروژه تمامی شهرهای ایران به مرحله اجرای طرح رسیدند اما شهر همدان هنوز اقدامی انجام نداده است.

موسوی همچنین توضیحاتی در خصوص خانه‌های تاریخی این منطقه ارائه کرد و گفت: سه خانه تاریخی اخلاصی٬ بهرامی و شمسیان در این منطقه حضور داشتند که مربوط به دوره‌های قاجار و پهلوی اول بودند٬ متاسفانه شهرداری سالم‌ترین محله و این خانه های باارزش قدیمی را در چند ساعت تخریب و همدان را از این امکان فوق العاده محروم کرد زیرا می‌توانستیم با مبلغ اندکی آن را بازسازی کرده و تبدیل به یک مرکز جذب گردشگر در شهر کنیم که برای شهرداری نیز سودآور بود.

مشاور طرح بازآفرینی محلات شهر همدان تصریح کرد: تعجب می‌کنم شهردار و سایر مسئولان شهری با وجود تمام شعارهایی که در راستای جذب گردشگر و حفظ مناطق تاریخی شهر داشتند چگونه و با چه مجوزی دست به این کار زدند.

موسوی در ادامه یادآور شد: ما در همدان امکانات بسیاری برای ثبت جهانی داشتیم که با اشتباه مسئولان از دست رفتند برای مثال ساخت تلکابین در منطقه گنج‌نامه فرصت ثبت جهانی این منطقه را از شهر  گرفت همچنین ساخت و سازهای تپه مصلی که به ثبت جهانی تپه هگمتانه آسیب وارد کرد و یا ساخت مراکز خرید توسط شهرداری که مانع ثبت جهانی آرامگاه بوعلی سینا شد.

در ادامه یک مقام مسئول شهر که به دلیل ملاحظاتی از ما خواست نامش فاش نشود در رابطه با این اقدام شهرداری گفت: شهردار و مسئولان شهری باید برای کارشکنی انجام شده در مراجع قضایی پاسخگو باشند. زیرا این محله و سه خانه‌ای که امروز توسط بلدوزرهای شهرداری از بین رفتند بر طبق قانون مصوب شده در کمیسیون ۵ شهر همدان در تاریخ ۲۰ مهرماه ۹۳ به طرح بازآفرینی وارد شده اند و مصوب شده بود که خانه اخلاصی با مرمت تبدیل به فرهنگسرا و خانه‌های شمسیان و بهرامی که به دوره قاجار مربوط هستند کاربری گردشگری پیدا کنند و حتی اعتبارات لازم برای مرمت و بازآفرینی این بناها نیز فراهم شده‌بود.

این مقام مسئول با ابراز تأسف و ناراحتی از این حادثه افزود: بدون شک شهردار و تمام مسئولین شهری از این اقدام باخبر بوده‌اند و به همین دلیل باید در این خصوص پاسخگوی مردم و میراث فرهنگی باشند.

حمید بادامی نجات عضو شورای شهر همدان درخصوص این حادثه ابراز بی اطلاعی کرده و افزود: ظهر امروز از این اقدام ناگهانی شهرداری باخبر شدم و در ابتدا باور نکردم اما با پیگیری اخبار فهمیدم که متاسفانه این اتفاق رخ داده است.

وی تاکید کرد: اعضای شورای شهر به هیچ عنوان از اتفاق رخ داده از قبل آگاه نبودند و به شخصه اگر مطلع می‌شدم که شهردار بنای انجام این کار را دارد قطعا جلوگیری می‌کردم.

بادامی با اشاره به طرح سوال از شهردار بیان کرد: اعضای شورای شهر در صدد طرح سوال از شهردار درخصوص این اتفاق است به همین دلیل علت این حادثه را باید پس از پاسخگویی شهردار اعلام کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز