خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی خبرداد:

مرمت کاروانسرای دودهک دلیجان با هزینه بیش از یک میلیارد ریال

asdasd
کد خبر : ۵۷۷۳۰۷

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی از مرمت کاروانسرای دودهک دلیجان با هزینه بیش از یک میلیارد ریال خبرداد.

به‌گزارش ایلنا، حسینی با اعلام این خبر اظهار داشت: در راستای اجرای این طرح کف‌سازی محوطه خارجی بنا، دیوارهای اصلی ، پی‌بندی و استحکام ضلع شمالی کاروانسرا محوطه‌سازی شد.

وی افزود: تعمیر اساسی بام بنا شامل سبک سازی، مستحکم سازی و کاهگل کردن این اثر تاریخی در حال انجام است.

حسینی گفت: این کاروانسرا در زمره 999 کاروانسرایی است که در دوره شاه عباس صفوی در کشور ساخته شده است اما از 100 سال قبل به علت بهره‌برداری‌های شخصی و محلی استفاده از آن متوقف شد و هر ساله بودجه‌ای برای مرمت این بنای تاریخی هزینه می‌شود.

کاروانسرای دودهک دلیجان در مسیر جاده دلیجان به دهستان خورهه محلات قرار دارد و قدمت آن متعلق به دوره صفویه است ولی معماری بنا از شیوه معماری دوره سلجوقیان پیروی می‌کند.

مساحت مجموع این کاروانسرا 2 هزار و ۸۰۰ مترمربع است که‌هزار و ۳۰۰مترمربع آن را عرصه و هزار و ۵۰۰ مترمربع را نیز اعیان تشکیل می‌دهد.

کاروانسرا و پل دودهک، مجموعه بازار نراق، امامزاده سلیمان، امامزاده یحیی، امامزاده بی بی زبیده خاتون، غار نخجیر، قلعه و غار کهک، بادگیرها و آب انبارها و منازل تاریخی نراق از جمله جاذبه‌های گردشگری شهرستان دلیجان به شمار می‌روند.

شهرستان دلیجان از توابع استان مرکزی با 50 هزار نفر جمعیت در مرکز کشور و در مسیر راه ارتباطی استان‌های جنوبی و غربی به تهران و شمال کشور قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز