خبرگزاری کار ایران

با اعلام عمرانی؛

کتاب « تعزیه و تراژدی» زیر چاپ رفت

در راستای گسترش معرفی و تبیین زوایای گوناگون و متنوع هنر آیینی تعزیه، اثر مکتوب جدیدی در این حوزه با عنوان « تعزیه و تراژدی» نگارش و به چاپ سپرده شد.

سید ابوالحسن عمرانی پژوهشگر تعزیه و نویسنده این اثر در این‌باره به خبرنگار ایلنا گفت: «تعزیه و تراژدی» از مجموعه آثار مکتوب دفتر مطالعات تعزیه‌پژوهی جنوب ایران است که با موضوع نقد الهام‌گیری تعزیه ایرانی از آیین‌های اسطوره‌ای یونان باستان همانند تراژدی، تهیه و نگارش شده است. 

وی خاطرنشان کرد: در این اثر، ضمن تعریف جامعی از تراژدی یونانی براساس نگاه فلاسفه یونان باستان، تراژدی‌شناسان و نیز چهره‌های شاخص زیبایی‌شناسی در حوزه نمایش، همچنین تعریف تعزیه ایرانی با زوایای متعدد و متنوع آن در حوزه‌های تاریخ، هنر، ادبیات، درام، حماسه و...به بیان تفاوت‌های ساختاری و محتوایی این دو آیین نمایشی پرداخته شده است. 

عمرانی خاطرنشان کرد: یکی از مبسوط‌ترین مباحث پیرامون کاتارسیس و فرآیند آن به‌عنوان یکی از بازخوردهای تراژدی براساس زاویه نگاه مختلف تراژدی‌شناسان، در این اثر عرضه و ارائه شده و با توجه به تشتت نگرش تراژدی‌پژوهان در این باب، به تفاوت این موضوع با پیامدهای یک امر تعبدی همانند تعزیه پرداخته شده است. 

وی افزود: در این اثر بر این موضوع تأکید شده که برخی مشابهت‌های شکلی در آیین‌های نمایشی جهان در ادوار مختلف تاریخ وجود دارد لیکن دلیل صائبی بر الهام‌گیری یا تأثیر‌پذیری متقابل آنها از یکدیگر محسوب نمی شود. 

لازم به ذکر است، پیش از این، کتاب «تعزیه و سوشون» نیز با موضوع نقد الهام‌گیری تعزیه از آیین‌های اسطوره‌ای ایران باستان، از این نویسنده چاپ و منتشر شده است.

کد خبر : ۵۶۶۵۸۲