خبرگزاری کار ایران

مدیر کل امور اجتماعی استانداری در مراسم تجلیل از کتابداران زنجانی مطرح کرد؛

نقش ضعیف نهاد‌های آموزشی وخانواده ها در کتابخوانی /90 درصد کتابداران زنجانی زن هستند

کد خبر : ۵۶۲۳۰۵

مدیر کل امور اجتماعی استانداری زنجان فضای مجازی را آفت اصلی مطالعه کتاب در جامعه کنونی دانست و گفت: یکی از شاخص‎های مهم توسعه کشور، میزان گرایش به مطالعه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا  از زنجان مسیح الله سلطانی، مدیر کل امور اجتماعی استانداری زنجان در مراسم تجلیل از کتابداران نمونه با گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی و تقدیر از زحمات کتابداران کتابخانه‌های عمومی در راستای ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، فضای مجازی را آفت اصلی مطالعه کتاب در جامعه کنونی دانست و اظهار داشت: یکی از شاخص‎های مهم توسعه کشور، میزان گرایش به مطالعه است.

سلطانی با تاکید بر اینکه بر اساس مطالعات صورت گرفته استان زنجان وضعیت خوبی در مطالعه و کتابخوانی دارد ولی برای رسیدن به نقطه مطلوب باید تلاش مضاعفی انجام بگیرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری زنجان با بیان اینکه دولت نگاه ویژه‎ای نسبت به ترویج فرهنگ مطالعه دارد، اظهار کرد: اعتبارات هم در حوزه کتاب افزایش خوبی داشته است.

سلطانی با اشاره به اینکه عوامل مختلفی در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی نقش دارند، افزود: نقش خانواده در این راستا بسیار مهم بوده اما این نقش در جامعه بسیار ضعیف است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش یکی از اصلی‎ترین و مهم‎ترین نقش‎ها را در ارتقای سطح مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی دارد، تصریح کرد: این نهاد می‎تواند ذائقه دانش‎آموزان را به سوی مطالعه پیش ببرد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری زنجان با بیان اینکه رسانه‎های گروهی هم می‎توانند با ایجاد حساسیت موضوع فرهنگ مطالعه را پیگیری کنند، اضافه کرد: همچنین انتظار می‎رود، مشارکت‎‌های مردمی و سازمان‎های مردم نهاد هم در این زمینه وارد عمل شوند.

سلطانی با تاکید بر اینکه نقش گروه‎های مرجع همچون دانشگاه‎ها، اساتید، ناشران و فعالان حوزه کتاب در ترویج فرهنگ مطالعه بسیار مهم است، افزود: گرانی کتاب، ناکافی بودن فضای کتابخانه‎ها، عدم توجه رسانه‎های گروهی به این بخش، کم بودن ساعات اوقات فراغت افراد، بی‎توجهی نویسندگان، ناشران و فعالان این حوزه به نیازهای روز جامعه و نبود هماهنگی بین نهادهای مسئول فرهنگی از دلایل عمده بی‎علاقگی مردم نسبت به مطالعه و کتابخوانی عنوان شده است.

وی فضای مجازی را آفت اصلی مطالعه کتاب در جامعه کنونی دانست و یادآور شد: فضای مجازی ذائقه مخاطبان را تغییر داده و مردم از مطالعه عمیق به سوی مطالعه سطحی پیش رفته‎اند.

امیرعلی نیک‎بخش مدیرکل کتابخانه‎های عمومی استان نیز در این مراسم، ضمن قدردانی از زحمات و تلاشهای کتابداران کتابخانه های عمومی به عنوان متولیان عرصه کتاب و کتابخوانی،  اظهار داشت: امسال در حوزه‎های عمرانی اداره کل کتابخانه‌‌های عمومی استان زنجان برنامه‎های خوبی در دست اجرا دارد.

مدیرکل کتابخانه‎های عمومی استان زنجان با بیان اینکه بیش از یک هزار نشست مدرسه‎ای و کتابخوانی از مهرماه سال گذشته تا مهرماه سال‎جاری در استان برگزار شده است، ادامه داد: همچنین در سال‎جاری تعداد اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی استان 17 درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه کتابداران باید دایره کتابشناسی خود را بالا ببرند، اظهار کرد: اهمیت کتاب و مطالعه بالا بوده و باید سعی کرد، تا اندیشه‎های نوین مردم با مطالعه کشف شود.

نیک‎بخش با بیان اینکه کتابداران مشاوران امین مردم و سرمایه اصلی کتابخانه‎ها محسوب می‎شوند، ادامه داد: 90 درصد از کتابداران استان زنجان را بانوان هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز