خبرگزاری کار ایران

ایلنا از روستای برمک در سیستان و بلوچستان گزارش می‌دهد

بار سنگین زندگی بر دستان زنان سوزن دوز بُرمُکی/ تعطیلی چند ساله تنها واحد اشتغالزایی روستا/ ساخت خانه بهداشت اولین خواسته مردم روستا

asdasd
کد خبر : ۵۶۰۴۱۰

اگرچه چند سالی است نسیم آبادانی و توسعه در استان سیستان و بلوچستان وزیدن گرفته است،اما وضعیت‌ استان نشان می‌دهد نداشتن حداقل های زندگی از جمله آب و برق و حتی خانه بهداشت در خیلی از روستاهای منطقه،مردم را بی‌صبر کرده است.

ایلنا:برای تهیه گزارش از افتتاحیه مدرسه روستای برمک و محرومیت‌های آن راهی جنوب سیستان و بلوچستان شدم،سال های بسیاری را در پی کسب اطلاعات از مناطق مختلف استان بودم ، اما این بار شنیده های محرومیت روستایی در شهرستان نیکشهر من را راهی این منطقه کرد.

بر اساس گزارش‌های به دست آمده و تعاریف مردمِ بخش بنت در شهرستان نیکشهر ، روستای برمک از مناطقی است که بیشترین محرومیت را به رغم وجود فضای بکر گردشگری و اماکن زیبای توریستی تاکنون به خود دیده است که موجب خسارت های اجتماعی زیادی در این منطقه شده است.

هر چند نمی توان فعالیت های خیرین فرهنگی_ اجتماعی و خدمات دولت را در چهار سال اخیر در سیستان و بلوچستان نادیده گرفت.

اگرچه چند سالی است نسیم آبادانی و توسعه در استان سیستان و بلوچستان وزیدن گرفته است،اما وضعیت‌ استان نشان می‌دهد   نداشتن  حداقل های زندگی از جمله آب و برق و حتی خانه بهداشت در خیلی از روستاهای منطقه،مردم  را بی‌صبر کرده است.روستای برمک با وجود مردان و زنانی مستعد در اوج سختی ها و محرومیت ها سر پا مانده که من نامش را " لبخند ایستاده " می گذارم.

پس از پیاده شدن از ماشین از خودم می پرسم  آیا اینجا کسی زندگی می‌کند ؟ خانه‌هایی با فاصله از هم که  روستاییان برمک در آن زندگی می کردند.

هوا روشن شد و باید مقدمات افتتاحیه مدرسه فراهم می شد ، گذر لحظه ها من را با چهره پیرمرد و جوان ، زن و کودکانی روبرو کرد که آمده بودند تا امید و شادی شان را با خیرین به اشتراک بگذارند.

مدرسه 22 بهمن روستای برمک در هفته اول مهر ماه پس از انتشار چند عکس در شبکه های اجتماعی وضعیت نامناسب تحصیلی دانش آموزان این روستا را بیان کرد

مدرسه 22بهمن روستای بُرمک با تلاش جمعی از خیرین از جمله گروه خیرین کمپین سبز، گروه خیرین سیدرضا شجاعی از تهران و گروه خیرین خانم زهرا روستا پس از گذشت 40 روز و با هزینه 37 میلیون تومان بازسازی و تعمیر شد و لبخند  را به لبان دانش آموزان بُرمُکی اهدا کرد.

پس از انتشار خبر و تصاویر اولیه مدرسه 22 بهمن با عنوان "بازسازی مدرسه 22 بهمن برمک در انتظار 10 میلیون تومان اعتبار" در خبر گزاری ایلنا، گروه خیرین سید رضا شجاعی با پیگیری و ارتباط با گروه استانی این خبرگزاری، مبلغ   27 میلیون تومان برای ساخت این مدرسه اهدا کردند که این اقدام سبب رضایت و قدردانی دانش آموزان و خانواده‌های بُرمُکی از تمامی خیرین و خبرگزاری ایلنا برای اطلاع رسانی از وضع این مدرسه شد.

افتتاح مدرسه 22 بهمن بُرمُک

با تلاش های فراوان این مدرسه 16 آبان ماه افتتاح شد و لبخند را در زندگی و آینده دانش آموزان جاری کرد.

 یکی از معلمان این مدرسه می گفت: مدرسه 22 بهمن بُرمُک سال گذشته فرسوده شده و بر اثر این فرسودگی دیوارها و سقف مدرسه شروع به ریرش کرده بود که برای امنیت جان دانش آموزان مدرسه ،به ناچار کلاس های درس را در فضای باز و در زیر درختان روستا برگزار کردیم و که گرما و سرمای هوا سبب بیماری بسیاری از دانش آموزان شده بود.

مادر یکی از دانش آموزان به زبان شیرین محلی و با لبخندی سرشار از رضایت و امید ، گفت: تحصیل در فضای باز مشکلات فراوانی را برای فرزندان روستا ایجاد کرده بود که با همت خیرین سقف و تمامی این مدرسه بازسازی و تعمیر شد و امنیت خاطر به خانواده های روستای بُرمُک اهدا شد.

به نظر می رسد یکی از عمده‌ترین دلایل برای نرخ بالای بی سوادی در سیستان و بلوچستان ، کمبود امکانات و فضای آموزشی مناسب در روستاها و حاشیه شهرهای این استان است.

پس از افتتاح مدرسه 22 بهمن روستای بُرمُک فرصتی شد تا گپ و گفتی با زنان و دختران این روستا داشته باشم ،زنان و دخترانی که جز لبخند و سکوت بر چهره شان نبود و آرام به چهره ات نگاه می کردند. دختران از نداشتن مدرسه در مقطع دبیرستان و مشکلات راه و بعد مسافت و عدم تمکن مالی برای رفتن به مدارس خارج روستا سخن می‌گفتند .

ایجاد خانه بهداشت اولین خواسته مردم

مادر بارداری از عدم وجود خانه بهداشت و رسیدگی به وضع بیماران و شرایط بهداشتی نامناسب در این روستا می‌گفت.

اولین درخواست تمامی زنان و دختران روستای برمک ایجاد خانه بهداشت  بود چرا که فاصله اولین خانه بهداشت تا این روستا که 85 خانوار و بالغ بر 600 نفر در آن زندگی می کنند با اولین خانه بهداشت ،10 کیلومتر فاصله دارد .

یکی از زنان روستا که کودک 10 ماهه خود را بغل داشت در تکمیل این موضوع گفت: سال گذشته و در اوج بارندگی و آبگرفتگی در شرایط زایمان قرار گرفتم که به دلیل عدم وجود خانه بهداشت وآبگرفتگی و انسداد مسیر رفت و آمد، با  لودر  به اولین مرکز بهداشت منطقه منتقل شدم و در همان جا زایمان کردم.

عاقل درزاده رئیس شورای روستای بُرمُک هم با تایید این مطلب که خانه بهداشت اولین نیاز  اهالی روستای برمک است گفت: اولین خانه بهداشت منطقه با برمک حداقل 20 کیلومتر است که در روستای قمر قرار دارد.در صورتی که با احداث  خانه بهداشتدر برمک ،دختران و پسران تحصیل‌کرده روستا می‌توانند نیازهای بهداشتی و درمانی مردم این دو روستا را برطرف کنند.

در‌زاده با بیان اینکه مردم روستای بُرمُک آمادگی اهدای زمین جهت احداث خانه بهداشت را دارند، گفت: مردم این روستا در انتظار ساخت یک خانه بهداشت هستند و آمادگی اهدای زمین و هرگونه کمک در روند ساخت این خانه بهداشت  را دارند .

بار سنگین زندگی بر دستان زنان سوزن دوز بُرمُکی

چشم که برگرداندم زن جوانی را دیدم که در عالم فکر فرورفته و سوزن دوزی می‌کرد، پرسیدم حرفی برای گفتن ندارید؟ شروع به صحبت کرد و از  عدم تمکن مالی برای پرورش سه فرزند خود و بیکاری همسرش  سخن گفت .

زنان روستای بُرمُک از توابع نیکشهر در استان سیستان و بلوچستان روزانه ساعت زیادی از وقت خود را به سوزن دوزی و فروش صنایع دستی و کسب درآمد برای کمک به معیشت خانواده می گذرانند.

یکی دیگر از زنان روستایی از نبودن فرصت شغلی و راه درآمدزایی مردان  در روستای بُرمُک سخن به میان آورد و اظهار داشت: تنها راه درآمدزایی خانواده‌های روستایی فروش صنایع دستی سوزن دوزی و دریافت یارانه واریزی دولت است که کفاف زندگی را نمی دهد.

حال که فرصت فراهم شده بود و بانوان جسارت صحبت کردن را در خود دیده بودند روان‌تر سخن می گفتند.

یکی دیگر از زنان روستا به مشکلات آب غیر بهداشتی و غیرقابل شرب در بُرمک اشاره کرد و گفت: تامین آب روستاییان از طریق حفر چاه و دریافت آب از چاه است .به تازگی اعلام کردند اگر آب می‌خواهید هر خانواده ای 400 هزارتومان جهت لوله کشی آب پرداخت کند، در صورتی که  هزینه های سنگین زندگی و درآمد کم خانواده ها اجازه پرداخت این مبلغ را به ما نمی دهد .

رئیس شورای بُرمُک نیز با اشاره به اینکه اگر  آب لازم در روستای بُرمُک داشته باشیم می‌توانیم محصولاتی مانند برنج، لیمو و خرما  کشت کنیم افزود : اگر این اتفاق بیفتد و مشکل آب روستا حل شود شاهد  رونق  دوباره روستا  و اشتغال بسیاری از مردان و زنان بُرمُک  می شویم.

بار سنگین زندگی بر دستان زنان سوزن دوز بُرمُکی/ تعطیلی چند ساله تنها واحد اشتغالزایی روستا/ ساخت خانه بهداشت اولین خواسته مردم روستا

اگر دوباره راه بیفتد

پس از صحبت با زنان و دختران روستا به جمع مردان رفتم ،مردان از نارضایتی خود از وضعیت اشتغال و درآمدزایی در بُرمُک سخن می گفتند.یکی از پسران این روستا گفت: مجبوریم برای تحصیل در مقاطع دبیرستان و دانشگاه به شهر و روستای اطراف مراجعه کنیم و به دلیل هزینه بالای رفت و آمد به ناچار هفته ای یکبار به روستا برگردیم.

پدر یکی از دانش آموزان از شرمندگی خود در مقابل خانواده اش و عدم تمکن مالی برای پرداخت هزینه‌های روزمره زندگی‌اش سخن به میان آورد و اذعان داشت: مردان این روستا به ناچار برای کسب درآمد روزها و هفته‌ها دور از خانواده خود زندگی می‌کنند و در پایان دستمزد خود را نیمه دریافت می‌کنند .

مرد جوان دیگری با اشاره به کوره آجرپزی غیر فعالی که در بُرمُک وجود داشت ، گفت: اگر این کوره راه اندازی شود زمینه اشتغال 50نفر را فراهم می کند.

اینها فقط گوشه‌ای از دردهای مردم سیستان و بلوچستان است.مردم برخی نقاط این استان با مشکلاتی نظیر فقر،بیکاری، حاشیه نشینی ، کم آی و افت ولتاژ برق مواجهند .

هر چند نمی‌توان اقدامات انجام شده در زمینه کاهش نرخ بی سوادی ،کاهش تعداد کودکان بازمانده از تحصیل و ایجاد فرصت‌های شغلی در استان را نادیده گرفت اما با این حال هنوز‌ هم طعم تلخ ناملایمتی و کم توجهی در جای جای استان احساس می شود و هنوزهم فاصله فراوانی با استانداردهای کشوری وجود دارد .

اگر اقدامات خیرخواهانه و توجه دولت به نقاط محروم این استان جلب شود قطعا تحول عظیمی در استان و پیشرفت آن رخ خواهد داد.

روستای برمک جاذبه‌های گردشگری منحصر به فردی دارد که در صورت توجه و تبلیغات، زمینه ورود گردشگران و رونق اقتصاد معیشتی روستاییان را فراهم خواهد کرد.

گزارش: فائقه راغی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز