خبرگزاری کار ایران

فرماندار ویژه شهرستان چابهار مطرح کرد:

معضل حاشیه‌نشینی مانع توسعه سواحل مکران

asdasd
کد خبر : ۵۵۹۵۲۸

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان چابهار گفت: عدم ساماندهی حاشیه نشینی، مانع توسعه سواحل مکران خواهد شد‌.

به‌ گزارش‌خبرنگار ایلنا، سومین نشست هماهنگی‌مسئولان سازمان‌های‌مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌های منطقه 8 کشور با حضور معاون استاندار و فرماندار ویژه چابهار و جمعی از مدیران استانی برگزار شد.

معاون استاندار و فرماندار ویژه چابهار در این‌نشست گفت: می‌توان از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بی‌بدیل بندر چابهار به عنوان یکی از محورهای توسعه یاد کرد و از طرفی می‌توان محرومیت های فراوان آن را از نزدیک مشاهده کرد. 

ایوب‌درویشی‌خاطرنشان‌کرد:شهرستان‌چابهار از لحاظ شاخص‌های آموزشی در همه ابعاد، در پایین‌ترین سطح کشوری و استانی قرار دارد.

 وی گفت: بومی‌نگری، بخشی نگری و نگاه اختصاصی از عوامل عمده مشکلات است چرا که در‌ آن نگاه ملی در نظر گرفته نمی شود.

درویشی در ادامه بیان کرد: چابهار بهترین نقطه برای ورزش های آبی  است اما  کشورهای همسایه با صرف سرمایه های هنگفت به سرعت در حال رشد هستند که ما با آنها فاصله ی زیادی داریم.

وی افزود: متاسفانه در چابهار یک شناگاه مطمئن و امن وجود ندارد که این مهم با رسالت توسعه سواحل مکران مغایر است . 

فرماندار ویژه چابهار در ادامه افزود:  430 روستای چابهار که از شبکه آبرسانی بی بهره اند به صورت سیار و با سهمیه روزانه آنها 15 لیتر آبرسانی می شوند.

 درویشی افزود: اگر تدبیری برای محرومیت ها  اندیشیده نشود میتواند مانعی جدی برای توسعه سواحل مکران باشد.

وی با اشاره به اینکه محرومیت ها یکی از اصلی ترین علل حاشیه نشینی است، عنوان کرد: متاسفانه رشد حاشیه نشینی در سال های گذشته ناشی از یک نوع نگاه غلط بوده است.

فرماندار ویژه شهرستان در ادامه با اشاره به سد پیشین گفت: با توجه به ذخیره 30 میلیون متر مکعبی آب در سد پیشین متاسفانه هیچ برنامه‌ای برای استفاده مناسب از آن اندیشیده نشده و مردم روستاهای پایین دست آن با وجود زمین های حاصلخیز که می تواند قطب میوه‌های گرمسیری در منطقه باشد و ایجاد اشتغال کند، بی بهره هستند. 

 درویشی در ادامه به جهت گیری های طرح توسعه سواحل مکران اشاره و خاطر نشان کرد: با وجود هزینه های سنگین ملی در بخش های مختلف شیلات، پتروشیمی، راه آهن، فولاد، کشاورزی و بندر که به ظرفیت 8/5 میلیون تن در سال رسیده باید از این ظرفیت ها استفاده کرد.

معاون استاندار و فرماندار ویژه چابهار افزود: مهمترین سرمایه توسعه سواحل مکران جامعه محلی و مردم آن  و پس از آن گردشگری نیز کمتر از هاب سوم شدن پتروشیمی نیست.

درویشی در پایان گفت؛ توسعه ملی بدون در نظر گرفتن  توسعه جامعه محلی امکان پذیر نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز