خبرگزاری کار ایران

مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی:

20 اثرتاریخی استان در فهرست آثار ملی کشور ثبت می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۵۵۲۲۳۰

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی از ثبت 20 اثر تاریخی استان مرکزی در فهرست آثار ملی کشور خبر دارد.

به گزارش ایلنا مرکزی سید محمد حسینی گفت: از جمله این آثار، میدان ارگ اراک، خانه احمد قلی خان حاج باشی ، خانه انصاری، کاروانسرای حاجی آباد زرندیه، آرامگاه پروفسور حسابی تفرش، مسجدسیدهااراک، حمام نیم ور محلات، قلعه دختر خمین، محوطه  باستان شناختی دوتپه شازند اشاره کرد. همچنین آثاردیگری شامل شاهزاده موسی محلات، امامزاده ومسجد نقوسان تفرش، مسجد وحسینیه دیلم آباد انجدان، مسجد حسین ساعت اراک، حمام مصلح آباد فراهان، حمام روستای ولاشجرد فراهان، سنگ نگاره های دوش دره خمین، کوه بوجه خمین، محوطه باستان شناختی مریم تپه ساوه، درمانگاه ارباب قنبر نیم ور، امامزاده اسماعیل نیم ور نام برد.

او ادامه داد: پرونده های این آثار تهیه و جهت ثبت نهایی به کمیته ثبت حرایم سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شده  است .این آثاراز جهت شناخت دوره های  سکونتی ونیز معماری ایرانی در ادوار مختلف حایز اهمیت بوده از این رو یک ثروت مشترک وملی است که می بایست نگاهداری، حفظ وثبت شود.

مدیر کل افزود: این آثار مربوط به دوره هزاره چهارم قبل از میلاد تا دوره پهلوی اول می باشندکه با ثبت آن ها  اداره کل  درصدد است که  ازاین  ثروت های استان حفاظت شود. استان‌مرکزی دارای آثار تاریخی ارزشمند متعددی است و تاکنون 885  اثر تاریخی و فرهنگی در فهرست آثار ملی  کشور به ثبت رسیده است.

 حسینی در پایان گفت: برای حفظ بناها و بافت‌های تاریخی باید ابزارهایی در اختیار مالکان و ساکنان آنها قرار داد تا آنها خود به حفظ یک بنای تاریخی یا بافت تاریخی همت گمارند؛ زیرا نگهداری فضایی که در  آن زندگی جاری است سهل ترو افرادی که در آن ساکن هستند با آموزش‌های لازم بهترین پاسبان وحافظ آن هستند. از این رو می بایست به آموزش جوامع محلی وعمومی نیز روی آورد تا بتوان باتوجه به بودجه های موجه و داشته ها پتانسیل های استان را حفظ، احیا وعلنی کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز