خبرگزاری کار ایران

در نشست "فعالیت زنان ،سیاسی یا اجتماعی؟"در البرز مطرح شد ؛

صاحبان قدرت درقبال مطالبات زنان فراموشکارند/ توسعه بدون حضور یکسان زن و مرد میسر نیست / جامعه خشن، محصول زورآزمایی قدرتمندان

asdasd
کد خبر : ۵۵۰۰۹۸

اگر می‌خواهید خوب زندگی کنید راه را برای زنان باز بگذارید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این جملات  سرفصل صحبت‌های دو فعال حوزه سیاسی و  اجتماعی  در نشست دیروز شاخه جوانان حزب ندای ایرانیان در استان البرز بود."الهه کولایی"و" لیلا ارشد"دیروز میهمان جوانان این استان در نشست "فعالیت زنان، سیاسی یا اجتماعی؟ " در شهر کرج بودند.  

 کارآمدی بیشتر با حضور زنان 

در ابتدای این نشست الهه کولایی با اشاره به  دلایل کمرنگ شدن حضور بانوان در عرصه سیاسی، گفت:  در طول تاریخ حوزه سیاست مردانه  بود، از این رو این عرصه همیشه محلی برای  میدان‌داری  مردان  بوده‌است اما در این میان استثناهایی هم وجود داشته است.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه افزود :اما خوشبختانه در دهه های اخیر و پس ازانجام مطالعات و پژوهش‌های بسیار وتلاش بی وقفه کسانی که خواهان برابری برای زنان  در بسیاری از حوزه‌های  اجتماعی وسیاسی   بودند ، زنان نیز وارد این عرصه شدند.  رفته رفته  از دهه 70 میلادی به بعد سازمان‌های بین المللی معتقد بودند زنان به عنوان منابع توسعه باید بیشتر در جامعه وارد شوند و صرفاً در خانه و خانواده ایفای نقش نکنند.

کولایی  با پرداختن به این موضوع که در ابتدا  زنان در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی بیشتر از سیاسی، وارد شدند اضافه کرد:‌تاکید سازمان ملل نیز  برای جبران عقب‌ماندگی زنان از سیاست  باعث شد تا زنان نیز  سهمی در سیاست   داشته‌باشند.از این‌رو  شاهدیم  که در نیم قرن اخیر، حضور زنان  در عرصه قدرت و سیاست، از سوی جامعه مردان  بیشتر پذیرفته شد.  

کولایی معتقد است هرکجا زنان هستند، کارآمدی و سودمندی بیشتری به دست آمده‌است اما از سوی دیگر بر این باور است که نمی توان در این باره مطلق قضاوت کرد  زیرا در جهان زنان جنگ طلب و طاب قدرت هم وجود دارد:"شاید یکی از دلایل این موضوع   قربانی شدن  زنان در جنگ‌ها، خشونت‌ها و ناآرامی‌های جهان  باشد  و اینکه زنان همیشه بیشتر از مردان طالب صلح هستند زیرا  مادرند  و  حس مادرانه و زنانگی آنها لطافت را وارد عرصه سیاست می کند.

اراده‌ای برای حضور زنان در سیاست نیست

این نامزد شهرداری تهران  افزود: طبق آمار منتشر شده از مجامع بین المللی، در سازمان های بین المللی و یا نهادهای مدنی شاهد حضور روزافزون زنان هستیم درحالیکه در کشور ما نقش دولت و حاکمیت در میزان آن نقش دارد. اخباری که این روزها از تحولات در کشورهای همسایه می شنویم و یا تحولاتی که در آنها شاهد بودیم نشان دهنده اراده سیاسی است که این اراده را در کشور خودمان شاهد نیستیم.

وی در توضیح بیشتر این ادعا  به ایام انتخابات در ایران اشاره کرد و گفت: حضور زنان در روزهایی که مشارکت زنان در جامعه مهم می شود محدود به دوره‌ای از انتخابات می شود و بعد از اتمام آن، نقش زنان هم محو می شود و صاحبان قدرت فراموش می کنند در قبال زنانی که زمینه حضور و پیروزی‌شان را فراهم کردند، چه وظیفه ای دارند و به دلیل فرهنگی که ناشی از پدرسالانه بودن است شروع به تراشیدن بهانه‌هایی مانند کم تجربگی، ضعیف بودن  و... می کنند. در حالی که چنین ایرادهایی برای مردان گرفته نمی شود زیرا در طول تاریخ  نگرش های ما بر این  بر باور است که مردان قدرتمندترند.  

  تحولات  زنان در کشورهای حاشیه خلیج فارس موضوع دیگری بود که این نماینده سابق مجلس به آن پرداخت و گفت :  وضعیت زنان کشورهایی چون عربستان، امارات و ... به هیچ وجه با زنان ایران از نظر قابلیت مدیریت و تحصیلی، قابل قیاس نیست اما می بینیم که حکام تصمیم می گیرند برای زنانشان، حوزه هایی را در جامعه باز بگذارند که این امر در کشور ما به مراتب بیشتر احساس می شود.

صاحبان قدرت درقبال مطالبات زنان فراموشکارند/ توسعه بدون حضور یکسان زن و مرد میسر نیست / جامعه خشن، محصول زورآزمایی قدرتمندان

سهم زنان در مجلس تنها 5درصد

این بانوی فعال در حوزه سیاست، گفت: در جوامعی که به شکل طبیعی نتوانستند زنان خودشان را نشان دهند و یا هنوز تحولات جوامع سرمایه داری در آنجا اتفاق نیفتاده، این مساله مورد توجه است که اگر زنان نتوانستند در جوامع خودشان رشد کنند، این دولت‌ها هستند که با تصویب قوانین، سهمیه‌هایی برای زنان مهیا می کنند. ما در کشوری زندگی می کنیم که به‌رغم مدل نوسازی غربی که در زمان شاه اجرا شد، امام خمینی (ره) در مقام مرجع ولایت، راه را برای حضور زنان باز کردند در حالی‌که در برابر این دیدگاه، بعضی امروز مخالفت می کنند و حرف دیگری می‌زنند.

کولایی افزود: در جامعه سنتی، تغییرات دیر شکل می گیرد به عنوان مثال در جامعه سنتی ما، مرد رئیس خانواده است در حالی که از دید رهبر کبیر انقلاب اسلامی، زن شریک زندگی مرد است. در عرصه عمل به خصوص در نظام خانوادگی و روابط زن و مرد به دلیل اینکه جامعه متحول شده است، سهم بسیاری از دانشگاهها از بانوان تشکیل شده است اما این سوال ایجاد می شود که این زنان بعد از تحصیل، چه کنند و در شرایط مرد سالاری چگونه وارد عرصه کار و اجتماع شوند؟ کشورهایی که به برنامه توسعه معتقدند، بر ضرورت حضور یکسان زن و مرد را نیز پذیرفته اند. اما در کشور ما 5 درصد نمایندگان مجلس، زنان هستند و در هیئت وزرا که تصمیم های مهم و زیادی گرفته می شود، جای زنان خالی است.

زنان در قدرت پاکدست‌تر از مردانند

وی با اذعان اینکه زنان در قدرت عموماً سالم و پاکدست هستند، گفت: دنیا بر این باور است اگر می خواهی خوب زندگی کنید راه را برای زنان باز بگذارید. یکی از مساله های مهم زنان، بحث حقوق بشر است و در این بحث در ارتباط با کارآمدی زنان بحث می کنیم. در جوامعی که از زنان به عنوان ابزار استفاده می کنند، او را به پایین ترین شکل خود می کشانند و به دنبال آن فساد در جامعه گسترش پیدا می کند. زنان باید در پُست‌های مدیریت شهری و کشوری حضور داشته باشند و به دلیل نگاه مادرانه، زنانه، مذهبی و اعتقاد خدمت که در نهاد یک زن وجود دارد، در چنین فضایی، سیاست، اجتماع و فرهنگ جامعه، دچار تغییرات مثبتی خواهد شد. بنابراین زمانی که شکاف بین مرد و زن، کم شود می توان خوش‌بین به داشتن جامعه خوب و سالم بود.

سخنران دیگر این نشست لیلا ارشد از دلایل حضور حداکثری زنان در حوزه های اجتماعی، گفت  و معتقد بود این زنان هستند که تصمیم می گیرند در کجای جامعه فعالیت داشته باشند.

مهارت آموزی ،ابزاری قدرتمند برای زنان

این مددکار و فعال  اجتماعی فعال که نزدیک 40سال  است در این حوزه فعالیت می کند، گفت: با وجودی که در حوزه اجتماعی محدودیت بیشتر است اما دست   زنان در این عرصه بازتر است. با گزارشی که از کمیته امداد، وجود دارد بیش از نیمی از جامعه مددگیر، زنان بی سواد هستند که شاید همین کمبود باعث شرایط زندگی شان شده‌است. در شرایطی که توانایی‌های لازم زندگی را در خودمان ایجاد نکنیم و برای زندگی حتی مهارت‌های همسری، فرزندپروری و روابط بین فردی را نیاموزیم باید شاهد اتفاقات تلخ در کشورمان باشیم.

ارشد با اشاره به اینکه جذابیت کاردر بخش  اجتماعی از سیاسی  بیشتر است  افزود : فعالیت سیاسی از اجتماعی جدا نیست و زمانی که در عرصه اجتماعی کار می کنیم نیازمند بهبود شرایط اقتصادی و فرهنگی هم خواهیم بود. اگر در حوزه اجتماعی کار می کنیم نمی توان نسبت به تصویب بعضی قوانین، سکوت کنیم.

وی اضافه کرد : در حوزه‌های اجتماعی درگیر مسایل و مشکلات افرادی می شویم که خودشان در نادانی گرفتارند و یا گرفتار ابزار‌های  قدرت اند، با دیدن آنها نمی توان سکوت کرد.برای مثال نمی توان نسبت به قانون ازدواج دختران 13 ساله سکوت کرد در حالی‌که همان دختر تا سن 17 سالگی حق انتخاب اعضای شورای شهر و روستای خود را ندارد. افرادی که در حوزه اجتماعی کار می کنند، خیلی زود زنگ‌های خطر را می شنوند. بیشتر نمایندگان NGOها متخصص هستند و تلاش می کنند تا شرایط بهتری ایجاد کنند چراکه فعالان اجتماعی معتقدند زمانی خشونت افزایش پیدا می کند که افراد قدرتمند  وارد زورآزمایی شوند.

وی در پایان افزود :  بنابراین تک تک ما انسانها نسبت به تقویت، ترویج و گسترش مسئولیت اجتماعی، مسئولیم. حضور زنان در جامعه با حمایت خانواده و خواست خود زنان ایجاد می شود. این شرایط یک شبه حل نمی شود. باید آموزش داد. باید وقت گذاشت. باید هزینه کرد. باید صبور بود...

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز