خبرگزاری کار ایران

ایرج خدادادی:

وظیفه داریم جامعه را نسبت به اصلاح الگوی تغذیه حساس کنیم

asdasd
کد خبر : ۵۴۷۵۷۵

معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان در نشست خبری به مناسبت هفته جهانی غذا٬ ضمن اشاره به شعار روز جهانی غذا از رسانه‌ها درخواست کرد برای آگاهی بخشی اهداف این شعار به جامعه بکوشند

به گزارش ایلنا، ایرج خدادادی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی همدان به مناسبت هفته جهانی غذا٬ توضیحاتی درباره شعار هفته غذا در سال‌جاری داد و گفت: سازمان فائو «تغییر آینده مهاجرت؛ سرمایه‌گذاری در امنیت غذایی و توسعه روستایی» را به عنوان شعار هفته جهانی غذا سال ۲۰۱۷ برگزیده و در کشور ما و با توجه به شرایط این حوزه٬ تصمیم به بومی‌سازی این شعار گرفتیم و برای حساس شدن جامعه نسبت به الگوی تغذیه٬ شعار «اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقاء سلامت» را در سطح ملی انتخاب کردیم.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در زمینه پیام‌رسانی به جامعه از آنها خواست با پررنگ کردن شعار امسال ذهن جامعه را به سمت تغییر و اصلاح الگوی تغذیه حساس کنند تا مسئولان نیز در این راه قدم بردارند.

خدادادی در زمینه نظارت بر سلامت و کیفیت محصولات غذایی عرضه شده در بازار استان گفت: ما به عنوان معاونت غذا و دارو مکلف هستیم محصولات غذایی را در سطح عرضه بررسی و آزمایش کنیم زیرا ممکن است تفاوت کیفیت بین محصول در کارخانه و در سطح عرضه وجود داشته باشد و به این طریق می‌توانیم از همان محصولاتی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد آزمایش بگیریم.

او افزود: توسعه مطلوبی در این خصوص صورت گرفته و برای اطمینان شهروندان تاکید می‌کنم که ما همواره با انجام دادن تمامی آزمایش‌ها بر روی کیفیت محصولات غذایی عرضه شده در بازار٬ برای تضمین سلامت آن‌ها مسئول بوده‌ایم.

خدادادی یادآور شد: آمارهایی که از کیفیت محصولات غذایی بدست می‌آید در هر استان متفاوت است و با توجه به اینکه بسیاری از محصولات، برای مثال محصولات کشاورزی٬ ممکن است از استان‌های دیگر وارد استان ما شده باشد نمی‌توان آمارهای استانی را به صورت جداگانه بررسی کرد زیرا این نتایج کشوری است و باید به صورت تجمیع آمار تمامی استان‌ها بررسی شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره کیفیت آرد و نان استان گفت: سال گذشته٬ با بررسی‌های انجام شده مشاهده کردیم حدود ۱۲درصد از نان‌های تولیدی استان دارای نمک اضافی بودند اما با نظارت‌های گسترده بر کیفیت آرد و نان در سال جاری این مشکل برطرف‌ شد. همچنین تا به امروز در نمونه‌های نان همدان جوش شیرین مشاهده نکرده‌ایم.

وی افزود: با نظارت‌های گسترده در این حوزه استان همدان در میان سایر استان‌ها از کیفیت آرد بهتر و طبیعتا نان با کیفیت‌تری برخوردار است.

خدادادی همچنین از خرید دو دستگاه آزمایشگاهی جدید با قابلیت تشخیص ۱۳۰ نوع سم در حوزه محصولات کشاورزی خبر داد و یادآوری کرد که این بدان معنا نیست که در محصولات کشاورزی از این میزان سموم استفاده می‌شود بلکه این دستگاه‌ها برای بالا بردن نتایج آزمایش‌ها و تضمین سلامت محصولات زراعی و باغی است.

در ادامه این نشست محمد کاظم‌زاده مدیر نظارت بر موادغذایی٬ آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی استان٬ توضیحاتی درباره الگوهای سالم غذایی ارائه و بیان کرد: موضوع غذا و تغییر الگوهای تغذیه امری جدی و مهم است. سال‌های اخیر با افزایش میزان بیماری‌های غیرواگیر مانند انواع سرطان‌ها٬ دیابت٬ بیماری‌های قلبی عروقی و...نیاز به اصلاح الگوی تغذیه احساس می‌شود.

وی تصریح کرد: با کمی تغییر در الگوی تغذیه و انتخاب آگاهانه خوراکی‌های موجود در بازار می‌توانیم جامعه‌ای سالم‌تر داشته باشیم. زیرا در کنار وظیفه نظارتی ما٬ مردم نیز باید آگاهی خود را بالا ببرند و آگاهانه انتخاب کنند.

کاظم‌زاده گفت: توجه به نشانگرهای رنگی و جدول حقایق تغذیه‌ای که اطلاعات کاملی درباره میزان مواد موجود در ماده غذایی بسته‌بندی شده در اختیار افراد قرار می‌دهند٬ توجه به نشان اصالت کالا و تاریخ انقضای آن از جمله موضوعاتی هستند که به مصرف‌کننده امکان انتخاب آگاهانه را می‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز