خبرگزاری کار ایران

پل «سیدآباد» اردبیل منتسب به دوره صفوی مرمت شد

asdasd
کد خبر : ۵۴۷۰۸۳

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از مرمت پل تاریخی سیدآباد در شهر اردبیل خبر داد.

به گزارش ایلنا، کریم حاجی زاده  با اعلام این خبر تصریح کرد: این پل تاریخی در سال 1348 به شماره 887 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌است.

وی با اذعان به اینکه پل سید آباد منتسب به دوره صفوی است، افزود: این پل محله‌های سید آباد و پیرمادر را به هم متصل می‌کند.

به گفته مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان طول پل 24.5 متر و عرض آن 4.5 متر است که شامل سه دهانه آجری با قوس های شاخ بزی کند و موج شکن‌های سنگی است.

حاجی زاده با بیان اینکه این پل با یک دهانه بزرگ در وسط و دو دهانه متقارن کوچکتر در کناره ها اجرا شده است، ادامه داد: بزرگی دهانه وسط پل باعث شیب‌دار شدن عرشه پل شده‌است.

وی در خصوص اقدامات تعمیر و مرمت این پل تاریخی تصریح کرد: در سال جاری جهت رفع نشست پی ها که به دلیل آب شستگی بستر بود، شهرداری اردبیل بستر پل را اصلاح کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اقدامات این اداره کل را نیز شامل برچیدن طاق دهانه کناری مشرف به محله سید آباد و بازسازی مجدد دهانه عنوان کرد.

به گفته  حاجی زاده علاوه بر این برای حذف رطوبت و سبک سازی پل، عرشه به طور کامل جمع آوری شده و با طاق دزدی و بتن بلوکه جایگزین شد و پس از اصلاح شیب بندی نسبت به عایق کاری و حفاظ بتنی آن اقدام شد.

وی افزود: بدنه اصلی پل اعم از نمای اصلی طرفین و زیرطاق‌ها با تعویض آجرهای فرسوده و اصلاح بندکشی و تعمیر ترک‌های موجود مرمت شده‌است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز