خبرگزاری کار ایران

مدیر جهاد کشاورزی طبس به ایلنا خبر داد:

کشت کینوا برای نخستین‌بار در طبس

asdasd
کد خبر : ۵۴۶۲۴۸

مدیر سازمان جهاد کشاورزی طبس از انجام کشت کینوا برای نخستین بار در این شهرستان خبر داد.

داود بخشایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در طبس گفت: به منظور ارزیابی سازگاری و میزان عملکرد ارقام و محصولات زراعی جدید برای قرار گرفتن در الگوی کاشت منطقه هر ساله مزارع الگویی در شهرستان طبس اجرا می‌شود که در این راستا در سال زراعی جاری (96-97) محصول زراعی کینوا برای نخستین بار در سطح نیم هکتار بصورت الگویی در شهر طبس کشت شده است.

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی طبس گفت: گیاه کینوا به دلیل استحصال دانه‌های خوراکی کاشته می‌شود، شبیه به غلات است و مانند آن پخته و مصرف می‌شود ولی در اصل غلات نیست. این گیاه عضو خانواده چغندر و اسفناج است و به خاطر رشد خوب در بدترین و دشوارترین شرایط آب و هوایی مشهور است و برای بیابان زدایی و اراضی فقیر می‌تواند کاشته شود و به شرایط کم آبی و شوری متحمل بوده و سازگار اقلیم گرم و خشک است.

بخشایی با اشاره به این نکته که بحران آب و استمرار خشکسالی این ضرورت را به وجود آورده تا در مباحث سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و الگوی کشت شهرستان توجه بیشتری به کشت گیاهان کم آب خواه صورت گیرد. از این رو یافتن گونه های گیاهی سازگار با شرایط آب و هوایی شهرستان مورد توجه این معاونت قرار گرفته است. کسب نتایج موفقیت آمیز در این زمینه سبب تنوع بخشی به محصولات غذایی، تولید پایدار و افزایش درآمد کشاورزان شهرستان خواهد شد.

وی در پایان افزود: ارزش بسیار بالای دانه کینوا موجب مقایسه آن توسط سازمان خاروبار جهانی (FAO) با شیر خشک شده است و قیمت جهانی آن چندین برابر گندم است.

کینوا سرشار از مواد پروتئینی و اسیدهای آمینه ضروری است ولی مقدار کالری خیلی کمی دارد. این گیاه سرشار از فیبر، ویتامین B، مس، منیزیم و منگنز است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای برنج محسوب شود.

علاوه بر این می‌توان آن را به صورت مخلوط با برنج مصرف کرد. از مزیت‌های دیگر کینوا این است که این گیاه فاقد گلوتن است بنابراین افرادی که به گلوتن حساسیت دارند، می‌توانند از این ماده مغذی استفاده کنند.

خاستگاه اصلی این گیاه آمریکای جنوبی است و در کشورهای اکوادر، شیلی، پرو و بولیوی به عنوان گیاه بومی شناخته می شود. گیاهی که از آن به عنوان خاویار گیاهی نیز یاد می شود و در آمریکای جنوبی به دانه های این گیاه به دلیل خواص فوق العاده ای که دارند مادر همه دانه های خوراکی می گویند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز