خبرگزاری کار ایران

در دوازدهمین ‌همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران در ملایرمطرح شد؛

بحران‌های طبیعی و محیطی مانع توسعه پایدار /فرسایش خاک، بحران خاموش است

asdasd
کد خبر : ۵۴۵۸۸۸

معاون آبخیزداری امور مراتع وبیابان سازمان جنگل‌ها در دوازدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران در دانشگاه ملایر گفت: بسیاری ازبحران‌ها ومخاطرات طبیعی ریشه در بی‌توجهی به مدیریت جامع حوزه‌های آبخیرداری دارد.

 به گزارش ایلنا پرویز گرشاسبی افزود: بحران‌های طبیعی و محیطی مانع توسعه پایدارهستند و این بحران‌ها تمدن‌های بسیاری را در گذشته از بین برده‌اند.

وی در ادامه گفت: بحران‌های طبیعی ریشه در مخاطرات اقلیمی دارد و درحال حاضر تخریب زمین درایران به عنوان یک بحران زیست محیطی اساسی مطرح است بر اساس گزارش کنوانسیون مقابله با بیابان زایی 100میلیون هکتار از اراضی کشور درمعرض تخریب سرزمین و75 میلیون هکتار در معرض تهدید فرسایش قرار دارد.

معاون آبخیزداری امور مراتع وبیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور که در همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری دانشگاه ملایر سخن می‌گفت،  اظهار کرد: جایگاه ایران در مخاطرات زمین لرزه و زلزله قرمز است و سالانه به‌طور متوسط 900نفر در زمین لرزه های کشور جان خود را از دست می‌دهند.

گرشاسبی بیان کرد: در سه چهارسال اخیر کانون‌های بحران تولید گرد وغبار تشدید شده‌اند که عموما منتهی به تالاب‌ها هستند، در حال حاضر تالاب‌های خشک شده کشور درسطح یک میلیون هکتار منشاء تولید گرد و غبار هستند.

معاون آبخیزداری سازمان جنگلها با اشاره به اینکه در بحث بحران سیل نیز45  شهر و 8هزار و650روستا در کشور در معرض تهدید سیل هستند بیان کرد: سالانه 25سیل بزرگ درکشوراتفاق می‌­افتد که خسارت مالی هر کدام از آنها به­ طور متوسط به جز تلفات جانی، حدود 400میلیارد تومان برآورد شده‌است.

وی افزود: بر اساس امار و ارقامی که هدفگذاری شده است سالانه باید در کشور3 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری وآبخوان‌داری انجام شود که البته این موضوع مهم به­ هیچ وجه با توجه به اعتبارات محدود ما اتفاق نمی افتد.

وی در ادامه گفت: مجموع خسارت های مستقیم بحران‌های مرتبط با آبخیزداری سالانه47هزار میلیارد تومان است اما درمقابل آن تمام اعتبارات هزینه شده سازمان جنگلها دراین حوزه حتی از 2هزارمیلیارد تومان هم فراتر نمی رود.

اسفندیار خزائی مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان همدان نیز درمراسم اختتامیه دوازدهمین همایش ملی علوم ومهندسی آبخیزداری ایران در دانشگاه ملایر گفت: گنجینه های با ارزش گیاهی، جانوری و جنگلی باید به دقت مدیریت و حفاظت شده و توسعه پیدا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز