خبرگزاری کار ایران

با هدف بازنگری تاریخ صورت گرفت؛

مستندات تاریخی از کشاورزی و دامپروری انسان در تپه گنج دره

asdasd
کد خبر : ۵۴۴۳۸۵

سرپرست فصل اول کاوش لایه‌نگاری و تعیین عرصه و حریم تپه گنج‌دره هرسین در کرمانشاه از مستندات تاریخی از کشاورزی و دامپروری انسان در لایه‌های این تپه خبرداد.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، حجت دارابی سرپرست فصل اول کاوش لایه‌نگاری و تعیین عرصه و حریم تپه گنج‌دره هرسین در کرمانشاه گفت:این کاوش با هدف بازنگری تاریخ استقرار محوطه و کسب اطلاعاتی از شروع کشاورزی و دامپروری در زاگرس مرکزی انجام شد.
 
دارابی افزود: این کاوش متکی بر ایجاد یک برش لایه‌نگاری در بالای تپه و همجوار با محل کاوش‌های قبلی فیلیپ اسمیت کانادایی بود.
 
وی در ادامه از کاوش حدود 2 متر از نهشته‌های بالایی محوطه در این لایه‌نگاری خبر داد که منجر به شناسایی و ثبت بقایای معماری از خشت و چینه شد.
 
به گفته این باستان‌شناس، در بخش زیرین برش لایه‌نگاری ضمن کشف بقایای فضاهای معماری با قطعات شاخ و جمجمه حیوانات در داخل آنها کاوش با هدف مطالعه شروع استقرار در محوطه انجام شد و در همین حال لایه‌نگاری در تپه گنج‌دره پایان نیافته‌است. 
 
وی با اشاره به حفر گمانه‌ای در کناره غربی تپه با هدف دست‌یابی به مدارکی از لایه (لایه موسوم به E) از شناسایی سه فاز استقراری خبر داد. 
 
دارابی از نکات قابل توجه در کاوش گنج‌دره به شناسایی شواهدی از استقراری کوتاه‌مدت در پیرامون تپه اشاره کرد که به‌نظر می‌رسد مربوط به دوره نوسنگی بی‌سفال و جدیدتر از استقرار موجود در خود تپه باشد. 
 
وی افزود: به دلیل پیچیدگی لایه‌نگاری تپه‌ گنج‌دره و حجم بسیار بالای بقایای معماری در آن، کاوش در این محوطه به کندی پیش می‌رود و امید است با پایان لایه‌نگاری بتوان در آینده به اهداف پژوهشی مورد نظر رسید.
 
براساس تفاهم‌نامه مشترک بین دانشگاه رازی، دانشگاه کپنهاگ و پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری ،طرح بازنگری لایه‌نگاری تپه گنج‌دره هرسین و همچنین تعیین عرصه آن به سرپرستی حجت دارابی و توبیاس ریشتر انجام شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز