خبرگزاری کار ایران

دباغ عبداللهی خبر داد:

هنرمندان اردبیلی چهار نشان ملی یونسکو دریافت کردند

asdasd
کد خبر : ۵۴۰۴۱۳

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث فرهنگی استان اردبیل از دریافت چهار نشان ملی یونسکو از سوی هنرمندان اردبیلی خبر داد.

به گزارش ایلنا، علیرضا دباغ عبداللهی در جمع خبرنگاران با یادآوری برگزاری جلسات داوری صنایع دستی به صورت منطقه‌ای در سال‌های گذشته، تصریح کرد: امسال به تبعیت از تمامی استان‌ها، داوری به صورت استانی برگزار می شود.

دباغ عبداللهی با بیان اینکه 38 اثر جهت داوری به اداره کل واصل شده است، اضافه کرد: سهمیه کشوری استان جهت داوری نشان ملی مرغوبیت 15 اثر و سهمیه جهت دریافت نشان پنج اثر است.

وی با اذعان به برگزاری هر دو سال یکبار جلسات داوری، اضافه کرد: در کنار ارائه نشان ملی مرغوبیت، نشان ملی یونسکو نیز به آثار اعطا می شود که به دلیل کاهش سهمیه آن و قائل شدن 9 سهمیه برای کل کشور، سهمیه نشان ملی مرغوبیت استان ها از جمله اردبیل کاهش یافته است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل ادامه داد: آثاری که جهت داوری به اداره کل رسیده شامل تولیدات گلیم، جاجیم، قلم زنی، ملیله نقره، چوب و زیورآلات سنتی است.

به گفته دباغ عبداللهی چهار داور مورد تائید ستاد مرکزی به همراه ناظر مورد تائید، آثار را مورد داوری و ارزیابی قرار می دهند.

وی افزود: آثار به لحاظ  طراحی اثر، مرغوبیت مواد اولیه، کاربردی بودن محصول، قیمت و کیفیت در نسبت با هم، رقابت پذیری و توان حضور در بازارهای جهانی، بسته بندی اثر، توانمندی در ایجاد اشتغال و تولید ارزش افزوده، خلاقیت در تولید، الهام پذیری از فرهنگ و هویت و رعایت زیباشناسی هنری مورد ارزیابی قرار می گیرند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان متذکر شد: در سه دوره گذشته اردبیل آثار مطلوبی ارائه داده و در دوره نخست هفت نشان، دوره دوم 14 نشان و دوره سوم 17 نشان را از آن خود ساخته است.

دباغ عبداللهی به دریافت چهار نشان ملی یونسکو نیز از سوی هنرمندان اردبیلی اشاره و تصریح کرد: هدف از اختصاص نشان ملی مرغوبیت، ترغیب صنعتگران برای تولید اصولی آثار و ایجاد زمینه رقابت بین صنعتگران برای رعایت قواعد تولید، بسته بندی و عرضه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز