خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان:

نگاه درمان‌محور ٬ پیشگیری را به حاشیه رانده‌است

asdasd
کد خبر : ۵۳۶۵۳۳

جلال‌الدین امیری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از افتتاح خانه‌های بهداشت در همدان در روزهای اخیر و لزوم توجه به موضوع بهداشت قبل از پرداختن به درمان خبر داد.

جلال الدین امیری با اشاره به سفر اخیر وزیر بهداشت به استان همدان بیان کرد: از میان مجموع پروژه‌های حوزه بهداشت و درمان٬ حدود ۱۴۰ پروژه مربوط به حوزه بهداشت در زمان سفر وزیر بهداشت به استان افتتاح شد که وی در مراسم افتتاحیه هیچ‌کدام از این پروژه‌ها شرکت نکرد. وی افزود: متاسفانه نگاه درمان‌محور نه تنها در میان مردم بلکه در بین مسئولان نیز وجود دارد و همین امر باعث به حاشیه رانده شدن مبحث پیشگیری از بروز بیماری قبل از اقدام به درمان شده‌است.

امیری همچنین توضیحاتی درخصوص ۵۰ خانه ‌بهداشت که به تازگی افتتاح شدند ارائه کرد و گفت: تجربه ایجاد شبکه بهداشت و درمان پس از گذشت ۳ دهه از افتتاح نخستین خانه‌های بهداشت در کشور بسیار موفق بوده‌است و این مراکز که در ابتدا برای جامعه روستایی تعریف شدند امروز باعث افزایش شاخصه بهداشت در روستاها شده‌اند.

جلال‌الدین امیری اظهار کرد: طرح تحول نظام سلامت در حوزه شهری نیز امروز به سمت توجه به موضوع بهداشت جامعه گرایش پیدا کرده‌است و خدمات مراکز بهداشت در شهرها که پیش از این مربوط به گروه سنی خاص بود٬ با اجرای طرح تحول نظام سلامت تمام گروه‌های سنی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: طرح تحول نظام سلامت از جمله مباحثی است که اغلب صاحب نظران از جناح‌های سیاسی مختلف در کلیات آن موافق‌اند گرچه بدون شک نقد‌هایی نیز بر این طرح وارد است اما تا برنامه‌ها اجرا نشوند٬ ضعفشان نیز مشخص نخواهد شد.

 امیری در خصوص سامانه سلامت سیب که از سال گذشته در سراسر کشور آغاز به فعالیت کرده‌است٬ گفت: باید افراد را تشویق کنیم به ثبت‌نام و بهره‌وری از خدمات بهداشت و سلامت سامانه سیب که به رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد زیرا اغلب تحصیلکرده‌ها و قشر توانمند جامعه تصور می‌کنند به این خدمات احتیاج ندارند اما باید توجه کرد که خدمات سامانه سیب بسته سنجش سلامت کاملی است که در هیچ مطبی یافت نمی‌شود.

وی افزود: در حال حاضر ۸۵ درصد مراکز بهداشت استان تحت پوشش اینترنت قرار گرفته‌اند که این رقم کافی نیست و باید تلاش کنیم تا آن را به بیش از ۹۵ درصد برسانیم. همچنین در سراسر استان حدود ۱میلیون و ۶۰۰هزار نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که قریب به ۴۵ درصد این افراد حداقل یک بار از خدمات سامانه استفاده کرده‌اند و این رقم نیز باید با اطلاع‌رسانی در خصوص این سامانه افزایش یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در ادامه از افتتاح ۱۲۰ پروژه بهداشتی جدید تا آذرماه سال جاری در استان خبر داد و گفت: در نظر داریم با برگزاری جشنواره‌ای در انتهای آبان یا اوایل آذرماه سال جاری مجموع ۲۶۰ پروژه عمرانی حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان را به مردم بشناسانیم تا افراد ضمن آگاهی از وجود چنین مراکزی٬ از خدمات بهداشتی ارائه شده در این مراکز نیز اطلاع پیدا کنند و به اهمیت مقوله بهداشت و پیشگیری نسبت به درمان بیماری واقف شوند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز