خبرگزاری کار ایران

معاون پژوهشی و فناوری وزارت بهداشت خبرداد:

سکته‌های قلبی و مغزی عامل ۵۰ درصد فوتی‌ها/ ابتلای 55درصد ایرانیان بالای 60‌سال به فشار خون

asdasd
کد خبر : ۵۳۵۱۱۳

معاون پژوهشی و فناوری وزارت بهداشت گفت: سکته‌های قلبی و مغزی عامل ۵۰ درصد فوتی‌ها در کشور است.

به گزارش ایلنا، رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در نوزدهمین کنگره بین‌المللی تازه‌های قلب و عروق ایران اظهار داشت: در ۴۰ سال گذشته پس از پیروزی انقلاب اسلامی دستاورد‌های بسیار مهمی در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها و کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی داشته‌ایم به طوری که در این مدت میانگین سن افراد حدود ۲۴ سال افزایش داشته است.

ملک زاده افزود: در حال حاضر مهم‌ترین علت مرگ و میر در کشور ما سکته‌های قلبی و مغزی است که حدود ۵۰ درصد از آمار فوتی‌ها را به خود اختصاص داده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته مرگ‌ و میر کودکان و مادران باردار در این مدت کاهش قابل توجهی داشته است.

ملک‌زاده در تشریح اقدامات وزارت بهداشت در خصوص کنترل بیماری‌ها گفت: در طی چند سال گذشته در راستای برقراری عدالت اجتماعی به اکثر روستا‌های دورافتاده کشور آب آشامیدنی سالم منتقل شد و همچنین در زمینه کنترل عفونت‌ها و بیماری‌هایی مثل هپاتیت B. و مالاریا اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است.

وی گفت: با تلاش پزشکان و مسئولان وزارت بهداشت در چند سال اخیر ایرانیان توانستند بیشترین میزان افزایش قد را در مردان به نام خود ثبت کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: مصرف سیگار در کشور ما نسبت به سایر کشور‌ها کمتر است، اما همچنان باید با فرهنگ‌سازی مناسب تلاش کنیم تا این آمار را به کمترین حد ممکن برسانیم.

ملک‌زاده با بیان اینکه در زمینه بروز سکته‌های قلبی و مغزی باید برنامه‌ریزی‌های دقیقی صورت گیرد، گفت: متأسفانه شاهد هستیم در کشور ما سکته‌های قلبی به صورت زودرس بروز می‌کنند و ۳۰ درصد از افرادی که به سکته‌های زودرس مبتلا می‌شوند عمرشان زیر ۵۰ سال است.

وی گفت: همچنین در ایرانیانی که سن آن‌ها بالای ۳۰ سال است شاهد افزایش این آمار هستیم و همچنین ۵۵ درصد ایرانیان بالای ۶۰ سال به فشار خون مبتلا هستند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: از سال ۱۹۷۰ تاکنون سرانه مصرف کالری در ایرانیان از ۲ هزار واحد به ۳ هزار واحد افزایش پیدا کرده است که این موضوع نشان‌دهنده زیاده‌روی در مصرف غذا است.

ملک‌زاده با تأکید بر اینکه عوامل ژنتیکی نقش به‌سزایی در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی دارند، گفت: باید توجه شود که استفاده بیش از حد از مواد غذایی و چاقی نیز نباید مورد غفلت واقع شود.

وی توضیح داد: در حال حاضر ۱۰ درصد افراد جامعه به قند خون مبتلا هستند و ۳۰ درصد از ایرانیان نیز مستعد ابتلا به بیماری قند خون هستند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: ۲۷ درصد افراد بالای ۱۸ سال در کشور ما مبتلا به فشار خون بالا هستند و متأسفانه باید گفت که ۹۰ درصد از ایرانیان از تحرک کافی برخوردار نیستند. به طوری که در مطالعه‌ای که روی ۵۰ هزار نفر از افراد بالای ۴۰ سال انجام شد اطلاع یافتیم که ۵۰ درصد این افراد بر اثر سکته‌های مغزی و قلبی جان خود را از دست داده‌اند.

ملک‌زاده تصریح کرد: نزدیک به ۳۵ درصد از افراد جامعه به کبد چرب مبتلا هستند که این بیماری عامل اصلی بروز فشار و قند خون بالا است.

وی گفت: باید فرهنگ‌سازی لازم در خصوص سبک زندگی سالم انجام شود و همچنین پیشگیری اولیه و ثانویه برای بیماری‌ها را باید در جامعه ترویج کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اضافه کرد: افتخار می‌کنیم که در ایران بهترین برنامه پیشگیری از سکته‌های مغزی و قلبی در حال اجرا است و متخصصین نقش به‌سزایی در تحقق این هدف ایفا می‌کنند.

وی افزود: در مطالعه‌ای که بر روی ۲ هزار نفر از افرادی که یک بار سکته قلبی را تجربه کرده بودند، دیدیم که نیمی از این افراد در این مدت دارو‌های خود را مصرف نکرده‌اند لذا لازم است در این زمینه متخصصین آگاهی‌های لازم را به مردم ارائه دهند.

ملک‌زاده با بیان اینکه داروی استاتین هیچ مشکلی برای کبد افراد ایجاد نمی‌کند، گفت: این دارو در ابتدای دوره مصرف ممکن است میزان آنزیم‌های کبد را بالا ببرد که با ادامه مصرف این آنزیم‌ها به حالت طبیعی خود برمی‌گردند و به طور کلی داروی استاتین هیچ تأثیر منفی بر روی کارکرد کبد ندارد.

وی در خصوص داروی پلی‌پیل توضیح داد: در افرادی که ریسک بالای سکته مغزی در آن‌ها مشاهده شده می‌توان با تجویز این دارو تا ۸۰ درصد از بروز سکته پیشگیری به عمل آورد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در پایان گفت: مطالعات نشان داده که در سال ۲۰۰۶ حدود ۶۲ هزار ایرانی به سکته قلبی و ۳۲ هزار نفر به سکته مغزی دچار شده‌اند که باید گفت: با مصرف این دارو می‌توان این آمار را کاهش داد.

نوزدهمین کنگره بین المللی تازه‌های قلب و عروق تا ۲۴ شهریور با حضور ۲۵ سخنران خارجی و ۴۰۰۰ متخصص قلب وعروق در مرکز همایش برج میلاد در حال برگزاری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز