خبرگزاری کار ایران

با تلاش‌های فرماندار کنگاور صورت گرفت؛

ممنوعیت هرگونه ساخت و ساز در عرصه بنای معبد آناهیتا

asdasd
کد خبر : ۵۳۴۲۴۵

با تلاش‌های فرماندار و با رای دادگاه کنگاور هرگونه ساخت و ساز در عرصه بنای معبد آناهیتا ممنوع شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا ایزدی موفق شد به استناد و پیروی از قوانین جاری کشور از هرگونه ساخت و ساز در عرصه بنای موسوم به معبد آناهیتا جلوگیری کند.

ماجرا از آنجا آغاز شد که اداره اوقاف شهرستان کنگاور قصد ساخت و ساز در محوطه ضلع شرقی معبد آناهیتا که به ادعای اداره اوقاف موقوفه قبرستانی کهنسال است را آغاز کند.

با اجرای ابتدایی این طرح تاریخ دوستان و حامیان معبد آناهیتا صدایشان درآمد که در محوطه تاریخی نباید که ساخت و سازی باشد و بگذارید همین یک تکه از معبد که تقریباً پا بر جا مانده‌است همانطور دست نخورده باقی بماند.

بعد از هفته‌ها کشمکش بین اداره اوقاف و امور خیریه و اداره میراث شهرستان و استان و نیز پایگاه معبد آناهیتا در شهرستان کنگاور و همچنین مذاکرات بی‌نتیجه در پی خلع ید زمین موقوفه ضلع شرقی امامزاده ابرهیم کنگاور اداره اوقاف شکایتی به دادگاه شهرستان مبنی بر جدا‌سازی و ساخت و ساز در ضلع شرقی امامزاده برد و دادگاه هم حکم بدوی را به نفع اداره اوقاف بدون در نظر گرفتن قوانین میراث فرهنگی صادر کرد و بر اساس همین حکم اوقاف کنگاور با حفاری بدون مجوز 21 چاله برای نرده گذاری در محوطه باستانی معبد ایجاد کرد که این امر، منجر به کشمکش بین مسئولان اداره اوقاف و پایگاه شد  و براساس حکم صادر شده دادگاه به نفع اوقاف پایگاه عملا نتوانست جلوی ساخت و ساز را بگیرد.

اما با پیگیری‌های مردمی و نیز همراهی فرماندار شهرستان کنگاور حکم بدوی دادگاه توسط رئیس دادگستری کنگاور مورد بررسی قرار گرفت و با استناد به  قوانین میراث فرهنگی این حکم رد و حکم جدید به نفع پایگاه و منع ساخت و ساز در معبد صادر شد.

حال سوال اینجاست آیا اداره میراث فرهنگی و پایگاه پژوهشی معبد آناهیتا با وجود در دست داشتن حکم برداشته شدن سازه الحاقی ضلع غربی امامزاده‌ابراهیم می‌توانند این حکم را اجرایی کرده و از وصله ناجوری که بر تن سالم‌ترین و پربازدید کننده‌ترین نقطه از معبد آناهیتا پدیدار شده آثاری باقی نگذارند؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز