خبرگزاری کار ایران

گذری در کوچه باغ‌های ایران

"خانه باغ امامی" یادآور تبریز قدیم / نقش باغ امامی در جنگ جهانی دوم و تحولات مردمی

asdasd
کد خبر : ۵۳۳۵۷۵

"خانه باغ امامی" نگینی سبز در دل شهر تبریز جایی است که بخشی از واقعیت‌های تاریخ و تمدن این خطه را در کنار خانه‌های تاریخی مانند خانه حیدرزاده، خانه شربت‌زاده، خانه حاج ارفع الملک جلیلی، خانه قدکی ،خانه گنجه‌ای‌زاده، خانه بهنام و شماری چند از 300 خانه قدیمی این شهر را بازگو می‌کند.

 به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری شهرداری تبریز،با توجه به اینکه از وسعت اصلی باغ های مرکز شهر تبریز  به دلایل گوناگون کاسته شده است، اما  "خانه باغ امامی"، و دیگر خانه باغ ها مانند باغ گلستان، کوچه باغ، باغ گنبدی، باغ بیگم و باغ پیکریه  توانسته اند با تلاش  شهراری همچنان چهره سبز  شهر حفظ کنند.

ساختمان اصلی خانه باغ امامی صرف‌نظر از معماری خاص خود، در وسط باغ ایجاد شده که مشتمل بر خوان‌نشین، چندین اتاق تو در تو، بادگیر و هشتی، بستر مناسبی برای تبدیل آن حتی به موزه جنگ‌جهانی دوم دارد و می‌تواند به یکی از اصلی‌ترین محورهای گردشگری برای سال‌های بعد از رویداد فراملی "تبریز 2018" بدل شود.

بوستان خانه‌باغ امامی، حاصل تلاش  شهرداری تبریز در حوزه فضای سبز است؛ این خانه‌باغ با توجه به تنوع فضا، علاوه بر توسعه فضای سبز، می‌تواند در قالب برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

خانه باغ امامی تبریز با 11 هزار متر مربع، یک پروژه طلایی و منحصربفرد برای فضای سبز تبریز به شمار می‌رود و اهمیت تملک این باغ توسط شهرداری تبریز بیش از هر چیز به سبب واقع شدن آن در نقطه مرکزی شهر و ایجاد و احداث فضای سبز در این نقطه از شهر است.

این مجموعه زیبا که در سال‌های دور، دارای نقش اجتماعی مهمی در مرکز شهر بوده، در دو سال گذشته از تخریب و نابودی نجات یافت  از جمله  می‌توان به نقش خانه باغ امامی در زمان جنگ جهانی دوم و نقش پایگاه مردمی آن در تحولات آن زمان بسیار پر اهمیت است.

ایجاد 170 متر طولی ارقام ردیفی، 55 متر مربع ایجاد چمن کاری، 25 متر مربع گلکاری و... تنها بخشی از اقدامات انجام یافته در "خانه باغ امامی" برای تبدیل شدن به یک بوستان محله‌ای بی‌نظیر است.

استخر، از مهم‌ترین المان‌های خانه‌باغ‌های قدیمی است و به همین منظور، استخر خانه‌باغ امامی، پس از ایجاد آبنما، بهسازی و رنگامیزی، آبگیری شده که نقش مهمی در زیبایی و طراوت این مجموعه خواهد داشت.

توسعه فضای سبز در محدوده مرکزی شهر به ویژه محدوده شهرداری منطقه 3 تبریز یکی از دغدغه‌های اصلی شهرداری است و از همین رو تبدیل این خانه باغ به بوستان هدیه شهرداری برای شهروندان بافت مرکزی تبریز تلقی می‌شود.

عملیات تملک، سامان‌دهی و احیای خانه‌باغ امامی، هزینه‌ای بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان در بر داشته است.

"خانه باغ امامی" یادآور تبریز قدیم / نقش باغ امامی در جنگ جهانی دوم و تحولات مردمی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز