خبرگزاری کار ایران

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان:

لزوم اصلاح ساختار مدیریت تعاونی‌ها/ ۲۰ تعاونی برتر استان زنجان تقدیر شدند

asdasd
کد خبر : ۵۳۲۸۹۵

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با اشاره به اینکه ۸۰ درصد جمعیت استان زنجان عضو تعاونی‌ها هستند، افزود: ۹۶۸ واحد تعاونی فعال با ۱۴ گرایش و با ۸۰۰ هزار عضو در استان فعالیت می‌کنند.

به گزارش ایلنا از زنجان، محمدرضا یوسفی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان امروز(15 شهریور) در آیین دوازدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر استان زنجان با تبریک هفته تعاون اظهار کرد: همه ساله جشنواره تعاونی های برتر برای معرفی تعاونی‌های فعال با هدف توسعه و ترویج فرهنگ تعاون برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: جشنواره تعاونی‌های برتر به منظور شناسایی توانمندی های بالقوه بخش تعاونی ها اجرا می شود و در سال جاری سامانه ای به منظور ثبت نام تعاونی ها پیش بینی شد که از سوم خرداد تا 31 خرداد متقاضیان فرصت داشتند تا در این سامانه ثبت نام کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه 226 تعاونی در این سامانه ثبت نام کردند، گفت: از 3 تا 14 تیر داوری تعاونی های فعال آغاز شد و در نهایت 20 تعاونی شایسته تقدیر در استان شناخته شدند.

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان از این تعداد، تعاونی دهکده جهان رایا در حوزه صنایع دستی و تعاونی پرورش ماهی قشلاق شیت به عنوان تعاونی برتر استان شناخته شدند و تعاونی داروسازان استان زنجان و تعاونی کفش هیدج به عنوان تعاونی برتر ملی به کشور معرفی شدند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه در سال جاری 2 کارآفرین برتر در سطح ملی معرفی شدند، گفت: فعالان کارآفرین استان زنجان کارنامه درخشانی دارند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با طرح این سوال که آیا می توان با ظرفیت بخش خصوصی در راستای رفع بیکاری اقدام کرد، گفت: مقرر شده است 971 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شود که همین مساله به کاهش هشت دهم بیکاری کشور کمک می کند.

به گفته وی، در برنامه ششم توسعه، گسترش تعاونی ها مورد هدف قرار گرفته است و رویکرد این برنامه با کسب و کارهای متوسط و کوچک است.

این مقام مسوول ادامه داد: اشتغالزایی در بخش تعاون نسبت به سایر بخش ها ارزان تر است به نوعی که یک چهارم هزینه های سایر بخش ها را در بخش تعاون و یک ششم این هزینه ها را در تعاونی های روستایی قابل رویت است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه با 30 میلیون تومان در بخش تعاونی های یک فرصت شعلی ایجاد می شود، گفت: این در حالی است که در صنعت این رقم بسیار بالاتر است.

یوسفی با یادآوری اینکه دولت در برنامه فراگیر اشتغال که در سال جاری به استان ها ابلاغ کرده است 650 هزار فرصت شغلی را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: از این رقم 65 هزار فرصت شغلی در سطح کشور در بخش تعاونی ها ایجاد می شود.

وی با اشاره به اینکه در سند چشم انداز بیست ساله کشور و برنامه پنجم و ششم توسعه مقرر بود سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور به 25 درصد افزایش پیدا کند، گفت: متاسفانه این رقم محقق نشده است که از جمله دلایل آن می توان به عدم باورپذیری تعاونی ها اشاره کرد.

این مقام مسئول با انتقاد از اینکه بسیاری از تعاونی ها به‌رغم ظرفیت‌های بالایی که دارند هنوز به خودباوری نرسیده اند، تصریح کرد: مقرر بود 30 درصد از واگذاری ها به تعاون ها اختصاص پیدا کند که تنها یک درصد از این واگذاری ها عملیاتی شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه بخش خصوصی و تعاونی ها در مجموع 20 درصد اقتصاد کشور را تامین می کند، ادامه داد: به منظور زمینه سازی رشد و توسعه تعاونی ها، خود تعاونی ها هم بایستی به وظایف خود عمل کنند.

یوسفی با تاکید بر اینکه تغییر در رویکرد و نگاه سنتی در تعاونی ها یکی از اولویت های توسعه تعاونی به شمار می رود، افزود: بایستی در اصلاح ساختار مدیریتی تعاونی ها دست به دست هم دهیم.

این مقام مسوول با تاکید بر تغییر در طرز دیدگاه نسبت به بخش تعاونی ها خاطرنشان کرد: با مدیریت سنتی نمی توانیم این بخش را توسعه دهیم و اصلاح ساختار در نگاه های سنتی به تعاونی ها لازم است.

وی همگرایی بین تشکل های تعاونی ها را یکی دیگر از ضرورت های توسعه تعاونی ها عنوان کرد و گفت: دست تمام تعاون گران را به گرمی می فشاریم چرا که در سایه همگرایی، هم افزایی ایجاد می شود.

این مقام مسوول با بیان اینکه 4321 تعاونی تاکنون با عضویت 959 هزار و 835 نفر در سامانه ثبت نام کردند و 43 هزار و 402 نفر از این طریق اشتغالزایی ایجاد کرده است، ادامه داد: از سنوات گذشته پالایش آماری بخش مدیریت تعاون انجام شده و تعاونی های غیرفعال احصا و شناسایی شدند.

به گفته وی، از تعاونی های غیرفعال برای ورود به عرصه اقتصادی دعوت به عمل آمده است و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان از این تعاونی ها حمایت می کند.

یوسفی با اشاره به اینکه 80 درصد جمعیت استان زنجان عضو تعاونی ها هستند، افزود: 968 واحد تعاونی فعال با 14 گرایش و با 800 هزار عضو در استان فعالیت می کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با اشاره به اینکه 740 میلیارد ریال در تعاونی های استان زنجان سرمایه گذاری شده است، گفت: این رقم پتانسیل عظیمی است.

وی به سهام عدالت و هدایت حساب های مربوط به این سهام در بانک توسعه تعاون اشاره کرد و گفت: در استان زنجان 50 درصد حساب های شبا در بانک توسعه تعاون افتتاح شد.

این مقام مسوول با یادآوری اینکه تعاونی ها در حوزه صادرات فعالیت های چشمگیری دارند و در سال گذشته 10 میلیون دلار صادرات به کشورهای مختلف انجام شد، گفت:  سال گذشته به 15 تعاونی مبلغ 105 میلیون ریال تسهیلات از محل رونق و رفع موانع تولید اختصاص پیدا کرد.

یوسفی با بیان اینکه تعاونی سهام عدالت 745 هزار و 739 نفر عضو در زنجان دارد، گفت: از طریق تعاونی مسکن مهر 3922 واحد مسکونی در شهرهای مختلف تحویل متقاضیان شد 

به گفته وی، تعاونی مسکن تاکنون 31 هزار و 12 قطعه زمین و 6 هزار 318 واحد غیرمهر واگذار کرده است.

در پایان این مراسم از 20 تعاونی شایسته تقدیر تجلیل شد که از این تعداد 2 تعاونی در سطح استانی و 2 تعاونی در سطح ملی انتخاب شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز