خبرگزاری کار ایران

مدیرکل اداره حفاظت محیط‌زیست استان:

خانگرمز به اولین پناهگاه حیات وحش همدان تبدیل خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۵۲۹۴۸۲

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان همدان از تبدیل منطقه حفاظت شده خانگرمز تویسرکان به پناهگاه حیات وحش استان همدان خبر داد.

محمدرضا محمدی در گفت و گو با ایلنا، با اشاره به قوانین محیط زیست ایران در مورد گستره های تحت پوشش سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: براساس این قوانین، 4 گستره جغرافیایی تحت پوشش سازمان حفاظت از محیط زیست تعریف شده است که پارک ملی، اثر طبیعی ملی، منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش را شامل می­‌شود و متاسفانه  دراستان همدان تنها 6 منطقه محافظت شده وجود دارد و استان برخلاف ظرفیت بالا در این زمینه، از سایر مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست برخوردار نیست.

وی افزود: در دو سال اخیر یکی از مواردی که به صورت ویژه مورد توجه اداره محیط زیست استان قرار گرفته است، استفاده از ظرفیت­‌های طبیعی استان در جهت حفظ و نگهداری آن­ها است. برای مثال در حال کار روی غارهای علیصدر و سراب برای تبدیل آن­ها به اثر طبیعی ملی هستیم و ارتقا منطقه محافظت شده خانگرمز به پناهگاه حیات وحش نیز از این دست اقدامات است.

محمدی تصریح کرد: پناهگاه حیات وحش از نظر محافظت و مقرراتی که بر نگهداری آن حاکم است، یک پله بالاتر از مناطق محافظت شده بوده و به نوعی شکل ارتقا یافته مناطق محافظت شده است.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست همدان در خصوص اقدامات لازم جهت تبدیل منطقه محافظت شده خانگرمز به پناهگاه حیات وحش گفت: اقدامات استانی، بررسی­ها، اخذ موافقت نهادهای مربوطه و بازدید کارشناسان محیط زیست به منطقه خانگرمز، از جمله اقداماتی بود که تاکنون انجام شده است و این موضوع به مدت یک سال در دستورکار شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور قرار دارد و امیدواریم این پرونده هرچه سریع­تر مورد موافقت شورا قرار گیرد.

محمدی بیان کرد: پناهگاه‌های حیات وحش علاوه بر قوانین سختگیرانه‌تر در حفاظت نسبت به مناطق محافظت شده، قابلیت انجام فعالیت­‌های پژوهشی و تحقیقاتی را برای محققان خواهد داشت.

وی برجسته‌سازی قابلیت­‌های اکوتوریسمی‌منطقه را از دیگر مزیت­‌های تبدیل این منطقه به پناهگاه حیات وحش خواند و گفت: امیدواریم استان همدان هرچه سریع تر از این امکان برخوردار شود.

محمدرضا محمدی با اشاره به خطراتی که این اماکن را تهدید می­‌کنند، گفت: طبیعتا هرچه اهمیت منطقه ای افزایش می­‌یابد خطرات بیشتری آن را تهدید خواهد کرد و این موضوع به معنی آن است که ما نیز باید دستورات محافظتی از این مناطق را افزایش دهیم  که این مسئله مستلزم افزایش و تقویت امکانات حفاظتی ما در منطقه است و به همین علت ما نیازمند حمایت بیشتری از جانب مسئولان و استانداری در جهت مدیریت حفاظت این منطقه هستیم.  

مدیرکل اداره حفاظت محیط‌زیست استان همدان افزود: این اتفاق بی­‌شک به مثابه یک ظرفیت برای استان همدان محسوب شده و ضمن جبران تفاوت سرانه ای که استان در این زمینه با کل کشور دارد، باعث افزایش ارتباطات ما با مراکز علمی و آکادمیک شده و ظرفیت­‌های پژوهشی که از گذشته در این منطقه وجود داشته بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز