خبرگزاری کار ایران

همزمان با روز پزشک برگزار شد؛

ادای احترام به مقام شیخ الرئیس بوعلی سینا در جوار آرامگاهش

asdasd
کد خبر : ۵۲۷۵۳۸

در مراسمی در آرامگاه شیخ الرئیس بوعلی سینا به مناسبت فرارسیدن یکم شهریور ماه، روز پزشک، در حضور استاندار همدان و جمعی از مسئولان، به مقام والای این پزشک نامی ادای احترام شد.

در ابتدای این مراسم سید حبیب الله موسوی بهار رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی همدان به عنوان برگزار کننده و میزبان این مراسم ضمن خوشامدگویی به حاضران در مراسم، روز پزشک را تبریک گفته و این مراسم را ادای احترام کوچکی به جایگاه والای شیخ الرئیس بوعلی سینا خواند.

دکتر نجف قلی حبیبی مولف، استاد فلسفه و تصحیح کننده کتاب قانون بوعلی سینا نیز در این مراسم با اشاره به جایگاه والای بوعلی سینا در طب وعلوم طبیعی، گفت: ابن سینا در حقیقت هنوز زنده است زیرا تمامی دستورات وی در طب و علم پزشکی همچنان به روز و تازه اند.

وی افزود: تمام دستاوردهای بوعلی سینا بدون هیچگونه خطایی و متناسب با علم امروز هستند و همین موضوع ارزش و اهمیت دستاوردهای علمی بوعلی سینا را به وضوح نشان می‌­دهد.

 حبیبی با ذکر مثالی در این رابطه گفت: برای مثال می­‌توان به تعاریف وی از ورزش و فعالیت بدنی اشاره کرد که کاملا با علم امروز مطابقت دارد و حدود 20 جمله مهم او در خصوص ورزش همگی نسبت به علم امروز بی نقص هستند.

نجف قلی حبیبی گفت: دستورالعمل های بوعلی سینا در تمام مباحث بسیار کاربردی و همچنان تازه هستند. اشاره بوعلی سینا به اندازه طعام هر شخص، راه های تصفیه آب شرب که در آن زمان از مباحث بسیار مهم بوده است و حتی نحوه نگهداری نوزادان و تاکید بر لالایی خواندن برای آن­ها همگی گویای علم والای این طبیب نامی هستند و ما امروزه شاهد تبدیل شدن بسیاری از این دستورالعمل­ها به سنت­های جامعه هستیم.    

آیت الله طه‌محمدی نماینده ولی فقیه، امام جمعه همدان و رئیس بنیاد بوعلی سینا نیز با تبریک روز پزشک و اشاره به مقام والای بوعلی سینا در تمام دنیا، گفت: ما به کشورهای متعددی نظیر بلاروس، آلمان و...دعوت شدیم و در خصوص جایگاه والای این پزشک نامی سخن گفتیم این امر نشان دهنده آگاهی دنیا از اهمیت این طبیب حاذق است.

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به ادای حق مطلب در خصوص این پزشک بزرگ، خطالب به پزشکان و فارغ التحصیلان این رشته گفت: علم پزشکی در دنیا پیشرفت خوبی دارد اما پایه و زیرساخت آن از علم شرق و طب اسلامی سرچشمه گرفته است و درصورتی که علم پزشکی امروز با طب سنتی و اسلامی ادغام گردد می­توان قله های رفیعی را در این وادی فتح کرد.

محمد ناصر نیکبخت استاندار همدان در این مراسم با اشاره به نامگذاری این روز به نام پزشک گفت: بوعلی سینا هویت فرهنگی و ملی مردم ایران است و بسیار شایسته است که در تقویم ما چنین روزی با نام او وجود دارد.

نیکبخت افزود: نوابغ در تمام دنیا با بهره گیری از امکانات آزمایشگاهی و دسترسی به منابع و کتب مرجع، مجال بروز نبوغ خود را می‌یابند اما اهمیت نبوغ بوعلی سینا در این است که وی در زمان خود بدون دسترسی به هیچ‌گونه فضا برای انجام آزمایشات و همچنین بدون هیچ کتاب مرجعی توانست نبوغ خود را تا این حد والا به نمایش بگذارد و همین امر بیانگر این است که نبوغ وی بسیار والاتر از سطح نوابغ دیگر بوده است.

او تصریح کرد: هرچند این پزشک نامی سمت­های متعددی نظیر صدارت و وزارت را برعهده داشت اما همواره علم و پرداختن به آن جایگاه اول را در زندگی او داشت زیرا آنچه بوعلی سینا به آن افتخار می­کرد نه منصب و مقام، بلکه علم بوده است و این خلاف افرادی ست که با غرق شدن در مقام و قدرت، علم و عرفان  را فراموش می‌­کنند.

استاندار همدان با تقدیر از فعالیت­‌های بنیاد بوعلی سینا در شناساندن مقام و جایگاه علمی بوعلی سینا به داخل و خارج کشور، گفت: حضور این پزشک نامی در ایران و شهر همدان افتخار بزرگی است که شایسته است به آن بیشتر توجه کرد و بسیار سپاسگزارم که بنیاد بوعلی سینا و آیت الله محمدی در این زمینه بسیار تلاش کردند.

وی در انتها ابراز امیدواری کرد بنابه درخواست‌­های قبلی، هرچه سریع‌­تر نام دانشگاه علوم پزشکی همدان به نام بوعلی سینا نامگذاری شود.

همچنین در این مراسم مطابق رسم هرساله چند تن از فارغ التحصیلان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان با حضور در جوار آرامگاه این استاد بزرگ و ادای سوگندنامه پزشکی به طور رسمی وارد جامعه پزشکی شدند./

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز