خبرگزاری کار ایران

سرپرست معاونت میراث فرهنگی گیلان مطرح کرد:

کیفیت‌افزایی در حفاظت و بهره‌برداری از آثار تاریخی در گرو اشاعه فرهنگ عمومی

asdasd
کد خبر : ۵۲۷۲۷۵

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ترویج و اشاعه فرهنگ صحیح گردشگری و فرهنگ عمومی را موجب کیفیت افزایی در حفاظت و بهره ‌برداری از آثار تاریخی استان قلمداد کرد.

به گزارش ایلنا از رشت، ولی جهانی، مرمت بناهای تاریخی شاخص استان از طریق کاربری‌های مناسب را از اهداف این اداره کل خواند و گفت: بقعه خیوی، موزه حکیم نظامی آستارا، بقعه شاه میلرزان تالش، مسجد اسپی مزگت، ساختمان ساسانی در رضوانشهر، حمام کسماء و پل گوراب در صومعه‌سرا نمونه‌ای از ابنیه تاریخی مذکور هستند.

جهانی از مرمت برج‌های تاریخی قلعه رودخان، مجموعه بناهای شهر تاریخی ماسوله، احداث سنتی آسیاب قدیمی ماسوله، مرمت و بازسازی بخش عمده ای از بناهای موزه میراث روستایی و همچنین احداث موزه مشاهیر استان در موزه میراث روستایی بعنوان جدیدترین اقدامات مرمتی طی سالجاری یاد کرد و افزود: اجرای عملیات مرمتی در برخی از ابنیه تاریخی همچون مسجد مستوفی، ساختمان قدیری، بنای موزه رشت، کاروانسرای لات، بقعه نهزم، بقعه شیخ زاهد و مسجد کمسار در شفت نیز با جدیت در حال انجام است.

جهانی تصریح کرد: در لاهیجان بقعه پیرعلی، بقعه شیخ زاهد مسجد اکبریه و بنای کاشف السلطنه؛ در لنگرود پل خشتی و ساختمان سیگارودی، ساختمان امان ا...خان صوفی در املش و ساختمان سرهنگ عضدی و نصب درب ورودی و باز گشایی سازه دستکند میکال(غار میکال) در سیاهکل و...نیز از جمله آثار شاخصی هستند که نسبت به مرمت و آماده سازی این بناها با هدف احیا و زندگی بخشی آنها اقدامات لازم انجام می شود.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به مشارکت مردمی در مرمت برخی بناهای تاریخی استان خاطرنشان کرد:تجربه موفق میراث فرهنگی گیلان در شهر تاریخی ماسوله برای مرمت خانه های این شهر به صورت مشارکتی با شهروندان بیانگر آن است که حضور هرچه بیشتر جامعه محلی در کنار دستگاه های اجرایی برای مرمت و صیانت و حفاظت از داشته های ارزشمند نیاکان موجب می شود تا میراث فرهنگی نیز متناسب با بودجه و اعتباراتی که برای این امر اختصاص می یابد در این مسیر گام برداشته و عملکرد موفقیت آمیزتری نسبت به گذشته داشته باشد.

جهانی با اشاره به اینکه جلوه های معماری و فرهنگی بناهای تاریخی گیلان در کشور حیرت انگیز است بر لزوم حفظ  و احیای آثارکهن و قدیمی استان تاکید کرد.

وی همچنین با بیان اینکه یادگاران تاریخی آئینه عبرت و میراثی برای جامعه بشری است،اظهار داشت:در راستای حفاظت،شناخت و بهره ‌برداری از دارایی ‌های تاریخی،تبیین سیاستهای منطقی و اصولی اهمیت فراوانی دارد؛لذا ترویج و اشاعه فرهنگ صحیح گردشگری و فرهنگ عمومی جامعه می تواند موجبات کیفیت افزایی در حفاظت و بهره ‌برداری از آثار تاریخی را به دنبال داشته باشد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به کسری بودجه در تملک خانه‌های تاریخی،تصریح کرد:بسیاری از خانه‌های تاریخی نیازمند اعتباراتی کلان می باشد که باید در این زمینه برنامه ریزی کرد.

جهانی با اشاره به مرمت و بازسازی بناهای تاریخی در استان گیلان نسبت به 30 سال قبل اظهار کرد: مرمت و باز زنده سازی اثار تاریخی گیلان نسبت به سال های  گذشته رشد چشمگیری داشته است و تلاش می کنیم در سالجاری با مشارکت بخش خصوصی تعدادی از این آثار تاریخی که مرمت می شوند کاربری های متناسب با هر اثر تاریخی طراحی و اجرا کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز