خبرگزاری کار ایران

از سوی میراث‌فرهنگی استان؛

ثبت ملی چنار چرمه‌سرایان در خراسان‌جنوبی

asdasd
کد خبر : ۵۲۶۹۵۴

از سوی میراث‌فرهنگی خراسان‌جنوبی، چنار چرمه‌سرایان در فهرست میراث طبیعی- ملی این استان ثبت شد.

به گزارش‌ایلنا، کارشناس ثبت میراث طبیعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی ثبت ملی چنار چرمه‌سرایان و گردشگری استان طول تاج این درخت را 3 متر، عرض تاج آن را 3 متر ، ارتفاع درخت 9 متر و وسعت تاج آن را 7 متر مربع اعلام کرد و گفت: تنه در ضلع جنوبی توخالی بوده و پاجوش‌های زیادی پای درخت وجود دارند.
 
زهرا رضایی ملکوتی افزود: تنه درخت با ارتفاع 2 متری از سطح زمین به 3 تنه فرعی تقسیم شده و هر کدام از تنه ها به شاخه های متعدد دیگر منشعب شده‌اند.
 
وی گفت: طبق تحقیقات محلی زمینی که درخت در آن واقع شده قبلا 5.1 متر پایین‌تر از سطح کنونی بوده اما در اثر جریان سیلاب‌های فصلی و رسوب گل و لای، سطح زمین پرشده و بالاتر قرار گرفته است.
 
کارشناس‌ثبت میراث‌طبیعی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: پوسته‌پوسته شدن تنه و پیچ و تاب خوردگی آن نشان از کهنسالی درخت دارد.
 
وی گفت: وجود سنگی در نزدیکی درخت به نام عمار و قرار داشتن مظهر قنات روستا در فاصله 2 متری از درخت از دیگر ویژگی‌های چنار چرمه است.
 
این درخت کهنسال در میدان ورودی روستای چرمه و در مجاورت مسجد قدیمی واقع شده و به لحاظ ظاهری بسیار زیبا و خاص است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز