خبرگزاری کار ایران

در نشست تخصصی خوشنویسی مطرح شد؛

سیاه مشق صحنه برخورد زیبای کلمات است

asdasd
کد خبر : ۵۱۹۹۴۱

پنجمین نشست تخصصی خوشنویسی در حضور استادان این حوزه و با بررسی رشته سیاه مشق در همدان برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این نشست که با همکاری انجمن خوشنویسان همدان و اداره کل فرهنگ و ارشد اسلامی برگزار شد، عطالله سرمدی مسئول انجمن خوشنویسان همدان ضمن خوشامدگویی به اساتید انجمن خوشنویسان ایران حاضر در جلسه، گفت: تمام تلاش مجموعه شورای انجمن خوشنویسان همدان این است که ارتباط خود را با برگزاری نشست­‌های این چنینی و کارگاه های آموزشی با اساتید و خوشنویسان ایران حفظ کند.

سرمدی افزود: از ابتدای سال جاری نمایشگاه ها و کارگاه های متعددی با حضور هنرمندان این حوزه در استان همدان برگزار کرده ایم و این نشست نیز در راستای همین برنامه هاست زیرا ما همواره از حضور اساتید و علاقه‌مندان این حوزه و تشکیل چنین جلساتی استقبال می­‌کنیم.

در ادامه این نشست، علی اشرف صندوق آبادی از اساتید انجمن خوشنویسان ایران توضیحاتی درخصوص این انجمن ارائه و بیان کرد: سیاست مهم شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، تمرکز زدایی از کشور بوده و در این راستا برای تسهیل کار علاقه مندان به آموزش خوشنویسی امکان برگزاری کلاس­‌ها و کارگاه های آموزشی با حضور اساتید برتر انجمن خوشنویسان ایران در شهرستان­ها را فراهم کرده است.

وی با اشاره به رشته سیاه مشق گفت: سیاه مشق به دلیل انتزاعی بودن و فرمی که داراست به راحتی  می­تواند با هنر و دنیای مدرن ارتباط برقرار کند و به همین دلیل سیاه مشق را باید با نگاهی دقیق­تر، عمیق­تر و مشتاق­تر بررسی کرد.

همچنین احمد پیله چی از دیگر اساتید انجمن خوشنویسان ایران در این نشست سخنانی در خصوص رشته سیاه مشق بیان کرد و گفت: سیاه مشق مبحثی نیست که بشود با چند جلسه نشست دستاورد­های آن را بیان کرد. وی با استفاده از تعبیرزیبایی افزود: سیاه مشق صحنه برخورد زیبای کلمات است و هنرمندانه اجرا کردن آن به توانایی هر خوشنویس بستگی دارد.

پیله چی با اشاره به تاریخ سیاه مشق گفت: این شیوه در ابتدا تنها جهت تمرین بوده است زیرا خوشنویس تلاش می­کرد از کمترین فضا بیشترین بهره را ببرد بنابراین حروف را در هم می­نگاشت اما به مرور زمان به علت شکل زیبای این تمرین­ها، سیاه مشق تبدیل به جلوه ای از بیان اثر هنری شد و امروزه نیز بیشتر به همین منظور نگاشته می­شود.

وی بیان کرد: سیاه مشق برخلاف اشکال دیگر هنر خوشنویسی وامدار ادبیات نبوده و بیشتر ازهرچیز بیانگر عواطف و احساسات درونی هنرمند است.

او افزود: سیاه مشق به علت شکل انتزاعی خود در بین افراد سایر کشورها به خصوص کشور فرانسه که با زبان فارسی نیز آشنایی ندارند طرفداران و علاقه مندان بسیاری دارد.

احمد پیله چی همچنین بیان کرد: یادگیری سیاه مشق حتما باید به شکل اصولی باشد و هنرجویان و  علاقه مندان ابتدا باید در کلمات به پختگی برسند سپس با نظر استاد مورد نظر می توانند قدم اول را در سیاه مشق بردارند و در غیراینصورت در این زمینه موفق نخواهند بود.

این نشست در ادامه با افتتاح نمایشگاه خط و خوشنویسی هنرمندان همدان در روز نخست خود به پایان رسید و ادامه آن به همراه پرسش و پاسخ به روز دوم و پایانی موکول شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز