خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خبرداد:

لغو ۷ حکم قصاص محیط‌بان در دولت یازدهم

asdasd
کد خبر : ۵۱۸۳۲۳

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از لغو ۷ حکم قصاص محیط‌بان در دولت یازدهم خبرداد.

به گزارش ایلنا، معصومه ابتکار در مراسم تجلیل از محیط بانان نمونه کشور که در قم برگزار شد، افزود: این پیگیری‌ها به همت معاونت حقوقی و پارلمانی سازمان و همکاری قوه قضاییه و خانواده‌ها انجام شد و این هفت تن آزاد شدند.
 
وی خاطرنشان کرد: در این دوره سه نفر از محیط بانان نیز در ماه مبارک رمضان سال گذشته در شیراز و بندرعباس شهید شدند که واقعه دردناکی بود. در این راستا مسببین حادثه فورا دستگیر شدند و اخیرا حکم قصاص برای یک نفر از این سه صادر شده است.
 
ابتکار ابراز خرسندی کرد: خوشبختانه با حضور مردم و کمپین‌ها در سطح عمومی جامعه اتفاقات خوبی نسبت به محیط بانان اتفاق افتاده است که جای مباهات دارد.
 
وی در خصوص اهمیت حفظ محیط زیست تصریح کرد: در استان قم حتما باید رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد اما این رشد و توسعه نباید با آلودگی و تخریب همراه باشد.
 
معاون رئیس جمهور ادامه داد: این رشد سبز دست یافتنی است و می‌تواند ارزش افزوده و مواهب خوبی را به همراه داشته باشد، این برنامه‌ای است که ریل‌گذاری آن در دولت یازدهم انجام شده و امید است در دولت دوازدهم نیز به خوبی دنبال شود.
 
وی با تقدیر از تلاش برای برگزاری این مراسم گفت: در این مدت کارهای خوبی در خدمت به محیط بانان انجام شده است و در بسیاری از استان‌ها شاهد تحولات خوبی در محیط بانی بوده‌ایم.
 
ابتکار عنوان کرد: این محیط بانان با تلاش و ایثار و کسب دانایی و پیشرفت‌های جدی در توان افزایی توانستند از ابزار نوین در ارتباطات و جمع آوری اطلاعات و پایش هوشمند در بسیاری از استان‌ها بهره بگیرند که خود در تحولات اخیر کارساز بوده است.
 
وی با گرامیداشت یاد و خاطره محیط بانان شهید بیان کرد: افرادی که تا پای جان از عرصه‌ها و حریم طبیعت که خلقت خداست صیانت می‌کنند شهید هستند این افراد با انجام وظیفه خود کاری خدایی انجام می‌دهند.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: در طول چند سال گذشته تاکنون طبق آمار ۲۰۰ نفر در جهان در حفاظت از محیط زیست کشته شدند و این نشان می‌دهد حفاظت از محیط زیست عرصه پرچالشی است.
 
وی خاطرنشان کرد: محیط بان همواره این روحیه را با خود دارند و در مقابل تعدی و تجاوز به طبیعت نمی‌تواند آرامش داشته باشد و بی‌قرار می شوند.
 
ابتکار تصریح کرد: امروز هم زمان با این برنامه در تهران نیز از جنگل‌بانان تجلیل می‌شود بی شک حیات وحش و مناطق حفاظت شده حقوق عامه مردم از بهره‌مندی از محیط زیست سالم است و رسالت مهمی در این عرصه بر عهده جنگل بانان و محیط بانان قرار دارد.
 
وی گفت: در این جلسه مباحث فقهی خوبی مطرح شد و جهت‌گیرایی‌های ارزنده‌ای در مراکز حوزوی و فقهی در قم پیرامون موضوع وجود دارد و این همان فرهنگ و شیوه زندگی اسلامی ایرانی است شیوه ای که در آن باید دوستدار محیط زیست باشیم.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: هر چند در کشور با این شیوه زندگی فاصله زیاد داریم و در شکارهای غیر مجاز و تعرض به محیط‌های زیست و حیات وحش و مناطق حفاظت شده توسط بخش عمومی و یا آلودگی‌های زیست محیطی شاهد آمار بالایی هستیم.
 
وی گفت: محیط زیست بسیار آسیب پذیر است و خط مقدم مقابله با این آسیب‌ها محیط بانان هستند امروز محیط بانی و دفاع از طبیعت یک مرام جهانی است شهروندان می‌دانند که حفاظت از محیط زیست از یک اندیشه محلی شروع می‌شود اما در نهایت یک مساله جهانی به شمار می‌رود.
 
ابتکار توضیح داد: مساله فقط تخریب یک زیستگاه و یا یک گونه زیستی نیست بلکه آینده کره زمین در خطر است و محیط‌بان در مقابل تعرضات و هجمه‌هایی که کره مسکونی بر زمین این گهواره بشری وارد می‌کند مسئولیت نشان می دهند.
 
وی با انتقاد از تخریب‌های محیط زیست خاطرنشان کرد: با همه مشکلات، افتخار می‌کنیم در دولت یازدهم در خدمت محیط بانان بودیم و از ابتدا با برنامه‌ریزی منسجم در جهت ارتقای وضعیت یگان و تائید نهایی ساختار یگان به موفقیت رسیده‌ایم و امروز یگان دارای شرایط بهتری است.
 
معاون رئیس جمهور عنوان کرد: سرمایه‌گذاری در جهت آموزش‌های گسترده محیط بانان و آموزش‌های تخصصی در استان‌ها به ویژه از سوی دادگستری‌ها در تربیت ضابطین قضایی و آموزش‌های تخصصی در سطح ملی اهمیت زیادی دارد.
 
وی گفت: اخیرا در مرکز ملی محیط بانی در کرج حدود ۱۵۰۰ نفر دوره تخصصی محیط بانی با موضوعات مهم و مباحث حقوق و قوانین مرتبط با سلاح و تنوع زیستی و مباحث اجتماعی و دوره‌های عملی و ارتباط گرفتن با مردم و رویکردهای نوین فناوری‌ها و پایش هوشمند مناطق را پشت سر گذاشته‌اند.
 
ابتکار تصریح کرد: برای پشتیبانی از محیط بانان در تلاشیم تا در مناطق حفاظت شده با استفاده از دوربین و فناوری های نوین به کمک محیط بانان بیاییم.
 
اضافه شدن جنگل‌بانان به لایحه حمایت از محیط بانان
 وی در مورد برخی از لوایح عنوان کرد: در دولت یازدهم موضوع سه هزار امتیاز سختی کار محیط بانان به تصویب رسید و این اتفاق بزرگی بود و بسیاری از استان‌ها این امکان را یافتند حق ویژه کارشناسی برای مشاغل تخصصی برای محیط بانانی که فرماندهی و مسئولیت دارند را بپردازند.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: ما نیاز داریم در زمینه معیشت محیط بانان کار کنیم ارسال لایحه حمایت از محیط بانان از گام‌های موثری بود که در این دوره برداشته شد.
 
وی افزود: البته این لایحه در کمیسیون‌های مجلس در حال بررسی است و چون لایحه خوبی بود قرار شد جنگلبانان نیز به آن اضافه شوند در این زمینه تلاش می کنیم لایحه تصویب شود.
 
ابتکار عنوان کرد: یکی از طرح‌های مهم طرح هر مدرسه یک محیط‌بان است که در کنار محیط‌های حفاظت شده در حال اجراست و تاکنون در بیش از ۲۰۰۰ مدرسه در سراسر کشور اجرا شد که در آن محیط بانان برای کودکان و نوجوانان داستان‌ها و ماجراهای خوبی را تعریف کردند این طرح تاکنون آثار خوبی داشت.
 
 وی افزود: سال گذشته تفاهم‌نامه خوبی را با وزارت دفاع برای تجهیز محیط‌ بانان امضا کردیم و انتظار داریم تجهیزات هر چه زودتر به دست ما برسد. در حال حاضر آخرین مرحله مناقصه در حال انجام است.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: محیط بانان در این دوره نقش مهمی را در حفاظت از محیط داشتند در این راستا در جهت ارتقای کیفیت خدمات نیز مطالعات علمی صورت گرفت که در شوراهای محیط زیست استان ها نیز تصویب شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: این مطالعات با محوریت جوامع محلی و مردم انجام گرفته است رویکرد سازمان برای شکار چهارپایان عدم صدور مجوز است در چهار سال گذشته بسیاری از مجوزها بررسی شد و در این میان مشارکت‌های مردم نیز در جلوگیری از شکار غیر مجاز تاثیر گذار بوده است.
 
ابتکار عنوان کرد: برای حفاظت از حیات وحش آیتم هایی مشخص شد در برخی از استان‌ها این طرح شروع شده و موفقیت‌های خوبی به دست آمده و امید است در شورای عالی محیط زیست با فعالیت بخش خصوصی بتوانیم حیات وحش را مدیریت کنیم.
 
وی گفت:  ما به پشتیبانی و حمایت محیط بانان نیاز داریم به همین جهت توان افزایی و آموزش‌های تخصصی را در پیش داریم سال گذشته دو دوره بین المللی و با حضور فرماندهان محیط بان جهان در اتریش برگزار شد که تجربیات ارزنده ای در مدیریت محیط بانی انتقال یافت.
 
معاون رئیس جمهور بیان کرد: این زمینه سازی‌ها در دولت یازدهم انجام شده و امید است این مسیر در دولت دوازهم نیز ارتقا یابد چون مسیری است که برای پیشرفت کشور و ذخایر تنوع زیستی ایران باید پیموده شود.
 
وی تصریح کرد: با توجه به آسیب‌هایی که وجود دارد از الزامات دولت در دولت آینده تحقق این شاخص‌ها در مدیریت محیط بانی است همه این تلاش‌ها با نیتهای خالص انجام می‌شود و برکات این تلاش‌ها روز افزون است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز