خبرگزاری کار ایران

در حاشیه سومین سال نامگذاری روز تویسرکان مطرح شد؛

شرایط نامساعد شغلی، علت اصلی مهاجرت جوانان از شهر درختان گردو

asdasd
کد خبر : ۵۱۶۶۲۲

فرماندار تویسرکان از دلایل نامگذاری روزی به نام تویسرکان و فرصت‌­های پیش‌روی این شهرستان در جذب گردشگر و رونق اقتصاد سخن گفت.

 حبیب مومیوند در  گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تویسرکان  درباره وجه تسمیه این روز به نام روز تویسرکان گفت: یکی از علت‌ها این است که گردان شهرستان تویسرکان روز 5 مرداد سال 67 در عملیات مرصاد نقش موثری داشت و 38 تن از رزمندگان تویسرکان در این عملیات شهید شدند.

فرماندار شهرستان تویسرکان افزود: 150 سال قدمت در برگزاری نماز جمعه که اولین بار در همین روز بوده علت دیگر این نامگذاری است.

وی با بیان اینکه امسال سومین سالی است که این روز به نام تویسرکان نام گرفته، گفت: گرامیداشت این روز در جوار مرقد حیقوق نبی آغاز شده و از چند چهره ماندگار ملی که زاده این شهر هستند تجلیل  به عمل آمد.

مومیوند ضمن اشاره به تاثیر نامگذاری این روز بر گردشگرپذیری شهر تویسرکان گفت: سال­‌های اخیر میزان گردشگر ورودی به این شهر رشد چشمگیری داشته و بدون‌شک نامگذاری این روز نقش به‌­سزایی در جذب گردشگران داشته­ است.

 وی با اشاره به 221 اثر فرهنگی، هنری و مذهبی شهرستان تویسرکان بیان کرد: سه جشنواره گردو، مبلمان و فرش‌دستباف نیز روزهای میانی شهریورماه برگزار خواهد شد و هدف از این­ها در حقیقت آگاهی‌بخشی درباره جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شهرستان خواهد بود.

 مومیوند همچنین متذکر شد: آرامگاه حیقوق نبی، مقبره شیخ رضی‌الدین آرتیمانی، بازار و مسجد جامع با 400 سال قدمت از جمله آثار تاریخی این شهر کهن هستند که باید درباره آن­ها آگاهی‌رسانی شود.

فرماندار تویسرکان با اشاره به طبیعت مثال‌زدنی شهرستان تویسرکان گفت: تلاش می‌­کنیم با کمک سازمان‌­های مردم‌نهاد و بخش‌خصوصی کنار بخش دولتی، زیبایی‌های شهر تویسرکان را به مردم ایران نشان دهیم.

در ادامه علی اصغر علی‌قارداشی از فعالان مدنی تویسرکان با اشاره به برخی مشکلات این شهر بیان کرد: مسائل مربوط به اشتغال، تشکیل خانواده و همچنین معضل اعتیاد از جمله مهمترین مشکلات هستند گرچه در تمام کشور کم و بیش مشاهده می­‌شود اما در شهرستان تویسرکان حادتر است.

وی افزود: براساس پژوهش‌های اجتماعی که دو سال گذشته انجام شده متاسفانه بیش از 70 درصد خانواده‌های تویسرکان از این مشکلات رنج می‌­برند و باید برای بهبود شرایط از ظرفیت­‌هایی که شهرستان داراست به نحو مطلوب بهره برد.

 علی‌قارداشی با اشاره به آمار بالای مهاجرت افراد جوان از شهر به علت فراهم نبودن شرایط مساعد شغلی گفت: بحث مهاجرت افرادی که دارای پتانسیل اشتغال‌زایی هستند به مشکلات دامن‌زده و آن را تشدید  می‌کند.

این فعال فرهنگی افزود: با آمار به دست آمده از سال­‌های پیشین، در شهر تویسرکان به‌طور متوسط سالیانه  حدود 10 هزارتن گردو تولید می­‌شود که به‌صورت خام‌فروشی به دست مشتری می‌­رسد و از این مقدار سالانه درآمدی در حدود 250 میلیارد تومان  حاصل می­‌شود حال آن‌که در صورت بسته‌بندی، ذخیره‌سازی مناسب، روغن‌کشی و سایر عملیات تکمیلی، در عین اشتغال‌زایی این درآمد به 500 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

 وی خاطرنشان کرد: در فاز تولید گردو نیز می­‌توان با کودهای ارگانیک و برنامه‌ریزی صحیح میزان تولید محصول را تا 2 برابر افزایش داد و تمام این مسائل با سیاست‌­گذاری صحیح، حمایت از بخش خصوصی، تامین مالی و توانمندسازی جامعه امکان‌پذیر خواهد بود.

علی‌قارداشی با اشاره به فعالیت‌­های دولت و پیگیری‌­های فرماندار تویسرکان برای بهبود این مسائل بیان کرد: گرچه فعالیت­‌های انجام شده بسیار ارزشمند هستند اما به تنهایی کافی نبوده و بهبود شرایط نیازمند همکاری همه‌جانبه خصوصا سیستم­‌های بانکی و نهادهای مربوطه است.

وی در پایان  با ابراز امیدواری برای بهبود شرایط شهر تویسرکان بیان کرد: اگر بتوانیم به نحو مطلوب از ظرفیت­‌های شهر خود استفاده کنیم علاوه بر حل مشکلات، توانایی جذب گردشگران و سرمایه‌گذاران اقتصادی را به شهر خواهیم داشت و همین مساله باعث ایجاد انگیزه، امید و توانمندی بیشتر در مردم خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز