خبرگزاری کار ایران

هنرهای دستی در مدارس‌اصفهان آموزش داده می‌شود

احیای دوباره هنر پاپیه‌ماشه در ایران

asdasd
کد خبر : ۵۱۶۲۳۶

توجه به هنرهای قدیم ایرانی به عنوان اصل و ریشه فرهنگ و هنر کشور، از مهم‌ترین موضوعاتی است که این روزها با ورود دستگاه‌های فرهنگی شهر بیش از گذشته در معرض دید قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا، یکی از هنرمندان فعال در بخش پاپیه‌ماشه اظهار کرد: نقاشی‌های بسیاری از هنر پاپیه‌ماشه در دوران قاجاریه وجود دارد که به فراموشی سپرده شده اما این هنر در ایران دوباره احیا می‌شود. 

هنر اصیل اصفهان و صنایع دستی آن ماندگاری خود را وام‌دار هنرمندانی است که با عشق وعلاقه وصف ناپذیر، بدون چشم‌داشت مالی وارد این حیطه شده و از جان و دل برای گسترش و آموزش این هنرها به نسل جوان تلاش می‌کنند.

پاپیه‌ماشه و استفاده از آن در زیورآلات گل و مرغ

شرمین سارنج یکی از هنرمندان فعال در بخش پاپیه ماشه است . وی با اشاره به اینکه مواد اولیه پاپیه‌ماشه از کاغذ تشکیل شده، گفت: نقاشی‌های زیادی از این هنر در دوران قاجاریه به چشم می‌خورد که بعدها به فراموشی سپرده می‌شود.

وی با اشاره به کاربرد بیشتر این هنر در زیورآلات با طراحی گل و مرغ در ابعاد کوچک، بیان‌کرد: در بسیاری از کشورها مانند هند و چین این هنر در حال رشد و توسعه است در حالی‌که در ایران به علت بی‌توجهی‌هایی که طی دوره‌های متوالی به آن صورت گرفته، این هنر کاملاً از بین رفته است.

احیای دوباره هنر پاپیه‌ماشه در ایران

سارنج با تأکید بر ضرورت احیای دوباره این هنر در ایران گفت: در دوران صفویان که بسیاری از نقاشی‌های غربی وارد ایران شد، تعداد زیادی از هنرمندان محدودیت فراوانی در شبیه‌سازی داشتند بنابراین با گل و بته‌سازی کار خود را آغاز کرده و با گسترش فعالیت خود با گسترش گل ومرغ آن را به نام هنر ایرانی ثبت کردند.

وی با بیان اینکه علاقه در هرکاری حرف اول را در موفقیت می‌زند، اظهار داشت: امیدوارم این هنر با راه‌اندازی مراکز پرورش جوانان هنرمند هر روز بیشتر از قبل مورد اقبال عمومی قرار گیرد و در آینده نزدیک شاهد شکوفایی بسیاری از هنرهای ایرانی در کشور به ویژه اصفهان باشیم.

راه‌اندازی هنرهای دستی درهنرستان‌های اصفهان

سارنج با اشاره به راه‌اندازی رشته مستقل هنرهای دستی در هنرستان‌های اصفهان از مهر سال جاری، بیان‌کرد: قرار است این هنرها با بهره‌گیری از استادان ماهر و کارکشته به دانش‌آموزان آموزش داده شود و علاقه‌مندان به این هنرها نیز می‌توانند در ادامه بدون نیاز به تحصیلات دانشگاهی وارد این حرفه شوند.

وی با اشاره به محیط آرامش‌بخش در کارگاه‌های صنایع دستی گفت: برای نگارگری با شخصیت‌هایی که قرار است بسازم زندگی می‌کنم و این کار موجب آرامشم می‌شود ضمن اینکه از کار خود احساس رضایت دارم.

آغاز گلیم‌بافی به عنوان یک کارآفرین

استاد قمرالملوک سترگ یکی از هنرمندان بی‌نظیر اصفهان در زمینه گلیم‌بافی است که به گفته خودش در سیاه‌چادرهای قشقایی در نواحی سمیرم به دنیا آمده و از همان کودکی با گلیم و گلیم‌بافی از نزدیک آشنا بوده است.

وی با بیان اینکه از 15 سالگی مانند یک کارآفرین در زمینه گلیم فعالیت می‌کند، خاطرنشان کرد: هنر گلیم‌بافی از قدمت زیادی برخوردار است، از زمانی‌که حصیربافی که خود از تاروپود تشکیل شده شکل گرفت و بعدها جای خود را به پشم داد، گلیم و گلیم‌بافی شهرت یافته است.

خلاقیت در کار هنری عامل پیشرفت هنرمند

سترگ با اشاره به ذوق و قریحه فراوان مردم اصفهان در آموزش و یادگیری هنرهای مختلف به ویژه صنایع‌دستی، گفت: در این بین فردی می‌تواند هنرمند و هنرپرور باشد که در کار خود از خلاقیت استفاده کند، هنر یک هدیه خدادادی است که باید آن را پرورش داد و به بلوغ رساند، سکون در جای خود کار هنرمند نیست و با این کار نمی‌توان به پرورش و گسترش هنر امیدوار بود.

این کارآفرین زن نمونه استان اصفهان، گفت: تلاش من این است که کارم را به بهترین شکل ممکن ارائه دهم و شاگردان زیادی را در این حوزه تربیت کنم.

حمایت از برنامه‌های مختلف در حوزه احیای صنایع دستی، یکی از رویکردهای مختلف سازمان‌های متولی حوزه فرهنگ است و سوق دادن توجه جامعه به سمت آنها، می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز