خبرگزاری کار ایران

ایلنا از یاسوج گزارش می‌دهد؛

زندگی تلخ کودکان‌کار در یاسوج + تصاویر

asdasd
کد خبر : ۵۱۵۹۶۵

کودکان‌کار و خیابان را همه می‌شناسند؛ همان کودکانی که برای کسب اندک درآمدی شب و روز را در خیابان‌ها سپری می‌کنند و حسرت نداشته‌های‌شان باعث می‌شود به تلخی روزگار بگذرانند.

به گزارش‌ایلنا، وجود کودکان کار، امروز چه در عرصه تولید نظیر کوره‌های آجرپزی و کارگاه‌های کوچک مثل فرش‌بافی و شیشه‌سازی و مانند آن و چه در عرصه خیابان مثل گل فروشی، پاک کردن شیشه ماشین ها، آدامس فروشی و امثال آن در شهرهای بزرگ و کوچک ایران غیرقابل انکار و به پدیده ای عادی تبدیل شده است.

کارکودکان نه تنها بنیان طبیعی و حقوقی انسانی را پایمال می‌کند بلکه تهدیدی جدی برای آینده اجتماعی و رشد و پیشرفت اقتصادی است. براین اساس کارشناسان بعنوان یک معضل اجتماعی به آن می‌نگرند.

افزایش طلاق، اعتیاد و دیگر آسیب‌های اجتماعی سبب افزایش پدیده کودکان کار و خیابان در سطح جامعه و دنبال آن در کهگیلویه و بویراحمد شده که نیازمند توجه از سوی مسئولان است اما امروز شاهد کم لطفی مسئولان امر در این زمینه هستیم.

براساس آمارهای بهزیستی، ۷۵ درصد کودکان کار سرپرست دارند، ۳۰ درصد این کودکان کار به مدرسه نمی‌روند، ۳۱ درصد آنها شش تا یازده سال دارند و ۹ درصد آنها زیر شش سال دارند. افزون بر آن ۶۰ درصد این کودکان نان‌آور خانواده خود هستند که نشان از تنگدستی خانواده هاست .

آسیب‌هایی که در کمین کودکان کار قرار گرفته اند را همه می‌شناسند و به آن آگاهند اما این آسیب‌ها در شهر کوچک و در حال توسعه ای مانند یاسوج بسیار جدی تر خواهد بود. توسعه روز افزون این شهر افزایش حاشیه نشینی و حلبی آبادها را در پی دارد و افزایش حاشیه نشینی، تجمع کودکان کار، متکدیان و بزهکاران را در این مکان ها بیشتر خواهد کرد.

ترک تحصیل، عدم دسترسی به امکانات بهداشتی و رفاهی دو آسیب جدی است که کودکان کار را تهدید می کند و به این صورت می توان به صورت قطعی رای صادر کرد که کار در این کودکان به صورت مستمر ادامه خواهد داشت و با بالاتر رفتن سن و افزایش میزان طرد شدن از اجتماع به همراه افزایش شدید وضعیت فقر و از بین رفتن اندیشه ها و احساسات کودکانه چه بسا که این تداوم اشتغال های کاذب به بزهکاری نیز منجر شود.

بر این اساس یک اقدام عاجل امروز می تواند در پیشگیری از بزهکاری و حفظ سرمایه های انسانی و مادی جامعه موثر باشد.

زندگی تلخ کودکان‌کار در یاسوج + تصاویر

سوء استفاده از کودکان کار دیگر آسیبی است که آنها را تهدید می‌کند. آسیبی که به صورت جدی به شخصیت و تدوام حضور اجتماعی آنها آسیب می زند. متاسفانه برخی سودجویان در جامعه به کمین همین کودکان معصوم نشسته اند تا از قدرت آنها برای تکدی گری، فروش و جالبتر از همه کار در مقابل غذا، سرپناه و بدتر از همه حق زندگی، سوء استفاده کنند.

فعالان مدنی بسیاری موضوع کار کودک را مورد توجه قرار داده‌اند و از این کودکان معصوم که معنای کار و حمایت مدنی و ... را درک نمی‌کنند ، حمایت می‌کنند، اما این نهادها باید قوی‌تر شوند تا حمایت گسترده‌تری از آینده‌سازان یک ملت انجام شود .

در کنار حمایت فرهنگی از این کودکان و برگزاری کارگاه‌های آموزشی بر اساس نیاز آنها و پیگیری مسائل به صورت موردی، این موسسه مسئله کودکان کار را به صورت تخصصی همراه با دیگر موسسه‌های مردم نهاد کشور که در بخش دفاع از حقوق کودکان کار فعال هستند، به عنوان مطالبه‌ای اجتماعی پیگیری می‌کند .

حرکت نهادهای مدنی و پیگیری و بررسی مسئله کودک کار به صورت داوطلبانه در حقیقت یک کمک موثر به جامعه است. کمکی از جنس داوطلبانه که به بهبود شرایط و وضعیت کودکان کمک می‌کند.

فارغ شدن یک کودک از کار اجباری و کمک به ایجاد شرایط مناسب زندگی در حقیقت مصداق پرورش یک جوان فعال برای آینده است، جوان فعالی که می‌تواند در پیشرفت جامعه موثر باشد .

زندگی تلخ کودکان‌کار در یاسوج + تصاویر

زندگی تلخ کودکان‌کار در یاسوج + تصاویر

زندگی تلخ کودکان‌کار در یاسوج + تصاویر

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز