خبرگزاری کار ایران

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان مطرح کرد:

سکونت 51 درصد جمعیت شهری کردستان در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد

asdasd
کد خبر : ۵۱۵۴۰۸

مدیرکل راه و شهرسازی استان‌کردستان گفت:51 درصد جمعیت شهری کردستان در بافت ناکارآمد شهری (بافت فرسوده، سکونت‌گاه‌های غیررسمی و بافت تاریخی) زندگی می‌کنند.

به گزارش ایلنا، شهرام ملکی با بیان این مطلب افزود: در بین شهرهای استان 58.6 درصد جمعیت سقز، 58.2 درصد جمعیت بانه و 56.9 درصد جمعیت کامیاران در بافت‌های ناکارآمد زندگی می‌کنند و از مجموع کل 12 هزار و 672 هکتار مساحت شهرهای استان، 3262 هکتار معادل 25.7 درصد آن بافت‌های ناکارآمد است که در بین شهرهای استان از لحاظ مساحت بانه با 46.4 درصد و سنندج با 46.1 درصد سطح شهر به مراتب وضعیت بدتری دارند.

 وی اظهار داشت: از مهم‌ترین چالش‌های استان نرخ بالای مهاجرت در استان (سطح بالای مهاجرفرستی و سطح پایین مهاجرپذیری)، تهدید جمعیتی استان به عنوان یک استان مرزی و پیشی گرفتن گسترش سکونتگاه‌ها بر مدیریت (عدالت فضایی و سطح برخورداری از خدمات و زیرساخت‌ها) و نابرابری فضایی و عدم تعادل در شهرستان‌های استان، عدم عدالت فضایی و چندپارگی در ساختار فضایی شهر است.

ملکی با بیان اینکه 1904 هکتار از مساحت این استان به مناطق حاشیه نشین و سکونتگاه‌های غیررسمی اختصاص دارد، گفت: در 12 محله درچهار شهر سنندج، سقز، قروه و مریوان پروژه‌های پنج ساله بازآفرینی تعریف شده که درحال اجرا هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت: 17 محله درشهر سنندج شامل حاجی‌آباد، فرجه، غفور، شهدا، پیرمحمد و بهارمست، گلشن، چم حاجی نسه(دره بیان)، تپه شیخ محمدصادق، گردی‌گرول، تقتقان، اسلام‌آباد، کمربندی، عباس‌آباد، حسن‌آباد، ننله، گریزه و نایسر حاشیه نشین‌اند که درآنها 45 هزار و 496 خانوار با جمعیتی بالغ بر 168 هزار و 336 نفر سکونت دارند.

به گفته ملکی مساحت سکونتگاه‌های غیررسمی سنندج 568 هکتار است که 11.8 درصد مساحت آن به مناطق حاشیه‌نشین اختصاص دارد.

 مدیرکل راه و شهرسازی کردستان درمعرفی پروژه‌های مطالعاتی سکونتگاه‌های غیررسمی این استان به تهیه طرح بهسازی و نوسازی محدوده‌های هدف شهرهای سقز، بیجار، قروه و مریوان اشاره کرد و گفت: دراین راستا همچنین می‌توان به تدوین طرح آموزش مهارت‌های پایه برای ارتقای وضعیت معیشت و محیط زندگی در شهرستان سنندج(محله نایسر) و شهرستان سقز همچنین توانمندسازی با رویکرد توسعه خدمات کسب و کار در شهرستان بانه اشاره کرد.

ملکی از دیگر پروژه‌های مطالعاتی این حوزه را می توان به طرح توانمندسازی، نهادسازی اجتماعی اقتصادی و اجرای پروژه‌های مشارکتی با تاکید بر کارآفرینی درمحله نایسر شهر سنندج و نیز کارآفرینی و ایجاد نهاد اجتماعی و اقتصادی زنان درسکونتگاه‌های غیررسمی شهر مریوان اشاره کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز