خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی خانه‌ کارگر اصفهان در گفت‌وگو با ایلنا:

در ارزش‌گذاری مقام کار و کارگر کوتاهی شده است

asdasd
کد خبر : ۵۱۵۲۵۲

دبیر اجرایی خانه‌ کارگر اصفهان گفت: خواسته جامعه کارگری به عنوان متقاضیان کار در بحث کلان از دولت فراهم کردن بسترهای لازم برای کار است.

اصغر برشان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه حوزه منابع انسانی در اقتصاد، یک حوزه سرمایه‌ای و اصلی در همه دنیاست، ادامه داد: متأسفانه در کشور ما جایگاه منابع انسانی در اقتصاد به دلایلی نظیر نوسانات اقتصادی، رکود، مشکلات پس از جنگ و نابرابری عرضه و تقاضا در بازار کار جایگاهی درخور نیست.

وی افزود: نابرابری عرضه و تقاضا خود سبب کاهش قدرت چانه‌زنی نیروی انسانی شده و همین عامل موجب تضییع حقوق کارگر، هتک حرمت به او، از دست دادن کار و بزهکاری اجتماعی می‌شود.

منتخب پنجمین دوره شورای شهر اصفهان با بیان اینکه باید با رفع موانع یعنی با ایجاد رونق اقتصادی، سیستم تسهیلات بانکی، توسعه فضای کسب‌وکار و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی تعادل بین عرضه و تقاضا را ایجاد کرد، ادامه داد: خواسته جامعه کارگری به عنوان متقاضیان کار در بحث کلان از دولت فراهم کردن بسترهای لازم برای کار است.

برشان تصریح کرد: کارگران به دلایل ترس از دست دادن کار فعلی خود، اعتقاد به بودن اصل اشتغال و تولید، داشتن امنیت شغلی و اجتماعی، حتی برای حقوق عقب‌افتاده خود اعتراض نمی‌کنند. درواقع کارگر ترجیح می‌دهد برای تعطیل نشدن کار، ابتدا تولید در اولویت قرار بگیرد.

وی با اشاره به اهمیت کار در تثبیت بنیان خانواده و دوری از بزهکاری اجتماعی، افزود: یکی از مشکلات کلان در کشور این است که دست‌اندرکاران مسائل فرهنگی و اجتماعی، دولتمردان، رسانه ملی و حتی متولیان دینی ما با وجود احادیث و روایات بسیار در مورد ارزش کار و منزلت کارگر، در بحث ارزش‌گذاری کوتاهی کرده‌اند.

برشان با بیان اینکه امروز در جامعه کارگران به جایگاه اجتماعی خود افتخار نمی‌کنند، گفت: شما اگر به یک مدرسه دوره متوسطه اول یا دوم رفته و بپرسید در آینده چه شغلی انتخاب می‌کنید، تقریباً هیچ‌یک از آنها تمایلی به شغل کارگری ندارند. متأسفانه در ذهن عمومی مردم، کارگری کار یدی تعریف‌شده و ما تا آغاز به فرهنگ‌سازی نکنیم، همچنان عقب می‌مانیم.

دبیر اجرایی خانه‌ کارگر اصفهان ادامه داد: وقتی به عنوان یک کارگر زندگی فرد تأمین نشده و هیچ‌کس ارزش کار کارگر را نداند، کارگر نیز در جهت ارتقای کار خود نخواهد کوشید و همین عامل خود سبب پایین آمدن بازده کار و وجدان کاری نیز می‌شود.

برشان علت بالا بودن بازده کار در کشورهای توسعه‌یافته را ارزش‌گذاری صحیح دانست و گفت: دولت دوازدهم باید در بیرون آمدن از رکود، ایجاد بسترهای مناسب برای رونق اقتصادی، استفاده مناسب از فضای موجود برای تعامل با دنیا و جذب سرمایه را در اولویت خود قرار دهد.

وی افزود: درواقع دولتمردان با همراهی سایر دستگاه‌ها بایستی در یک راستا حرکت کرده و همزمان در سایه کار فرهنگی، افزایش توانایی قدرت چانه‌زنی کارگر و کمک به ‌صرف اقتصادی در بازار به بهبود اوضاع کمک کنند.

منتخب پنجمین دوره شورای شهر اصفهان با بیان اینکه بسیاری از مسئولان و دست‌اندرکاران به‌سادگی شعار می‌دهند اما بعضی از آنها نه‌تنها کمک نکرده بلکه سنگ‌اندازی نیز می‌کنند، گفت: سنگ‌اندازی‌ها در جذب سرمایه خارجی بسیار اتفاق می‌افتد؛ ما باید بدانیم که اگر تمام بودجه داخلی را هم در بخش اقتصاد صرف کنیم باز قادر نخواهیم بود همه مشکلات را حل کرده و از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم.

برشان با اشاره به اینکه دولت باید توانایی لازم برای ایجاد جاذبه‌ اقتصادی را فراهم کند، تصریح کرد: دولتمردان ما راهی ندارند که در همه زمینه‌ها از تشکل‌ها، صنف‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد و احزاب سیاسی مورد تأیید نظام به معنای واقعی حمایت کنند و به آنها میدان کار بدهند تا رفع موانع آسان‌تر صورت گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز