خبرگزاری کار ایران

در نشست تبینی سازمان­‌های مردم‌نهاد همدان مطرح شد:

طرح مجلس مشورتی سازمان­‌های مردم‌نهاد به معنای دولتی‌شدن آن­ها نیست

asdasd
کد خبر : ۵۱۵۱۷۰

نشست تبینی طرح مجلس مشورتی سازمان­‌های مردم‌نهاد استان همدان برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این نشست که به‌منظور ارائه پیش‌­نویس اساسنامه و معرفی طرح مجلس مشورتی سازمان‌های  مردم­‌نهاد استان‌همدان با حضور نماینده سازمان­‌ و جمعی از مدیران‌عامل سازمان­‌های غیر دولتی استان برگزار شد، توضیحاتی درباره اهداف و عملکرد این طرح ارائه شد.

ابتدای این نشست نماینده سازمان­‌های مردم‌نهاد استان همدان در استانداری با برشمردن نقاط قوت و ضعف سازمان­‌های مردم‌نهاد گفت: در دولت‌یازدهم نگاه مثبتی نسبت به سازمان‌­های مردم‌نهاد توسط دولت مشاهده شد که این مساله قابل‌ تقدیر است.

فاطمه شیرانی ادامه داد: در حوزه سلامت تعداد سازمان­‌های مردم­ نهاد از 10 به 25 رسیده و تلاش بر این است با آسان­‌تر کردن ثبت این سازمان­‌ها به افراد داوطلب برای ثبت تشکل­‌های جدید کمک شود.

وی بالا رفتن بار علمی سازمان­‌های مردم نهاد استان و ورود افراد نخبه به این سازمان­‌ها را از جمله نقطه مثبت دستاوردهای سازمان­‌ دانست و بیان کرد: اگر سازمان‌­های مردم نهاد استان‌همدان در سطح کشور مطرح هستند به علت وجود همین افراد نخبه و خلاق در این سازمان‌­ها است.

شیرانی ضعف در نظارت بر اجزا و مدیران توسط تشکل‌­های غیر دولتی و ضعف در تعامل با افراد جامعه را از جمله نقاط ضعف تشکل‌­های مردم نهاد استان دانست و ابراز امیدواری کرد با برنامه‌های پیش رو و طرح مجلس مشورتی این تشکل­‌ها در استان این ضعف‌­ها برطرف شود.

در ادامه این نشست کارشناس حوزه سازمان‌­های مردم نهاد دفتر امور اجتماعی استانداری همدان توصیحاتی را درباره طرح مجلس مشورتی سازمان­‌های مردم نهاد و پیش‌­نویس اساسنامه این طرح ارائه کرد.

سید حسن قشمی گفت: هدف از این طرح که توسط 9 نفر از نمایندگان تشکل­‌های غیردولتی پیشنهاد شده، ساماندهی، نظارت و توانمندسازی تشکل­‌های غیردولتی استان بوده و طبق این طرح سازمان­‌های مردم نهاد در صورت تمایل می‌­توانند به‌وسیله نمایندگان خود در این مجلس مشورتی حضور یافته و ضمن نظارت بر اعمال سایر تشکل­‌ها، بیان طرح‌­های خود و اعمال نظر در طرح­‌های پیشنهادی، خود نیز مورد نظارت قرار گیرند.

قشمی در ادامه افزود: تلاش ما این است تمام تشکل‌­های مردم نهاد کنار یکدیگر تبدیل به هویت واحد استانی شده و الگویی برای سایر استان­‌ها باشیم.

وی تصریح کرد: عضویت در مجلس مشورتی سازمان­‌های مردم نهاد برای هر سازمان اختیاری و آزاد بوده و این طرح می­‌تواند ابتدا با 50 یا 60 تشکل نیز کار خود را شروع کند.

همچنین دبیر کمیته کودکان بنیاد مهر با انتقاد از شیوه تشکیل این مجلس مشورتی گفت: به نظر می‌رسد تعدادی از اعضای تشکل‌ها تصمیم گرفته‌اند جریانی را راه‌اندازی کنند بدون اینکه ساختار دمکراتیک داشته باشد و بر پایه رای تمامی نمایندگان تشکل‌های استان شکل گرفته باشد.

نصراله پزشکی افزود: اگر شکل‌گیری این مجلس روند دمکراتیک به­ خود نگیرد در ادامه نشست‌ها شرکت نمی‌کنیم. نگرانی ما این است که تشکل‌های مدنی استقلال خود را از دست بدهند و به سمت دولتی‌شدن پیش بروند.

در پایان این نشست نیز چند تن از اعضای شورای مرکزی تشکل­‌های مردم نهاد به سوالات مدیران عامل تشکل­‌ها درباره این طرح و پیش­‌نویس اساسنامه آن پاسخ دادند.

همچنین این اعضا در قبال نگرانی اغلب مدیران عامل برای دولتی شدن سازمان‌­های غیردولتی به‌­وسیله این طرح، به افراد اطمینان دادند استقلال سازمان‌­های مردم نهاد حفظ خواهد شد و این طرح به معنای دولتی شدن این سازمان­‌ها نخواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز