خبرگزاری کار ایران

در پی کاوش های باستان شناسی؛

جستجو برای شناخت کاربردی برج سنگی پاسارگاد/کشف سفال هایی مربوط به هزاره‌های قبل از میلاد

asdasd
کد خبر : ۵۱۴۹۸۱

جستجو برای شناخت کاربردی برج سنگی پاسارگاد آغاز شده است.

به گزارش ایلنا، سرپرست تیم کاووشگر برج سنگی پاسارگاد اظهار داشت: تاکنون فرضیه‌های ارائه شده در مورد کاربری این برج رد شده و بررسی‌های ژئومغناطیسی 25 سال پیش هم به دلیل داربست‌های فلزی نگهدارنده برج، نتوانست تصویر واضحی از پلان معماری این ساختمان ارائه دهد.

موسوی افزود: کاووش‌های باستان شنایی تنها راه دستیابی به ساختمان و پلان معماری این برج است که فراروی پژوهشگران باستان شناسی قرار گرفته  و از همین جهت فصل دوم کاووش‌های باستان شناسی مجموعه جهانی پاسارگاد در کنار این برج در حال انجام است.

وی دست یافتن به پلان معماری ساختمان و توجه به پیچیدگی های آن  را از اهداف مهم این فصل از کاووش ها ذکر کرد.

معاون گروه کاووش گفت: این تیم با 7 متخصص هزاره اول قبل از میلاد و باستان استخوان شناس با تمرکز بر روی تپه منتهی به برج سنگی و در منطقه جنوبی برج  به کاووش مشغول شدند.

عطایی افزود: تاکنون این تیم موفق به باز کردن 8 گمانه پنج در پنج  شدند و در این گمانه ها به ساختار معماری منسجم و متقارن معماری دست یافته‌اند.

وی گفت: به نظر می رسد گمانه‌ها در جنوب برج سنگی ارتباط تنگاتنگی با ساختار برج سنگی داشته باشد.

انجام کاوش در تل‌خاری که در 3 کیلومتری امتداد برج سنگی قرار دارد هم از کاوش‌های لایه‌نگاری این فصل از کاوش‌هاست که توسط این تیم در حال انجام است.

به گفته زارع یکی از اعضای تیم کاووش تاکنون سفال‌هایی از دوره‌های باکون و لپویی بدست آمده که مربوط به هزاره‌های قبل از میلاد است.
 
 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز