خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

آغاز مرحله چهارم مرمت دیوانخانه کریمخانی در شیراز

asdasd
کد خبر : ۵۱۴۹۶۶

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس از آغاز مرحله چهارم مرمت دیوانخانه کریمخانی در شیراز خبرداد.

مصیب امیری در گفت و گو با خبر نگار ایلنا با بیان این مطلب افزود: مرحله چهارم مرمت دیوانخانه کریمخان زند در شیراز آغاز شده است و تا یک ماه دیگر به پایان خواهد رسید.

امیری افزود: از مهم‌ترین ویژگی‌های معماری این بنا می‌توان به مقرنس‌کاری، حجاری و نقاشی‌های دوره زندیه و به‌ویژه نقاشی مکتب شیراز اشاره کرد.
 
وی گفت: در راستای حفاظت و صیانت از این اثر تاریخی، مرمت در قسمت‌های کف‌سازی و کف‌فرش ایوان و ایوانچه‌های پیرامون ایوان، احیای سنگ‌فرش و گچ‌کاری بدنه و سقف اتاق تأسیسات زیرزمین، لایه‌برداری و تثبیت تزیینات گچی و نقاشی اتاق‌های طبقه همکف و فوقانی بنا، و سنگ‌فرش اتاق‌های ضلع غربی و شرقی بنا وارد مرحله چهارم شد.
 
امیری اعتبار تخصیص‌یافته به مرمت این عمارت را بالغ بر ۲ میلیارد و ۸۸۴ میلیون ریال از محل اعتبارات اداره‌کل میراث‌فرهنگی فارس عنوان کرد و گفت: برای پایان  کامل پروژه مرمت بنا، به ۸ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.

عمارت دیوانخانه یکی از عمارت‌های تاریخی شهر شیراز است. این عمارت در پیرامون ارگ کریم‌خان قرار گرفته‌ است و در گذشته به «عمارت دیوانخانه کریم‌خان زند» مشهور بوده‌ است. عمارت دیوانخانه از تالاری بزرگ تشکیل پیدا کرده‌است که دو ستون چوبی در ورودی آن قرار دارند البته پیش‌تر به‌جای این دو ستون چوبی، دو ستون سنگی قرار داشته‌اند که توسط آغا محمد خان قاجار به تهران منتقل شده‌اند.

عمارت دیوانخانه کریمخان زند در تاریخ ۱۳۵۱/۳/۱۰ به‌شماره ۹۱۴ در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز