خبرگزاری کار ایران

یادمانی برای غمام و آزاد پس از ۷۰ سال؛

مقبره الشعرای قدیم همدان شناسنامه‌دار شدند

asdasd
کد خبر : ۵۱۳۵۴۳

نشان یادمان سیدمحمد یوسف­ زاده غمام همدانی و علیمحمد آزاد همدانی پس از 7 دهه در شاهزاده حسین(ع) همدان نصب شد.

به گزارش ایلنا، سید امیر قشمی که این رویداد فرهنگی به همت و پیگیری او اتفاق افتاده در این مراسم گفت: خوشبختانه با پیگیری جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر استان و مساعدت معاونت محترم فرهنگی اداره کل ارشاد اسلامی همچنین همکاری هیات امنای شاهزاده حسین(ع) لوح یادمانی تهیه شد تا در یکی از حجره­‌های جنب بقعه مطهر و در جایی که این بزگواران آرام گرفته­‌اند نصب شود.

قشمی افزود: ضمن تقدیر و سپاس از همه دست اندرکاران این حرکت فرهنگی انتظار می­‌رود با توجه به اهمیت و نقش مهم آرامگاه‌های مشاهیر و مفاخر فرهنگی به عنوان یکی از بسترهای مناسب در جذب گردشگران داخلی و خارجی و نیز به منظور زنده نگه داشتن یاد و خاطرات این چهره­‌های ­ فاخر، مدیران فرهنگی استان در شناسایی و احیای مزارهای دیگر بزرگان علم و هنر و عرفان و علمای به نام همدان که در جوار آرامگاه مشاهیر بزرگ، امامزاده­‌ها، زیارتگاه­‌ها و اماکن مقدسه به خاک سپرده شده‌اند اقدام شایسته به­ عمل آورند.

او ادامه داد: در کنار چهره‌­ها و مفاخر بزرگ ملی که نقش موثری در اعتلای فرهنگ، اندیشه، هنر و تمدن ایرانی- اسلامی داشته و دارند، شخصیت­‌های بومی برجسته­‌ای نیز وجود دارد که در حوزه ملی شناخته شده­‌اند و هر کدام بخشی از هویت ملی این دیار به­ شمار می­‌آیند. در زمان‌ه­ای که بسیاری از همسایگان ما در پی گفته‌ای یا نکته‌ای در اسناد هستند که به هر ترتیب مفاخر ایرانی را از آن خود کنند، شناسایی، معرفی و تجلیل ازاین فرزانگان و خدمات فرهنگی وعلمی آنان از وظایف مهم دستگاه­های مسئول و فرهنگی است تا با احیای نام مشاهیر و مفاخر از فرهنگ و تاریخ شهر خود صیانت کنند.

قشمی در ادامه گفت: تجلیل و تکریم از مفاخر استانی، رجوع به فرهنگ بومی و افتخارات آن شهر و استان است که می­تواند برای نسل­های حاضر و آینده راهگشا باشد. خوشبختانه در استان ما نیز ده­ها تن از مشاهیر، شخصیت علمی، فقیه، ادیب و عارف در طول تاریخ  وجود داشته و دارد. بدون تردید معرفی و شرح احوال و خدمات این بزرگان عاملی در جهت بیداری، یگانگی و وحدت ملی و نیز سبب تسهیل در شناخت و تعیین جایگاه علمی، ادبی، هنری و فرهنگی استان در نزد مردم استان و دیگر شهرهای کشورخواهد بود.

او درپایان با اشاره به جایگاه این دو شاعر گفت: ازجمله این بزرگان که در زمره شعرای معروف و از برجسته ترین شخصیت­‌های  فرهنگی زمان خود بوده­اند می توان به شاعر، ادیب وعارف نامی غمام همدانی، از چهره های تاثیر گذار درجنبش مشروطه خواهی و نیز دوست ومریدش مرحوم علی محمد آزاد همدانی شاعر، روزنامه نگار و رئیس وقت فرهنگ همدان و از افراد موثر در ایجاد مدارس نوین در همدان اشاره کرد که به فاصله کوتاهی ازهم دارفانی را وداع و در بقعه شاهزاده حسین همدان به خاک سپرده شدند.

در این مراسم عباس زند نویسنده و پژوهشگر همدانی گوشه‌­هایی از زندگی این دو شاعر را برای حاضران ارایه کرد، او گفت: سید محمد یوسف‌زاده متخلص به غمام همدانی فرزند حجت‌الاسلام سید یوسف مجتهد همدانی از سادات حسینی در سال 1253 خورشیدی در نجف اشرف متولد شد و پس از 13 سالگی به همراه پدر به همدان آمد.

او افزود: غمام پس از بازگشت به همدان ادبیات فارسی، عربی، فقه، اصول و فلسفه را آموخت و پس از سال 1284 خورشیدی از ابتدای نهضت مشروطه به آزادی‌خواهان پیوست. زندگی سیاسی غمام در سال 1284 شروع و در سال 1291 خورشیدی تقریبا پایان یافت و از آن به بعد اگر دخالتی در آن امور داشته، موقتی و خلاف میل شخصی بوده است. غمام انجمنی به نام اتحاد و روزنامه‌ای به نام الفت در سال 1325 در همدان تأسیس کرد.

زند سپس با اشاره به شعر غمام گفت: غمام یکی از غزل‌سرایان و عارفان معروف همدان است اشعارش نغز و دارای دیدگاه‌های عرفانی و اجتماعی است غمام در تاریخ 3 مهر 1321 شمسی برابر با 12 رمضان 1361 ه.ق در تهران وفات یافت و جسدش را به همدان منتقل کردند و در 4 مهرماه در مقبره خانوادگی در محل شاهزاده حسین به خاک سپرده شد.

این پژوهشگر درادامه به زندگی علیمحمد آزاد همدانی اشاره کرد و گفت: علی‌محمد آزاد فرزند حسین سال 1258 خورشیدی در همدان متولد شد. آزاد در کودکی پدر را از دست داد و تحت سرپرستی برادرانش به دانش‌اندوزی ادبیات، فقه و اصول، صرف و نحو، معانی و منطق پرداخت او برای تکمیل تحصیلات به تهران رفت و چندی در محضر حاج شیخ عبدالنبی نوری و حاج شیخ علی حکمی و دیگران به تکمیل علوم معقول و منقول پرداخت.

زند افزود: آزاد پس از سه سال به همدان بازگشت و در مدارس ملی و دولتی به تدریس پرداخت و در سال 1295 شمسی به استخدام اداره معارف و اوقاف همدان درآمد. آزاد مردی ادیب و سخنور بود و تألیف ارزنده‌ای در دستور زبان فارسی دارد که در مجله ارمغان زمان خود چاپ شده است. او نهم تیرماه 1324 در سن 66 سالگی وفات یافت. مردم همدان از این فرهنگی برجسته تشییع باشکوهی به عمل آوردند و در بقعه شاهزاده حسین در جوار غمام همدانی او را به خاک سپردند.

مقبره الشعرای قدیم همدان شناسنامه‌دار شدندعلی جهانپور پژوهشگر همدانی نیز در این مراسم گفت: این اتفاق بسیار مبارکی است و این برنامه انسانی و اسلامی است به دلیل این که آرمگاه دو نفر از بزرگان عرفان و ادب همدان است آنها حدود 7 دهه بیش ازاین در این مکان است آرمیده‌­اند. سنگ مزار این  بزرگان در زیر فرش حجره‌­ای که آرامگاه درآن قرار دارد ناپدید شده است. به همین دلیل اداره فرهنگ و ارشاد تصمیم گرفت دو لوح فلزی در طرفین در ورودی نصب کند تا زائران محترم و نمازگزاران از موقعیت و چگونگی این دو بزرگوار آگاهی داشته باشند و یادی از این عزیزان کرده باشند.

مقبره الشعرای قدیم همدان شناسنامه‌دار شدند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز