خبرگزاری کار ایران

برای نخستین بار در آذربایجان غربی صورت گرفت؛

شناسایی 250 بیمار مبتلا به سلیاکی در بوکان/ پخت نان ویژه بیماران سلیاکی /

asdasd
کد خبر : ۵۱۱۹۴۶

برای نخستین بار گارگاه آموزشی نحوه پخت نان برای بیماران سلیاکی در بوکان برگزار شد.

به گزارش ایلنا، جهان بین مدیر عامل انجمن خیریه بانوان کوثر  با بیان اینکه در این شهرستان تاکنون 250 نفر بیمار سلیاک شناسایی شده‌اند گفت: بزودی انجمن بیماران سلیاک در بوکان در جنوب استان راه‌اندازی می‌شود.

وی اعلام کرد: تا ثبت رسمی انجمن سلیاک معرفی و خدمات به این بیماران در انجمن خیریه کوثر صورت می‌گیرد.

وی رعایت رژیم غذایی مناسب، پرهیز از مصرف غذاهای تهیه شده با آرد گندم و جو و انجام آزمایشات دوره‌ای را از جمله روش‌های کنترل و درمان بیماری سلیاک عنوان کرد.

مبتلایان به سلیاک نسبت به مصرف پروتئین و گلوتن موجود در برخی منابع غذایی مانند جو و گندم حساس هستند و روده کوچک این افراد نمی‌تواند این مواد غذایی را جذب کند.

بیماری سلیاک (Coeliac disease)‏ بیماری است که مبتلایان به آن بر اثر مصرف پروتئین از دسته گلوتن (gliadin) که در برخی از غلات دچار علایم عدم تحمل می‌شوند و به شکل‌های مختلف بروز می‌یابد.

بسیاری از افراد، علائم بیماری را در سنین کودکی یاجوانی نشان می‌دهند ولی علائم و نشانه‌های بیماری سلیاک در برخی افراد مبتلا تا سنین میانسالی و پیری به صورت واضح خود را نشان نمی‌دهد.
بیماری سلیاک یک اختلال خود ایمنی است که روده کوچک را در بر می‌گیرد و فرد مبتلا به بیماری سلیاک با استعداد ژنتیکی این بیماری به دنیا می‌آید که بر اثر مصرف گلوتن به مرور زمان علائم بیماری در آن بروز می‌کند.

شایع ترین علائم این بیماری شامل نفخ، درد شکم، اسهال یا یبوست، کم خونی، اختلال در رشد کودکان، غیر طبیعی بودن آنزیم‌های کبد، نرمی یا پومکی استخوان است.

در گذشته تصور می‌شد که بیماری سلیاک یک بیماری نادر است اما در مقالات اخیر گزاش شده که شیوع بیماری سلیاک به ازای هر 100 نفر در ایران، 10 نفر مبتلا به حساسیت به گلوتن هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز