خبرگزاری کار ایران

معاون وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت اعلام کرد:

باید قدرت نظارت بر معادن را به نظام مهندسی معدن واگذار کرد

asdasd
کد خبر : ۵۱۰۴۰۳

معاون وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت در پانزدهمین اجلاس سالانه هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: باید کلید نظارت را رسماً به نظام مهندسی بدهیم و وزارتخانه تنها به دادن پروانه اکتفا کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از فارس، جعفر سرقینی معاون وزارت صنعت، ‌ معدن و تجارت در پانزدهمین اجلاس سالانه هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن ایران با اعلام اینکه معادن کشور طی سال‌های گذشته توسعه چشمگیری داشته است، ‌گفت: دوران طفولیت معادن کشور گذشته است و تولیدات ما به هیچ عنوان قابل مقایسه با گذشته نیست. اگر روزی ۲۰ میلیون تن سیمان تولید می‌کردیم، امروز ظرفیت تولید ۸۳ میلیون تن سیمان را داریم. روزی کاشی و سرامیک کوپنی بود و امروز ۲۰۰ میلیون تن کاشی و سرامیک مازاد در کشور تولید می‌شود.

سرقینی افزود: به‌رغم همه این پیشرفت‌ها، تشکیلات اداری امروزه کوچک‌تر شده است؛ بنابراین باید کار را به نظام مهندسی معدن سپرد؛ متاسفانه نظارت در معدن با رشد در این حوزه متناسب نبوده است.

وی یکی از بزرگ‌ترین ناکامی‌های خود را در دوری تصدی معاونت، ‌ناتوانی در مکانیزه‌کردن و ساماندهی معادن دانست و گفت: این موضوع به این معنا نیست که نظارت وجود ندارد، نظارت هست؛ اما در این بخش هنوز به روش نیمه‌سنتی عمل می‌شود؛ در واقع معادن هم به‌صورت فیزیکی و هم در فضای مجازی ساماندهی شده‌؛ اما در بحث نظارت اینگونه نیست.

وی افزود: تنها سازمانی که می‌تواند نظارت را مکانیزه کند، نظام مهندسی است.

معاون وزارت صنعت، ‌ معدن و تجارت بخشی از مشکلات مربوط به عدم مکانیزاسیون در بخش نظارت ناشی از کوچک‌مقیاس بودن معادن دانست و گفت: بازدید و نظارت بر ۶۰۰۰ معدن بسیار دشوار است و نیروی کافی برای این سرکشی‌ها وجود ندارد.

وی با تأکید بر ضرورت نظارت و ایمنی افزود: خطر همیشه در کمین است. اتفاقاتی که درمعادن رخ می‌دهد‌ گاه باعث تعطیلی دائمی معدن می‌شود؛ ‌ علاوه‌بر آن، صدمات انسانی ناشی از حوادث معدن ملتی را افسرده می‌کند.

معاون وزارت صنعت، ‌ معدن و تجارت اعلام رشد منفی معدن را در سال گذشته ناشی از بی‌مبالاتی عده‌ای خواند که آمار نادرست ارائه داده‌ بودند و افزود: با ارائه آمار درست به بانک مرکزی، رشد معدن در سه ماهه سوم سال ۹۵، ۱۰. ۷ و در سه ماهه چهارم ۱۰. ۴ اعلام شد؛ بدین‌ترتیب طبق آمار بانک مرکزی، رشد معدن از منفی ۶ به مثبت ۲. ۱ رسیده است.

وی در ادامه بیان داشت: در سال ۹۵، ۶. ۶ میلیارد دلار صادرات موادمعدنی و سنگ معدنی داشته‌ایم که نشان‌دهنده رشد حدوداً ۱۵درصدی درمقایسه با سال قبل از آن است. بخش معدن ۲. ۱ میلیارد دلار صادرات مواد معدنی داشته است که ۶۰ درصد آن وزنی و ۵۶ درصد آن ارزشی بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز