خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان خبر داد:

بهره‌برداری از ۱۱ سد لاستیکی گیلان تا پایان سال ۹۷

asdasd
کد خبر : ۵۰۷۸۹۵

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان از بهره برداری ۱۱ سد لاستیکی استان تا پایان سال ۹۷ خبرداد.

به گزارش ایلنا از رشت،  مدیرعامل آب منطقه ای گیلان  بیان کرد: کمیته منابع و مصارف آب که با حضور نهادهای مختلف تشکیل شده جلوگیری از تلفات و راندمان و همچنین راه اندازی پیوسته نیروگاه ها را بررسی می کند‌. 

لطفی جریان آب پشت سد را بهترین پتانسیل برای مصارف کشاورزی دانست و  خاطرنشان کرد: با شروع آبگیری در سال آبی جاری با توجه به آوردی که در ۶ ماه دوم سال ۹۵ داشتیم، گزارش ها حکایت از خشکسالی داشت لذا این امر سبب شد که با احتیاط عمل کنیم. 

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان تاکنون میزان سرریزی که از سد سپیدرود گزارش شده یک میلیارد و ۵۸۲ میلیون مترمکعب است که باتوجه به برنامه نوبت بندی کمیته، حداقل حجم مخزن در پایان شهریور سالجاری ۲۴۰ میلیون مترمکعب معادل ۲۳ درصد مخزن سفیدرود پیش بینی می شود که در صورت بارش باران این حجم اضافه خواهد شد. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر در سد سفیدرود ۵۶۴ میلیون مترمکعب آب داریم که معادل ۵۴ درصد حجم آبگیری است، افزود: در حال حاضر ۱۶ میلیون مترمکعب در ثانیه خروج آب از سد سفیدرود را شاهد هستیم. 

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان سد شهربیجار را‌ یکی از منابع مطمئن آبی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ۷۴ درصد مخزن سد مذکور آبگیری شده است، به جهت اینکه سد شهربیجار جدیدالاحداث است آبگیری آن به صورت منظم ارتقا می یابد. 

وی  با بیان اینکه در سال آبی جاری حجم ورود آب به سد سفیدرود یک میلیارد و ۸۹۹ میلیون مترمکعب بوده، گفت: بهترین حجم ورودی آب به سد سپیدرود از اول بهار آغاز می شود که همزمان در ۱۰ اردیبهشت هم رهاسازی آب آغاز شده، از ۲۱ فروردین الی ۶ مرداد سرریز آب انجام می گیرد. 

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان با بیان اینکه ۷۲ درصد حجم آب ورودی به مخزن سفیدرود از قزل اوزن و ۲۸ درصد هم از شاهرود است،  اذعان داشت: در سال ۹۶ بهترین برنامه آبیاری را در سطح شبکه های مدرن و سنتی تدوین کرده ایم. تاکنون از هیچ نقطه استان گزارش کم آبی بصورت حاد و جدی نداشتیم. 

وی افزود: پیش بینی می شود تا پایان مرداد ۲۳۸ هزار مترمکعب آب پشت سد خواهیم داشت. نسبت به سال گذشته حدود ۱۴ درصد کمتر بارندگی داشتیم.

لطفی ادامه داد: تا پایان سال ۹۷، ۱۱ سد لاستیکی در حال احداث استان به بهره برداری می رسد و تاکنون حدود ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت این سدها هزینه شده است. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز